گیاه دارویی در سه هزار هکتار زمین‌ کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کشت می‌شود
گیاه دارویی در سه هزار هکتار زمین‌ کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد کشت می‌شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: انواع گیاهان دارویی در سه هزار هکتار از مراتع و زمین‌های کشاورزی این استان در سال جاری کشت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: انواع گیاهان دارویی در سه هزار هکتار از مراتع و زمین‌های کشاورزی این استان در سال جاری کشت می‌شود.

غلام حسین حکمتیان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع کشور بویژه در استان های مستعد همچون کهگیلویه وبویراحمد است.

وی تصریح کرد: گیاهان آنغوزه، بادام کوهی، باریجه و کرفس از جمله گونه های شناسایی شده برای کشت در سطح اراضی کشاورزی این استان هستند.

وی یادآور شد: از یک دهه گذشته تاکنون افزون بر ۳۶ هزار هکتار از زمین های کشاورزی و مراتع این استان بویژه در سطح روستاها و با مشارکت مردم زیر کشت گیاه آنغوزه رفته است.

حکمتیان با اشاره به تولید بیش از ۶ تن شیره گیاه آنغوزه در سال نیز گفت: بخش عمده ای از این محصول به خارج از کشور از جمله هند و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی میزان سرمایه گذاری این محصول را سالانه افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در جای جای کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین گنجینه های ناشناخته در این استان بشمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است. این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.

بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

از این مجموع افزون بر یک هزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دناست به گونه ای که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

همین ظرفیت ها و گنجینه های ارزشمند نیز مسئولان و متولیان امر در دولت و استان را بر ان داشته تا با ایجاد زیرساخت های توسعه ای و اجرای سند توسعه و نقشه راه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد را را در مسیر رشد و مدار توسعه قرار دهند.

بر اساس برآوردهای انجام شده توسط متخصصان و تکنسین های شرکت دانش بنیان میزان سرمایه گذاری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال است.

سال گذشته چهار میلیون و ۳۰۰ هزار دلار انواع کالا از کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که از این میزان حدود ۸۰ درصد معادل سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار گیاهان دارویی بوده است.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یک هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.