کاخ پادشاهی در حالت آماده‌باش قرار دارد
کاخ پادشاهی در حالت آماده‌باش قرار دارد
منابع آگاه عربستانی گفتند که پادشاه سعودی به شدت نگران نوع برخورد دولت آمریکا با محمد بن سلمان است و از مشاوران و مقامات خواستار ارائه راه‌حل شده است.

منابع آگاه در داخل کاخ پادشاهی سعودی می‌گویند که دیوان پادشاهی و مقامات بلندپایه سعودی در حالتی شبیه آماده‌باش برای مقابله با اقدامات سیاسی آمریکا علیه محمد بن سلمان به سر می‌برند.

به نوشته وبگاه ویکی‌لیکس سعودی، فشارهای دولت آمریکا، موجب شده است تا پادشاه سعودی دو روز پیش در نشستی از تمامی مقامات و مشاوران بخواهد تا راهی برای کاهش خشم کاخ سفید از ولی‌عهد سعودی بیابند.

یک مقام آگاه به این وبسایت گفت که ملک سلمان از لحن تنش‌آمیز دولت جو بایدن در قبال عربستان سعودی و عدم تماس رئیس‌جمهور آمریکا با محمد بن سلمان عصبانی است و از مقامات و مشاورانش خواسته است تا هر چه سریع‌تر کانال‌های ارتباطی قوی با دولت بایدن جهت کاهش تنش باز کنند.

پادشاه سعودی در این نشست همچنین گفته است که در حال بررسی صدور یک عفو عمومی پیش از ماه رمضان برای صدها زن و مرد زندانی است تا از شدت لحن دولت آمریکا در خصوص پرونده‌های حقوق بشری در عربستان بکاهد.

اما از سوی دیگر، منابع دیگری در عربستان به ویکی‌لیکس سعودی گفتند که ملک سلمان در نامه‌ای محرمانه به جو بایدن گفته است که گزارش محرمانه اطلاعاتی در خصوص قتل جمال خاشقچی را منتشر نکند. این نامه به واسطه «ریما بنت بندر» سفیر ریاض در واشنگتن به کاخ سفید تحویل داده شده است.

در این نامه آمده است که عربستان سعودی آماده است با دولت بایدن در خصوص مسائل مختلف و خواسته‌های آمریکا گفت‌و‌گو کند.

نگرانی مقامات سعودی در حالی است روز جمعه یک منبع آگاه در آمریکا  به وبگاه عربی۲۱ گفت که دولت این کشور قصد دارد گزارش اطلاعاتی درباره ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی را در هفته اول ماه آتی میلادی منتشر کند.

در همین حال روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازتا» در مقاله‌ای نوشته است که اقدامات دولت بایدن به مثابه یک محاصره سیاسی برای «محمد بن سلمان» است و واشنگتن ترجیح می‌دهد به جای ولی‌عهد، با پادشاه سعودی در ارتباط باشد. علی‌رغم اینکه بن سلمان حاکم واقعی عربستان محسوب می‌شود و مسئولیت اقدامات سرکوبگرانه عمدتا بر گردن وی است.

این در حالی است که دونالد ترامپ روابط ویژه‌ای با بن سلمان داشت و اولین سفر خارجی خود را در سال ۲۰۱۷ به عربستان اختصاص داد.