۱۱۲ هزار فرصت شغلی پایدار در کشور ایجاد شد
۱۱۲ هزار فرصت شغلی پایدار در کشور ایجاد شد
دبیر قرارگاه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی بسیج گفت: با توجه به نامگذاری سال جدید، قرارگاه پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی تشکیل شده و هدف‌گذاری ایجاد 200 هزار شغل در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

سردار محمد زهرایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد برنامه‌های ایجاد اشتغال بسیج در سال جاری اظهار داشت: سال گذشته با توجه به نامگذاری جهش تولید قرارگاه جهش تولید در بسیج تشکیل شد که با وجود اینکه هدف‌گذاری ایجاد ۲۰۰ هزار شغل انجام شده بود، در نهایت تا پایان سال با توجه به اینکه کار قرارگاه جهش تولید تازه شروع شده بود، تعداد ۱۱۲ هزار فرصت شغلی پایدار در کشور ایجاد شد و این علاوه بر موارد دیگر است که به تثبیت و پایداری مشاغل موجود کمک کرده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: امسال هم با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری، قرارگاه «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در بسیج تشکیل شد که دبیرخانه آن در سازمان بسیج سازندگی شکل گرفته و اولین جلسه آن برگزار شده است، ستاد این قرارگاه شکل گرفته و نیروهای ستادی در آن مشخص شده‌اند و از دو هفته آینده طرح‌های مدنظر در کشور آغاز می‌شود.

وی در مورد اینکه امسال چه هدف‌گذاری برای ایجاد اشتغال انجام شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه از سال گذشته ۱۲ طرح ملی برای ایجاد اشتغال در کشور تهیه شده است، امسال هم برنامه‌ریزی شده که ۲۰۰ هزار فرصت شغلی جدید در کشور از محل اجرای این طرح‌ها ایجاد شود.

سردار زهرایی گفت: کارهای ستادی این قرارگاه انجام شده و کمیته‌های آن مشخص شده است و برنامه اجرایی برای حمایت از تولید و اشتغال از دو هفته آینده در سراسر کشور آغاز می‌شود.

وی در مورد ۱۲ طرحی که به کمک تولید و اشتغال می‌آید، تصریح کرد: این طرح‌ها در بسیج اقشار اجرا می‌شود. به عنوان مثال در بسیج اصناف طرح استاد شاگردی و طرح تقویت و توسعه تولید چادرمشکی که کشور را در زمینه این محصول خودکفا کند، اجرا می‌شود. در بسیج عشایر طرح دام سبک با محوریت‌ تولید کرک و پشم اجرا می‌شود. در بسیج که مهندسان کشاورزی طرح خودکفایی پنج محصول اساسی مانند گندم، جو، برنج، کلزا و ذرت اجرا می‌شود. در بسیج زنان طرح فدک و طرح گردشگری تعالی‌بخش که در زیرمجموعه بنیاد تعاون بسیج قرار گرفته‌اند؛ همچنین طرح درمان و طرح صندوق‌های قرض‌الحسنه و قطب‌های سازندگی در بسیج سازندگی شکل گرفته، همچنین طرح صنعت‌یار، طرح شهید برونسی و طرح شهید کریمی در بسیج سازندگی برای حمایت از تولید شکل گرفته است.

دبیر قرارگاه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی بسیج  در مورد صندوق‌های قرض‌الحسنه و ایجاد مشاغل خانگی و کوچک خاطرنشان کرد: این صندوق‌ها در واقع مردمی هستند که در راستای مشارکت مردم در اقتصاد تشکیل می‌شود که از منابع خود مردم استفاده می‌شود و ما نقش تسهیل‌گری و تشکل‌سازی بدون تصدی و بدون حق امضا را دنبال می‌کنیم. فقط حدود ۱۳۰۰ نفر در کشور کارآزموده تسهیل‌گر تربیت کرده‌ایم که در زمینه تسهیل‌گری و آماده کردن زمینه برای تشکیل صندوق قرض‌الحسنه آموزش دیده‌اند و این افراد جوامع محلی و مردم روستاها را برای تشکیل صندوق‌ قرض‌الحسنه خرد و روستایی آموزش می‌دهند و چون این صندوق‌ها خانوادگی و کوچک است، نیازی به مجوز بانک مرکزی هم ندارد.

وی گفت: تا کنون ۲۴ هزار و ۷۰۰ صندوق کوچک قرض‌الحسنه با مشارکت ۱٫۱ میلیون خانوار عضو تشکیل شده و گردش مالی این صندوق‌ها در کشور حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که از حق عضویت خود اعضا تشکیل شده و این صندوق‌ها وام‌های خرد معیشتی و اشتغال به اعضای خود پرداخت می‌کنند.

سردار زهرایی گفت:‌ در گام بعدی امسال در نظر داریم که تسهیلات این صندوق‌های قرض‌الحسنه خرد مردمی به سمت ایجاد اشتغال و پایدار کردن مشاغل سوق داده شوند و این صندوق‌ها در گام بعدی تبدیل به شرکت‌های تعاونی می‌شوند که در آن صورت شخصیت حقوقی این تعاونی‌ها می‌تواند با نهادها قرار ببندد و تسهیلاتی دریافت کند و تسهیل‌گران ما این صندوق‌ها را با بانک‌های عامل مانند صندوق کارآفرینی امید، بانک قرض‌الحسنه رسالت و قرض‌الحسنه مهر ایران مرتبط می‌کند و منابع این بانک‌ها نیز به صندوق اضافه می‌شود، در نتیجه وام‌های قرض‌الحسنه اشتغالزا پرداخت می‌شود.

وی افزود: در مواردی که متقاضیان اشتغال بخواهند پروانه و مجوز کارگاهی بگیرند با توجه به مشکلات اداری تسهیل‌گران ما کارهای اداری آنها را انجام می‌دهند و در واقع ریل‌گذاری برای ایجاد اشتغال انجام می‌دهند.

دبیر قرارگاه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی بسیج در مورد اینکه چه کمکی برای بازاررسانی محصولات کارگاه‌ها انجام می‌دهید، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش بازاررسانی و توزیع محصولات به تازگی شروع شده است، در این زمینه از طریق برگزاری نمایشگاه‌های محلی استانی برای فروش محصولات استفاده می‌شود. اقدام دیگر ا تصال این کارگاه‌ها به فروشگاه‌های اینترنتی است که کالاهای آنها توسط این ابزارها به فروش می‌رسد. همچنین اقدام به خوشه‌سازی و برندسازی کرده‌ایم در این زمینه در ۶ رسته شغلی برندسازی در حد استانی انجام شده است، به عنوان مثال برای پته‌دوزی، فروش خرما، محصول کلزا و برنج با برندهای خاص عرضه می‌شود و در نظر داریم این برندها تقویت شده و در سطح ملی کم‌کم شناسایی شوند.

انتهای پیام/ب