جانشین معاون دادستان یاسوج با بیام اینکه سلامت مردم برای دستگاه قضا اولویت ویژه دارد، افزود: ما به‌هیچ‌وجه اجازه توزیع شکرهای ناسالم را در استان نمی‌دهیم، حتی اگر شکر کیلویی 50 هزار تومان هم شود اجازه نمی‌دهیم، لذا سلامت مردم برای ما مهم‌تر است تا قیمت.

حجت‌الاسلام محمد صدرا ادیبان جانشین دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ظهر روز (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت) در نشست ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد که در محل سالن شماره یک استانداری برگزار شد، اظهار داشت: مردم از بازار شب عید راضی بودند تا جایی که در بازار تلاطم قیمت نبود، گرانی بود، اما کمبود کالا نداشتیم.
ادیبان در ادامه افزود: قریب به ۱۰۰۰ تن سهمیه شکر در استان داشتیم که ۸۰ تن از این مقدار را شبکه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد توقیف کردند و به دادستانی گزارش دادند، رسیدگی کردیم و شکرها را به آزمایشگاه فرستادیم و این شکرها ۳ برابر نرم و حالت طبیعی مشکل داشتند و مکتوب شد که قابلیت مصرف انسانی ندارد و تصمیم گرفتیم که اکیداً از مصرف انسانی خودداری شود و به جهت جلوگیری از اسراف، دامپزشکی و اداره بهداشت اگر تشخیص دادند که ضرر ثانوی برای زنبور نداشته باشد و این زنبور تولید عسل کند و این عسل به بازار بیاید آن وقت بین زنبورداران شکر تقسیم شود که برخی از شهرستان‌ها حتی تشخیص دادند که این شکر برای زنبور هم فایده‌ای ندارد.
جانشین دادستان یاسوج در ادامه افزود: این موضوع سروصدای زیادی در استان فارس به پا کرد که برخی از دوستان اظهارنظر کردند که دستگاه قضای کهگیلویه و بویراحمد اجازه مصرف شکر در استان را نمی‌دهند، که در واقع اینطور نیست وقتی از هزار تن شکر سهمیه استان، ۸۰ تن شکر آن تاریخ مصرف گذشته و غیرطبیعی بود، دیگه چه کاری می‌توان، انجام داد.
حجت‌الاسلام ادیبان افزود: حدود ۲۳ تن شکر در حال بسته‌بندی‌شده در کارخانه را توقیف کردیم این شکرها را بسته‌بندی می‌کردند و تاریخ دیگری را ثبت کنند برخی از تاریخ‌ها متعلق به سال ۹۲ بود و با ماژیک تاریخ‌ها را به سال ۹۶ تغییر دادند و می‌خواستند ۲ سال دیگر هم تاریخ انقضا برای آن بگذارند، قطعاً ما باید پیگیری کنیم و با سهل‌انگاری‌ها در این رابطه طبق قانون برخورد خواهیم کرد و این وظیفه وزارت بهداشت هست که نظارت‌هایش را بیشتر و دقیق‌تر کند.
جانشین دادستان یاسوج در ادامه با ابراز تأسف از سهل‌انگاری و بی‌اطلاعی برخی مدیران، گفت: امروز (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت) ساعت ۸ صبح امروز ۱۲ تن شکر در شهرستان گچساران توقیف شده که طبق بررسی‌های صورت گرفته مسئولان و متولیان امر اعلام کردند این محموله ۱۳۶ تن شکر است که برای ارسال با استان هماهنگی نشده و بدون هماهنگی تنها ۱۲ فعلاً ارسال شده است. که با هماهنگی دادستان محترم گچساران توقیف شده و البته این شکرها بوی نامطبوعی داشتند.
وی افزود: کارخانه شکر استان‌های همجوار هیچ کاری به ما ندارند و کار خودشان را می‌کنند اینکه می‌گویم که گونی شکر از سال ۹۲ تا کنون در کارخانه بوده و هیچ‌کس هم باور نمی‌کند، شکر را آزمایش کردند و بدون آزمایش هم بوی نامطبوع شکر آزار دهنده بود، همین شکرهایی که دیشب بارگیری شدند بوی نامطبوع دارد، دستور داده‌ایم که این شکرها فعلاً توقیف شوند.
حجت‌الاسلام ادیبان با بیان اینکه دستگاه‌های متولی پیگیری کنند و از جاهایی شکر وارد استان کنند که این شکرها سالم باشند، اظهار کرد: از دیروز تا کنون قیمت شکر ۳ هزار تومان افزایش پیداکرده است، امروز صبح قیمت شکر ۱۰ هزار تومان بود، و دیشب در تلویزیون قیمت شکر ۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. ما مخالف بارگیری شکر در استان فارس نیستیم، اما شکر سالم بیاورید و این را باید چه کسی پیگیری کند ما که نمی‌توانیم کارخانه به کارخانه برویم، پیگیری و شکر سالم بارگیری کنیم تا این مشکل برطرف شود.
جانشین معاون دادستان یاسوج با بیام اینکه سلامت مردم برای دستگاه قضا اولویت ویژه دارد، افزود: ما به‌هیچ‌وجه اجازه توزیع شکرهای ناسالم را در استان نمی‌دهیم، حتی اگر شکر کیلویی ۵۰ هزار تومان هم شود اجازه نمی‌دهیم، لذا سلامت مردم برای ما مهم‌تر است تا قیمت.
حجت‌الاسلام ادیبان تاکید کرد: نباید در بازار با کمبود کالاهای اساسی مردم به ویژه شکر مواجه شویم، اگر کمبودی در بازار به دلیل سهل انگاری در انجام وظیفه رخ دهد، آن‌وقت مدیران مربوطه باید پاسخگو باشند. برخی متصدیان توزیع شکر به دنبال سود هستند و از طرفی ما مسئولین هم باید به فکر مردم باشیم و برای افراد منفعت طلب و دلالان سود جو سلامت مردم مهم نیست، آن‌ها فقط به دنبال سود خودشان هستند و کاری به سلامت مردم ندارند.
جانشین دادستان یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مسئولان شکر استاندارد و بهداشتی از سایر استانهای برای عرضه بازار استان تأمین کنند، نباید در سطح بازار استان با کمبود کالایی از جمله شکر مواجه شویم و در صوررتی که کمبودی بعلت انجام ندادن وظیفه مسئولی و مدیری وجود داشته باشد با مدیران مقصر و متخلف برخورد قانونی می‌شود.
ادیبان بیان کرد: کالا به اندازه کافی در استان وجود دارد اما به خوبی توزیع نمی‌شود که دستگاه‌های متولی استان باید اقدامات لازم را در جهت توزیع بهتر کالا انجام دهند.
جانشین دادستان یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بر تأمین کالاهای اساسی مردم در آستانه ماه مبارک رمضان تأکید اضافه کرد: اختصاص ندادن سهمیه کالاهای اساسی به ادارات و نهادها حتی دادگستری پیشنهاد شده که این کالاها در سطح بازار و بین مردم توزیع شود.