کودکان کار نیازمند برنامه فرهنگی و تربیتی
کودکان کار نیازمند برنامه فرهنگی و تربیتی
جلسات ساماندهی کودکان کار ماهی یک مرتبه برگزار می‌شود اما تاکنون مصوبات آن عملیاتی نشده و عزم و اراده ای هم برای عملیاتی شدن مصوبات و حل مشکل کودکان کار نیست.

به گزارش خبر دیشموک،   طبق اعلام دفتر حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تعداد کودکان کار خیابانی ۲۲۷ نفر هستند که نسبت به دو سال گذشته دو برابر شدند.

طبق همین آمار ۱۰ نفر از این کودکان در گچساران و ۲۱۷ نفر در یاسوج هستند، ۹۵ درصد در حاشیه شهرها سکونت دارند ۲۱ نفر تبعه افغانستان هستند.

این آمار همچنین می‌گوید ۲۱۲ نفر از این کودکان پسر و ۱۵ نفر دختر هستند، ۵۷ نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، ۱۶ نفر فاقد سرپرست هستند، ۸۵ نفر در بازده سنی ۵ تا ۱۱ سال، ۹۵ نفر ۱۲ تا ۱۵ سال و ۴۳ نفر ۱۶ تا ۱۸ سال هستند.

اما این آمار از کودکان کار در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی آمار کودکان را ۲۲۲ نفر می‌داند و بهزیستی نه آمار علوم پزشکی را قبول دارند نه آمار حوزه فرهنگی اجتماعی استانداری را.

به گفته عظیمی‌فر یکی از مسئولان بهزیستی استان جمعیت کودکان کار ۲۲۶ نفر است که به صورت فصلی در خیابان حاضر می‌شوند.

وی با بیان این نکته که کودکان کار نیازمند برنامه فرهنگی و تربیتی است، گفت: ورزش و جوانان، کمیته امداد، شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرمانداری بویراحمد به کمک بهزیستی بیایند.

اما آنچه در جلسات ساماندهی کودکان کار جای تأسف دارد عدم اجرایی مصوبات و عملیاتی شدن برنامه‌ها است، کار در حوزه فرهنگی نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها است اما متاسفانه دستگاه‌ها وظایفشان را به گردن همدیگر می‌اندازند و تاکنون کاری انجام نداده‌اند.

ساماندهی کودکان کار وظیفه‌ای است که بر عهده شهرداری است و باید کمپی برای ساماندهی کودکان کار فراهم کند اما فرشید احمدی کیش عضو شورای شهر یاسوج با بیان اینکه وظیفه شهرداری تخصیص و تجهیز مکانی برای کودکان کار است، گفت: زمانی برای ساماندهی کودکان کار همکاری می‌کنیم که دستگاه قضا مجوز بدهد در غیر اینصورت بدهکار نیستیم که جمع‌آوری کنیم.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اراده‌ای برای جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار نیست، ضمن اینکه طبق اعلام سازمان بازرسی دستگاه‌های خاطی که در این زمینه کوتاهی و سهل انگاری کنند باید پاسخگو باشند.

اما آنچه از جلسات کارگروه ساماندهی کودکان کار تاسف‌بارتر است مدیرانی و دستگاه‌های است که به جلسه می‌آیند قول و قرار همکاری می‌دهند اما جلسه که تمام می‌شود می‌رود به امان خدا و تا جلسه بعدی رها می‌شود و جلسه بعد که تشکیل می‌شود بازهم همان موارد مطرح می‌شود.

انتهای پیام/