گزارشی از قیمت شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد
گزارشی از قیمت شن و ماسه در کهگیلویه و بویراحمد
گزارش قیمت شن و ماسه در استان کهگیلویه و بویراحمد

داریوش بهنیا- داستان شن و ماسه در استان کهگیلویه و بویراحمد آن قدر پیچیده و درهم شده که نوشتن و گفتن از آن به وقت طولانی نیاز دارد داستانی پر ابهام و پیچیده که تاکنون علی‌رغم برگزاری جلسات مختلف و صرف صدها ساعت وقت نتیجه چندانی نداشته، داستانی پر حاشیه که از اواخر دولت دهم و توسط سید حسین صابری استاندار وقت در برخورد با واحدهای متخلف رودخانه‌ای رقم خورد.

قصه پر غصه‌ای که یک روز درگیر مکان تولید گردید زیرا سرنوشت رودخانه بشار با آن گره خورده بود و سپس از رودخانه به کوه منتقل شد و دوباره مشکلات زیست محیطی ایجاد کرد و امروز هم نحوه قیمت‌گذاری آن دردسرساز شده است.

به گزارش فارس درست بعد از آن که موضوع جابجایی واحدهای شن و ماسه در استان تا حدودی سر و سامان یافت بحث بر روی قیمت‌ها بالا گرفت و تا امروز حاشیه‌های مربوط به قیمت‌ها ادامه دارد.

از یک طرف دولتی‌ها معتقدند که باید قیمت شن و ماسه تغییر پیدا نکند تا مردم ناراضی نشوند اما از آن سوی قضیه تولید کنندگان شن و ماسه حرف‌هایی برای گفتند دارند و معتقدند که در تثبیت قیمت‌ها به آن‌ها ظلم شده است آن‌ها برای این که حسن نیت خود را نشان دهند، می‌گویند مسوولان استان قیمت‌ها را با حضور کارشناسان فن آنالیز کنند و قیمت نهایی را که در آورند و ما زیر همان قیمت آنالیز شده محصولات خود را به مردم عرضه می‌کنیم.

به گزارش فارس؛ پس از همهمه‌ای که برای افزایش قیمت شن و ماسه ایجاد شد و کار به مراجع قضایی هم کشیده شد برخی از تولید کنندگان شن و ماسه در استان با حضور در دفتر خبرگزاری فارس به آن چه اجحاف در حق خود می‌دانستند به شدت انتقاد کردند.

آشنا از تولید کنندگان شن و ماسه در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ما هم در عرصه تولید سرباز نظام جمهوری اسلامی هستیم و اگر می‌گوییم در قیمت شن و ماسه به ما ظلم شده هرگز به معنای سرپیچی از دستورات نظام و گرانفروشی به مردم در این وضعیت بد اقتصادی نیست اظهار کرد: در دوره‌ای که هجمه استکبار جهانی و تحریم‌ها سنگین‌تر از همیشه شده مسوولان باید از خود تدبیر نشان دهند و نظارت بیشتری داشته باشند و در مسائل اقتصادی با محاسبه دقیق به تولید کمک کنند.

وی گفت: برای مثال در همین قضیه قیمت‌های شن و ماسه که نگاه کنید نظارت دقیقی بر قیمت‌ها نیست و قیمت واقعی تولید شن و ماسه را اعلام نکرده‌اند و همین موجب می‌شود که تولید کننده دچار شکست شود در صورتی که اگر کارشناسان فن به صورت دقیق قیمت‌ها را محاسبه کنند دچار مشکل نخواهیم شد.

این تولید کننده با بیان اینکه برخی مسوولان سهل‌انگار قیمت‌ لوازم تولید را در بازار نمی‌دانند و اصلا برای آن‌ها مهم نیست که تولید به چه قیمتی شکل می‌گیرد، افزود: وقتی یک گالن ۲۰ لیتری روغن در بازار با هزاران زحمت به قیمت ۷۰۰ هزار تومان پیدا می‌شود و یا تسمه مورد نیاز واحد تولیدی سر به جهنم کشیده چرا مسوولان به فکر قیمت‌گذاری کارشناسی شده شن و ماسه نیستند تا تولید با حاشیه مواجه نشود.

در ادامه بهشتی مدیر عامل اتحادیه تولید کنندگان شن و ماسه با بیان اینکه چرا باید اختلاف قیمت در مناطق مختلف وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: وضعیت به گونه‌ای شده که به دلیل قیمت ارزان محصولات ما از سایر استان‌ها برای بارگیری به واحدهای تولیدی شن و ماسه استان مراجعه می‌کنند!!.

وی با بد توصیف کردن اوضاع تولید شن و ماسه در استان گفت: در حال حاضر در واحد‌های تولیدی ۱۸ تا ۱۹ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزار نفر در این حوزه  اشتغال ایجاد شده است اظهار کرد: چرا باید قیمت شن و ماسه تولیدی در واحدهای ما کمتر از قیمت تهران و سایر نقاط کشور باشد.

بهشتی گفت: در حالی که برای نمونه وقتی یکی از قطعات واحدهای شن و ماسه خراب می‌شود مجبوریم استادکار را با هزار ناز و غمزه از شهرهای بزرگ مثل تهران و با خودروی دربستی ۳ میلیون تومانی و سایر هزینه‌های کمرشکن به استان بیاوریم و ده‌ها و صدها هزینه دیگر متقبل شویم.

وی افزود: در حالی قیمت شن و ماسه ما از استان تهران هم ارزان‌تر است که همه لوازم ما از تهران تهیه می‌شود برای مثال یک متر نوار ۸۷۰ هزار تومان شده و مجبور هستیم برای ادامه کار با نوار هزار پاره و هزار وصله تولید را سر پا نگه داریم لذا مسوولان استان که بدن هیچ گونه کارشناسی و آنالیزی تنها برای ماندن بر میز و صندلی‌های خود قیمت تعیین می‌کنند، جوابگوی تولید کننده باشند.


تصویر نرخ مصوب شن و ماسه در سایر استان‌ها

این تولید کننده با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ما قراضه و غیر مستعمل شده‌‌اند اما اجازه نداده‌ایم تولید لحظه‌ای تعطیل شود افزود: بیشتر دستگاه‌های ما اجاره‌ای هستند اگر پول داشته باشیم و توان مالی باشد باید همه را کنار گذاشته و دستگاه جدید نصب کنیم.

بهشتی با بیان این جمله که ما «زنده ذلیل شده‌ایم» خاطرنشان کرد: چه دلیلی دارد که قیمت شن و ماسه در استان ما با قیمت شهرهای همجوار مثل نورآباد ممسنی و سپیدان و شیراز تفاوت داشته باشد و آن‌ها با قیمت روز و کارشناسی شده شن و ماسه بفروشند و قیمت برای ما بودن حساب و کتاب باشد.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان شن و ماسه و آسفالت استان کهگیلویه و بویراحمد با ابراز انتقاد از مسوولان استانی که بیان می‌کنند این صنف اتحادیه ندارد اظهار کرد: بر خلاف گفته‌ها و اظهارات آقایان ما هم اتحادیه داریم هم مهر داریم و هم شماره ثبت، با چنین حرف‌هایی نمی‌توانید از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنید.

وی در ادامه با بیان مشکلاتی که بر سر راه تولید شن و ماسه استان وجود دارد و همه به دلیل ورشکستگی این واحدهای تولیدی است افزود: برای بیمه کارگران خود هم درمانده شده‌ایم درآمدی با این نحوه قیمت‌گذاری وجود ندارد و با وضعیت فعلی عن‌قریب باید مردم استان شن و ماسه مورد نیاز را از استان‌های همجوار تهیه کنند.

به گزارش فارس؛ از یک سو در شرایط بد اقتصادی امروزی باید قبل از هر چیز به فکر مردم بود و جلوی گرانفروشی‌ و اجحاف را در همه زمینه‌ها گرفت و بر بازار نظارت درست و دقیق داشت اما از سوی دیگر هم باید حرف تولید کننده را شنید و به صورت کارشناسی و نه از پشت میزهای اداری قیمت‌ها را آنالیز کرد تا در این بین علاوه بر این که اجازه ندهیم مردم آسیبی ببینند از سوی دیگر به تولید کنده هم خسارت وارد نشود.

انتهای پیام/