اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی +تصاویر
اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی +تصاویر
پایگاه جهانی تریپ ادوایزر بار دیگر اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها را به‌عنوان یکی از ۲۵ هتل برتر خاورمیانه در سال ۲۰۲۱ انتخاب کرد.

محله سلطان میر احمد، یکی از معروف‌ترین محله‌های کاشان است. جایی که امامزاده سلطان میر احمد و مهم‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان در آن واقع‌شده است. در میان این خانه‌ها سرای عامری‌ها ازآن‌رو که بزرگ‌ترین خانه تاریخی کاشان و یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی ایران است، اهمیتی دوچندان دارد.

خانه عامری‌ها با ۹ هزار و پانصد متر زیربنا، حدود ۸۰۰ سال قدمت دارد و  قدمت بنای اولیه این خانه به دوران زندیه برمی‌گردد؛ اما وضیعت فعلی این مجموعه مربوط به دوره‌ی قاجار است که به‌وسیله‌ی سهام‌السلطنه عامری بازسازی و توسعه‌یافته است.

اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان

مهران سرمدیان امروز بابیان اینکه، خانه عامری‌ها در میان‌برترین هتل‌های خاورمیانه قرار گرفت،  اظهار کرد: اقامتگاه سنتی سرای عامری‌ها، یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان با معماری ایرانی است که در دوره‌ی زندیه ساخته‌شده و بعدها به‌مرور گسترش‌یافته است

رئیس اداره‌ی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کاشان ادامه داد: بخش‌های بیرونی و درونی این خانه با گچ‌بری‌های زیبا و منبت‌کاری ظریف تزئین شده و همچنین، بنا دارای چندین حیاط است که رعایت اصل تقارن در این حیاط‌ها به آن زیبایی دوچندان بخشیده است.

وی افزود: این سرا در سال ۲۰۱۶ مفتخر به دریافت برنده جایزه بین‌المللی نورپردازی Lightenning award شده و جایزه ملی مرمت و احیای بناهای تاریخی را نیز دریافت کرده است.

سرمدیان خاطرنشان کرد: پایگاه جهانی تریپ ادوایزر که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اقامتگاه سرای عامری‌ها را به‌عنوان اقامتگاه منتخب گردشگران معرفی کرده بود، در سال ۲۰۲۱ نیز اعلام کرد این اقامتگاه سنتی در فهرست ۲۵ هتل برتر خاورمیانه رتبه هفدهم را از آن خودکرده است.

به گزارش فارس، کاشان دارای ۶۵ مرکز اقامتی و ظرفیت ۲۴۰۰ تخت است که از این تعداد ۳۴ خانه تاریخی با همکاری بخش خصوصی به اقامتگاه سنتی تغییر کاربری داده‌شده است.

انتهای پیام/۶۳۱۲۳/ج۱۰/ی