چگونه فرزندانی شاد داشته باشیم؟
چگونه فرزندانی شاد داشته باشیم؟
برای داشتن فرزندانی سالم، موفق و شاد، پدر و مادر باید مفهوم صبر و تحمل را در پرورش کودک بیاموزند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، در تربیت فرزند باید توجه داشته باشیم که کودکان همچون میوه‌ای بر درخت خانواده می‌رویند.
فرزندپروری نیاز به فراگیری دانش، مهارت، تمرین و بردباری و صرف وقت دارد.
هرگونه آفتی که بر خانواده تاثیر بگذارد، فرزندان را نیز مبتلا می‌کند؛ در واقع می‌توان گفت که فرزندان نخستین تعامل و ارتباط خود را برای تامین نیاز‌های زیستی، عاطفی و روانی با پدر و مادر شروع و تجربه می‌کنند، که در شکل گیری موفقیت‌ها و ایجاد آرامش در کودکان نقش موثری دارد.
سلامت عاطفی یکی از نتایج مطلوب فرزند پروری موثر و موفق و به این معنی است که فرزندان ما چگونه احساس می‌کنند، فکر می‌کنند و با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کنند.
اگر در کودکی با حالت هیجانی مثل غم و خشم درست برخورد نشود، این هیجانات تاثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی کودک دارد.
ناپختگی عاطفی آثار نامطلوبی در برقراری ارتباط با دنیای بیرون و حتی اعضای خانواده ایجاد می‌کند؛
در واقع مطمئن‌ترین راه برای ارتقای سلامت احساسی و هیجانی کودک (همان پختگی عاطفی) این است که به او کمک شود تا خود را متصل به همه اعضای خانواده احساس کند.
فرزندان شاد و موفق، مهمترین و اصلی‌ترین خواسته والدین است، چرا که والدین می‌خواهند فرزندان رشد کنند، عشق بورزند، مورد محبت قرار گیرند، دیگران را دوست بدارند، آرزوهایشان را دنبال کنند، به موفقیت برسند و از سلامت جسمی و روانی و عاطفی برخوردار شوند.
باید توجه داشت که بخشی از خلق و خوی کودکان منشاء ارثی دارد، اما باید بدانیم که ژن‌ها سازگار و انعطاف پذیر هستند و می‌توانند بستگی به محیط فعال شوند و یا از فعالیت باز ایستند؛ تحقیقات به خوبی نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن طبیعت و ساختار ژن ها، فرزندان شاد حاصل کانون‌های گرم خانوادگی و خانواده‌های شاد و خوش بین هستند.
راهکار‌های شکوفایی و شادی فرزندان
• فرصت‌هایی را برای فرزندان خود ایجاد کنیم که عشق ما را نسبت به خود احساس کنند و ارتباط محبت آمیزی با دیگران برقرار کنند.
• زمان بهترین هدیه‌ای است که می‌توانیم به کودک خود تقدیم کنیم، این باعث می‌شود احساسات، فعالیت‌ها و اعتقادات خود را با کودکان مبادله کنیم.
• فضای منزل را سرشار از شادی کنیم، چرا که منزل بدون نشاط مانند خانه بدون اکسیژن است؛ در دنیای امروز که به دلیل نگرانی و استرس‌هایی که وجود دارد، نشاط سبب ایجاد آرامش در کودکان شده و اعتماد به نفس و خلاقیت کودک را تقویت می‌کند و در نهایت باعث سلامتی جسمی و روحی کودک می‌شود.
• با تولید هیجانات مثبت، اشتیاق، حرارت و شادی فضای منزل را آکنده از صفا، محبت، مهر و عطوفت کنیم؛ تعریف یک لطیفه، پاشیدن آب بر سر و روی فرزندان، ترکاندن یک بادکنک و امثال آن سبب تغییر فضای بی روح منزل می‌شود.
• سعی کنیم همیشه خندان باشیم، چرا که زندگی نیز به ما لبخند خواهد زد و سبب خواهد شد از شدت تنش‌ها و استرس‌ها کاسته شده و فرزندان در منزل احساس راحتی و شادی کنند.
• به حرف‌های فرزندان خود خوب گوش دهیم؛ پیغام‌های کودکان هدیه‌ای با ارزش هستند، زمانی که مشتاقانه به آن‌ها گوش دهیم اعتماد به نفس کودک خود را تقویت می‌کنیم.
• کودکان خود را تشویق کنیم؛ موفقیت‌ها و استعداد‌های کودک را به زبان بیاوریم، اما یادمان باشد تنها کار صحیح و درست کودک را تحسین کنیم، نه ویژگی‌ها و خصوصیات خاص او؛ تحسین ویژگی‌ها و خصوصیات خاص از جمله هوش و زیبایی اعتماد به نفسی در کودکان به وجود آورد که خارج از کنترل آنهاست و کوتاه و زود گذر است.
  • نویسنده : مالک آهنگ