گزارش از  زلزله‌زده سی‌سخت+تصاویر
گزارش از  زلزله‌زده سی‌سخت+تصاویر
زلزله ۵.۶ ریشتری چهارشنبه شب سی‌سخت گرچه تلفات جانی نداشت اما خسارات فراوانی به منازل مردم وارد کرد که به گفته استاندار فراتر از حد تصور است.

، نسیم راوند_ چهارشنبه گذشته بود که زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که حتی در استان‌های همجوار به خصوص اصفهان و شهر سمیرم هم احساس شد.

از همان دقایق اولیه زلزله مسئولان استان عازم سی‌سخت شدند و بلافاصله ستاد بحران استان تشکیل شد، نیروهای هلال احمر و اورژانس همیشه در صحنه بلافاصله خود را به سی‌سخت رساندند و بعد از ساعت‌ها امدادرسانی و تلاش اعلام شد که خوشبختانه حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته است.

زلزله بزرگ ۵.۶ ریشتری سی‌سخت به لطف خداوند تلفات جانی نداشت اما خسارات مالی فراوانی به مردم عزیز و با فرهنگ دنا وارد کرد.طبق آنچه روز گذشته حسین کلانتری گفت: ۱۲۰۰ خانه به طور ۱۰۰ درصدی تخریب شدند و بیش از ۳ هزار خانه نیازمند تعمیرات اساسی هستند.

زلزله خسارات فراوانی به مردم سی‌سخت وارد کرد به گونه‌ای که استاندار خسارت وارد شده را بیش از حد تصور دانست از سوی دیگر سرمای هوا و بارش برف و باران شرایط را برای مردم زلزله‌زده سخت و ناگوار کرده است به طوری که اغلب مردم از شرایط امدادرسانی به آنها و عدم رعایت عدالت در توزیع امکانات گلایه‌مند بوده و هستند.

اما اگر بخواهیم زلزله سخت را از منظر دیگری نگاه کنیم از همان لحظات اولیه مسئولان کشوری پای کار آمدند و با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد و بازدید از  منطقه زلزله‌زده تلاش کردند گوشه‌ای از آلام مردم زلزله‌زده را تسکین دهند.

حسن روحانی رئیس جمهور طی تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیامی به مردم دنا صادر کرد و قول مساعد داد که دولت با تمام امکانات از مردم دنا حمایت می‌کند.

رئیس جمهور همچنین  در پاسخ به گزارش علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن؛ اعلام کرده؛ برنامه ریزی برای بازسازی تمامی مناطق آسیب دیده به گونه‌ای باشد که تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ عملیات به اتمام برسد و مردم عزیز آسیب دیده بتوانند در منازل خود استقرار یابند.

همچنین هیئت دولت با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور برای اختصاص مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض و نیز مبلغ ۳۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خانواده‌های آسیب دیده از زلزله در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (سی سخت و دنا) و اصفهان (سمیرم) موافقت کرد.

رئیس دستگاه قضا هم که ابتدای هفته جاری میهمان مردم کهگیلویه  و بویراحمد بود از مناطق زلزله‌زده بازدید و در جریان مشکلات و دغدغه‌های مردم قرار گرفت.

روز گذشته هم سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در شهرستان دنا گفت: سپاه برای رفع مشکل زلزله زدگان دنا تا آخر پای کار است و  تا روزی که مشکلات زلزله‌ زدگان حل نشود سپاه و بسیج با تمام وجود برای کمک به مردم زلزله‌ زده دنا در کنار آن‌‌ها هستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه دستگاه‌های سپاه برای خدمات رسانی آماده هستند، اظهار داشت: اگر مردم اجازه دهند وسایل آنها را به مکان مورد نظر مردم انتقال می‌دهیم.

هم‌اکنون هم نیروهای بسیج و سپاه، نیروهای نظامی و سایر گروه‌های امدادی در روزهای سخت و سرد سی‌سخت در حال کمک‌رسانی هستند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی این مدت کمک‌رسانی خوبی به مردم داشت و تمام امکانات این وزارتخانه برای کمک به زلزله‌زدگان بسیج شده است.

فردا هم استان میهمان کمیسیون عمران مجلس خواهد بود تا از نزدیک عمق خسارت در سی‌سخت مشاهده کنند.همچنین معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید به همین منظور فردا به استان سفر خواهد کرد.

علاوه بر حضور دولتی‌ها،ورزشی هم در کنار مردم سی‌سخت هستند سردار آزمون طی پیامی با مردم سی‌سخت ابراز همدردی کرد و شهربانو منصوریان به مانند حادثه سقوط هواپیما این بار در زلزله کنار مردم سی‌سخت حضور دارد.

خبر دار شدیم باشگاه پرسپولیس با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز همدردی و همراهی با آسیب‌دیدگان زلزله اخیر در شهر سی‌سخت، آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در جهت همکاری و مشارکت با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان اعلام می‌دارد.

در حادثه زلزله سی‌سخت از بانک‌ها و بخش‌هایی خصوصی گرفته تا  دیگر نهادها و ادارات دولتی استان‌ها و مناطق مختلف کمک‌‌ها و امکانات مورد نیاز را برای مردم سی‌سخت ارسال کردند و حالا یک ایران در کنار مردم سی‌سخت در حال امدادرسانی است. کافی است این کمک‌ها با نظارت متولیان و به شیوه صحیح توزیع شود.

انتهای پیام/