کنترل عروسی ها دشوار است
کنترل عروسی ها دشوار است
کریمی‌نژاد گفت: در سطح کنش فردی عبارتند از دوری از کجروی اجتماعی، الگوپذیری، کسب آرامش درونی، افزایش مسئولیت فردی، نظم‌ و...

دارا کریمی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار در کهگیلویه اظهار داشت: در شرایط کرونایی جامعه باید به سمت نهادینه شدن سبک و الگوی برگزاری مراسمات با شرایط کرونایی خود را وفق دهد.

فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه تعطیلی و به محاق رفتن مراسمات در آینده پسا کرونا موجب واگرایی و فردیت و انزوای اجتماعی خواهد شد، افزود: با نگاه واقع گرایانه به انجام مراسمات و مناسک اجتماعی و مذهبی در دوران کرونایی می‌توان رعایت پروتکل‌های مقابله با این بیماری را نهادینه کرد.

پیامدهای اجتماعی کرونا

کریمی‌نژاد تصریح کرد: شواهد و مطالعات  هم معرف آن هستند که  پیامدهای حوزه اجتماعی پاندمی کوید۱۹ در حوزه روابط اجتماعی تشدید انزواگرایی و تشدید روابط درون خانوادگی در جامعه است.

رئیس ستاد شهرستانی مقابله با کرونا گفت: در حالی که بخشی از جامعه به سبب اجرای سیاست فاصله‌گذاری از روابط اجتماعی خود در عرصه‌های بیرونی کاسته و دچار انزوا شده‌اند بخش قابل توجه دیگری روابط خود را با نزدیکان و عموماً حول محور پدر و مادر تشدید کردند.

وی اضافه کرد: بنابراین برای پیشگیری از این اتفاق باید فرهنگ سازی در راستای برگزاری تجمعات و مراسمات با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و امنیت سلامت و بهداشت جامعه صورت گیرد.

کریمی‌نژاد گفت:گرچه کار فرهنگی زمان بر است ولی در همین مدت کوتاه برخی خانواده‌هایی که دارای وجهه اجتماعی هستند اموات خود را را در ساعات اولیه بامداد و با کمترین تعداد شرکت کننده برگزار کردند.

این مسؤول با اشاره به الگوی رفتاری در مراسم خاکسپاری افزود: طی روزهای گذشته در روستای الگن در بخش چاروسا چهار مورد تشییع با فاصله اجتماعی و حداقل افراد انجام گرفت.

کنترل عروسی ها دشوار است

کریمی‌نژاد افزود: اگر صاحبان عروسی‌ها هم متعهد به حداقل برگزاری باشند مانعی نیست ولی مساله این است که نه مدیران تالارها توان جلوگیری دارند و نه صاحبان عروسی.

وی از برگزاری نماز عید فطر به الگوی دیگری در فرهنگ‌سازی نام برد و گفت: مراسمات مذهبی مثل عید فطر -جدای از طرح برخی مسایل اختلاف برانگیز و یک طرفه جناحی و سیاسی توسط برخی مداحان -با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها به خوبی برگزار شد.

این جامعه شناس اضافه کرد: این مراسمات بر اساس نظریه ساختی -کارکردی جامعه شناسی پارسونز و مرتون علاوه بر وحدت و همبستگی و وفاق اجتماعی می‌تواند به الگوی فرهنگ ساز تبدیل شوند.

کریمی‌نژاد گفت: در مراسم عید فطر دهدشت ١٠٠ درصد نمازگزاران بدون اجبار ماسک زده و با فاصله یک ونیم متری و در فضای آزاد نماز را اقامه کردند.

وی اضافه کرد: واقعیت آن است که امروزه برگزاری تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از طرفی پاک کردن صورت مساله و عدم شکل گیری تجمعات با رویکردی آگاهانه و مسئولیت‌پذیر برای تداوم انسجام اجتماعی
می تواند در آینده بحران‌های اجتماعی ایجاد نماید.

تأثیرات و الزمات مناسک دینی در سطح کنش فردی و جمعی

وی با بیان اینکه چون تأثیرگذاری و هنجارآفرینی مراسم و مناسک به عنوان واقعیت‌های زنده اجتماعی محدود و متوقف بر زمان و مکان خاصی نیست، بیان داشت: به طور کلی تأثیرات و الزام‌های مراسم و مناسک دینی را می‌توان در دو سطح کنش فردی و کنش جمعی بررسی کرد.

کریمی‌نژاد گفت: در سطح کنش فردی عبارتند از دوری از کجروی اجتماعی، الگوپذیری، کسب آرامش درونی، افزایش مسئولیت فردی، نظم‌ و…
و آثار فرا زمانی و مکانی  کارکردهای کنش‌های جمعی عبارتند از همبستگی اجتماعی، وفاق اجتماعی، بازیابی هویت جمعی، ایجاد پیوندهای فرا نسلی.

وی در پایان افزود: بنابراین در امان ماندن از عواقب پسا کرونا مستلزم تلاش جامعه شناسان،روانشناسان، مردم شناسان و عالمان دین و هنرمندان و رسانه‌های جمعی است.

انتهای پیام/سعادتی نیک