افراد مبتلا به کم کاری تیروئید چه رژیم غذایی باید داشته باشند؟ / آیا مشکلات تیروئید با نوع تغذیه در ارتباط است؟
افراد مبتلا به کم کاری تیروئید چه رژیم غذایی باید داشته باشند؟ / آیا مشکلات تیروئید با نوع تغذیه در ارتباط است؟
غده تیروئید غده هورمونی حیاتی است که با توجه به اهمیتی که دارد یک روز یعنی روز پنجم خرداد (بیست و ششم می) به عنوان روز جهانی تیروئید نامگذاری شده است. این غده نقش مهمی در متابولیسم، رشد و تکامل بدن دارد و با ترشح میزان ثابتی از هورمون‌های تیروئید در خون به تنظیم عملکرد بدن کمک می کند.

به گزارش خبر دیشموک، غده تیروئید غده هورمونی حیاتی است که با توجه به اهمیتی که دارد یک روز یعنی روز پنجم خرداد (بیست و ششم می) به عنوان روز جهانی تیروئید نامگذاری شده است. این غده نقش مهمی در متابولیسم، رشد و تکامل بدن دارد و با ترشح میزان ثابتی از هورمون‌های تیروئید در خون به تنظیم عملکرد بدن کمک می کند.
کم‌کاری تیروئید هنگامی به وجود می‌آید که سطح هورمون‌های تیروئید، یعنی ترییدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) پایین بیایند. نخستین گام در درمان کم کاری تیروئید از میان برداشتن تاثیرات نامطلوب و عوامل بروز اختلال در عملکرد تیروئید مانند التهاب، کمبود مواد مغذی و تغییرات هورمونی ناشی از استرس است.
رژیم کم کاری تیروئید بر حذف غذاهای التهاب‌زا و محرک سیستم ایمنی تاکید دارد. و بر مواد غذایی که به درمان دستگاه گوارش، تعادل هورمون‌ها و کاهش التهاب کمک می‌کنند متمرکز است.
رژیم غذایی سالم
زهرا سادات میرشفیعی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی و مسوول تغذیه و مشاور بالینی بیمارستان عرفان نیایش و تریتا در مورد تغذیه افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی می‌گوید: «به طور کلی می‌توان گفت رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. اگرچه ادعاها در مورد رژیم‌های غذایی کم کاری تیروئید زیاد است، اما هنوز مدرک معتبری مبنی بر اینکه خوردن یا اجتناب از بعضی غذاها باعث بهبود عملکرد تیروئید در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می‌شود وجود ندارد. اما ملاحظاتی در مورد مصرف منظم و به موقع دارو، توجه به مداخله بعضی داروها با داروی اصلی این بیماری، ویتامین‌ها و مکمل‌ها در عملکرد طبیعی تیروئید ضروری است.»
هیچ ماده غذایی نمی‌تواند تیروئید را درمان کند
به گفته میر شفیعی با وجود آنکه غذاها و مکمل‌های خاص نمی‌توانند بیماری تیروئید را درمان کنند، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند باعث بهبود عملکرد تیروئید شود. ضمن آنکه می‌تواند به کاهش وزن و همچنین کاهش بعضی علائم مانند خستگی، یبوست و … نیز کمک کند.
البته مصرف پروتئین‌های فاقد چربی، سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌های مفید برای قلب، امگا ۳، غذاهای پر فیبر می‌تواند به مدیریت بیماری‌های مرتبط با تیروئید کمک کند.
در واقع تغذیه نقش مهمی در پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و همچنین تیروئید دارد. ضمن آنکه دریافت فیبر کافی در تغذیه سالم می‌تواند مشکل یبوست را که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب آن را تجربه می‌کنند و همچنین افزایش وزن را تا حدود زیادی بهبود بخشد.
مواد مغذی کلیدی
این مشاور تغذیه می گوید کمبود مواد مغذی می‌تواند علائم بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید را تحریک یا تشدید کند. بنابراین مشاوره با پزشک متخصص برای داشتن تغذیه مناسب و بهبود عملکرد تیروئید ضروری است.
ید ماده مغذی حیاتی در بدن است که نقش مهمی در عملکرد تیروئید ضروری است. هورمون‌های تیروئید از ید تشکیل شده‌اند. در حالی که بیماری خودایمنی علت اصلی اختلال عملکرد تیروئید است
مواد معدنی و ویتامین‌ها
کمبودید معمولاً با استفاده از نمک ید دار و همچنین ماهی، لبنیات و غلات که منبع اصلی یدهستند جبران می‌شود. در صورتی که بسیاری افراد تقریباً ۷۰ درصد نمک مصرفی خود را از غذاهای فرآوری شده دریافت می‌کنند.
سلنیوم با علامت اختصاری Se ماده معدنی ضروری برای بدن است که در بسیاری از فرایندهای مهم به ویژه در حفظ متابولیسم هورمون تیروئید نقش زیادی دارد و در ماهی، مرغ، تخم مرغ و آجیل یافت می‌شود.
گواتروژن‌ها
گواتروژن‌ها ترکیباتی هستند که با عملکرد طبیعی غده تیروئید در ارتباطند و مشکلاتی برای تیروئید، تولید هورمون‌ها و عملکرد متابولیک طبیعی به وجود می‌آورند.
سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم به طور طبیعی هنگامی که هیدرولیز یا تجزیه می‌شوند، ترکیبی به نام گواترین آزاد می‌کنند که می‌تواند در سنتز هورمون‌های تیروئید اخلال ایجاد کند اما اغلب فقط هنگامی نگران کننده است که با کمبود ید همراه باشد.
سویا نیز یکی دیگر از گواتروژن‌هایی است که می‌توانند سنتز هورمون تیروئید را کاهش دهند. البته مطالعات نشان داده مصرف سویا باعث کم‌کاری تیروئید در افراد دارای ذخایر کافی ید نمی‌شود. اما بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

مرجع : همشهری آنلاین