گندم‌های خریداری شده از کشاورزان به سیلو‌های ذخیره گندم در گچساران و بویراحمد حمل می‌شود
گندم‌های خریداری شده از کشاورزان به سیلو‌های ذخیره گندم در گچساران و بویراحمد حمل می‌شود
کاهش نزولات جوی میزان برداشت گندم از مزارع دیم کهگیلویه را تا 60 درصد کاهش داده و نان کشاورزان را آجر کرده است.

شهرستان کهگیلویه اگرچه از صنعت محروم است اما همواره ظرفیت‌های بخش کشاورزی آن زبانزد بوده و در صورت توجه ویژه می‌تواند راه توسعه را از این مسیر باز کند.

زمین‌های حاصلخیز و دشت‌های فراوان این شهرستان اما در مجاورت رودخانه‌های خروشان تشنه مانده‌اند و هر بار که کشت می‌شوند برای ثمردهی به انتظار ریزش نزولات جوی جوانه می‌زنند.

گندم به عنوان بیشترین محصول سطح زیر کشت و منبع مهم درآمدزایی کشاورزان دارای اهمیت است هر ساله فصل برداشت که می‌رسد کهگیلویه در صدر خرید مازاد بر مصرف کشاورزان است با این حال در توجه اعتباری به فراموشی سپرده می‌شود.

کاهش میزان بارش، توزیع زمانی و مکانی بارندگی، افزایش نسبی دما تبعات گسترده‌ای متوجه اراضی کشاورزی کرد و با توجه به اینکه ۹۰ درصد کشت در این شهرستان به صورت دیم است نان کشاورزان آجر شد.

کار برداشت گندم در شهرستان کهگیلویه از اواسط اردیبهشت ماه آغاز شده با این حال سطح برداشت و میزان خرید آن طور که مسؤولان جهاد کشاورزی می‌گویند نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیر دارد.

حکمت اله نریمانی در این خصوص می‌گوید: ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت گندم و جو رفته که از این سطح حدود ۹۰ درصد بصورت دیم کشت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با بیان اینکه برداشت گندم تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، اضافه کرد: تاکنون هشت هزار تن گندم مازد بر مصرف از کشاورزان خریداری و تحویل مراکز خرید این شهرستان شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت این مقدار بیش از ۱۰ هزار تن گندم افزایش یابد.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه هم با اشاره به ارقام گندم در حال برداشت این شهرستان، گفت: ارقام بذر آفتاب، کوهدشت، دهدشت، کریم بصورت دیم و ارقام مهرگان و چمران در مزارع آبی در حال برداشت است.

غفار گنجی تصریح کرد:طرح خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف هر کیلو به قیمت ۵۰ هزار ریال در دو مرکز اداره غله و تعاون روستایی شهرستان کهگیلویه در جال اجرا است.

وی افزود: گندم‌های خریداری شده از کشاورزان به سیلو‌های ذخیره گندم در شهرستان‌های گچساران و بویراحمد حمل می‌شود.

گنجی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی جاری و افت شدید مزارع کشاورزی، پیش بینی می‌شود امسال میزان تولید گندم و به تبع آن خرید این محصول در شهرستان کهگیلویه نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته باشد.

انتهای پیام/طیبه سعادتی نیک