پیشگیری از سوانح و حوادث چهارشنبه‌ آخر سال
پیشگیری از سوانح و حوادث چهارشنبه‌ آخر سال
روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی یاسوج در اطلاعیه ای راه‌های برگزاری چهارشنبه‌ آخر سال ایمن را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، ذوالفقار دیودل گفت: از آنجائی که هر سال مصادف با چهارشنبه آخر سال شاهد برخی از اتفاقات ناگوار در جامعه هستیم که گاها منجر به نقص عضو یا مرگ افراد می شود،  لذا اشاره به بعضی از موارد برای آموزش نوجوانان و جوانان ضروری به نظر می رسد.

وی ادامه داد: از آسیبهای شایع می توان آسیب دست و پا را نام برد و شدید ترین آسیب ها نیز مربوط به صورت و چشم است .
لازم به ذکر است که درمان آسیبهای چشمی بسیار طولانی می باشد و ممکن است حتی تا ماهها و سالهای بعد ادامه یابد و منجر به تخلیه چشم  و یا نابینایی شود.
خانواده ها باید بدانند رعایت این نکات به جلوگیری از حوادث احتمالی ضروری و قابل ملاحظه است.
-مواد سوختی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه هرگز در منزل نگهداری نکنیم.
-به خاطر داشته باشید همواره استفاده نادرست و بی‌رویه از وسایل آتش‌بازی و روشن کردن آتش‌های بزرگ حوادث ناگواری به دنبال دارد.
-از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال این‌ها چه در واحد‌های مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری شود.
-کبریت و مواد آتش‌زا را از دسترس کودکان دورنگه داریم.
-به فرزندان خود در مورد خطرات بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره آگاهی لازم را بدهیم.
-در تهیه وسایل آتش‌بازی بی‌خطر و مفرح فرزندانمان را همراهی کنیم و از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی دستی توسط آن‌ها اکید جلوگیری شود.
-از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنیم، چراکه آتش‌بازی در نزدیکی وسایط نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند در صورت کمترین نشت و حتی در شرایط عادی این وسایل را مبدل به بمبی می‌گرداند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.
-مراقب اعمال و رفت‌وآمد فرزندان خود بوده و به آن‌ها جهت پرهیز از آتش و ترقه‌بازی و ساخت مواد منفجره دستی هشدار دهیم.
-به صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ‌فروشی‌ها توصیه می‌کنیم که از فروش هرگونه مواد آتش‌زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری نمایند.
-حتی‌الامکان درب محل‌هایی مثل انبارداری، زیرزمین، بالکن، پشت‌بام و … را که ممکن است فرزندتان ترقه‌ها و مواد محترقه و منفجره را در این محل‌ها نگه‌داری نماید قفل نموده و از رفت‌وآمد فرزندان خود به این مکان‌ها ممانعت کرده و این محل‌ها را روزانه موردبررسی و تفحص قرار دهیم.
-در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود آتش در حجم کم باشد و از هیزم، کارتن خالی که دارای شعله زیاد هستند، استفاده نشود.
-از قرار دادن ظروف تحت‌فشار ازجمله کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ها بر روی آتش جداً خودداری کنیم.
-از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه درخت‌ها، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنیم.
-در موقع پریدن از روی آتش با البسه بزرگ و گشاد و از نوع آتش‌گیر خودداری و از تجمع در این‌گونه محافل خودداری کنیم.
-از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش‌بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری نماییم.
-کودکان و نوجوانان از اقشار آسیب‌پذیر هستند استفاده از این مواد توسط آنان خطرات جدی به همراه داشته سلامت آنان را به خطر انداخته و مرگ را به دنبال خواهد داشت. در صورت نگهداری حتی مواد آتش‌بازی کم‌خطر حتماً آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنیم.
– بقایای مواد آتش‌بازی را سریع جمع‌آوری نکنیم حتماً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کرده بعد آن را جمع‌آوری کرده و در یک سطل محتوی آب بریزیم و سپس دفع کنیم. حتی‌المقدور با ریختن مقداری خاک در زیر محل برپایی آتش، از آسیب رساندن به سطح آسفالت معابر جلوگیری شود.
-مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را به‌طرف افراد دیگر پرت نکنیم.
-هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار نداده و استفاده نکنیم، زیرا در صورت انفجار ذرات آن به اطراف پر تاپ شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.
-هرساله شاهد حوادث رقت‌آوری ازجمله سوختگی‌های شدید، از دست دادن چشم و یا پاره شدن پرده گوش در ایام چهارشنبه‌سوری هستیم این مواد را شوخی نگیریم، زیرا با هستی خود بازی کرده‌ایم.
– از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و … بر روی مواد آتش گیر و همچنین از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله کپسول، اسپری، حشره کش‌ها و … بر روی آتش خودداری کنیم.
– حتی الامکان وجود یک کپسول خاموش کننده آتش پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است، از دسترسی به کپسول اطفاء حریق و جعبه کمک‌های اولیه اطمینان حاصل نمایید.
– حتماً قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش مطمئن شویم.
-در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با تلفن ۱۲۵ (ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی) و ۱۱۵ (پایگاه اورژانس) تماس گرفته و مراتب را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهیم.
-در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی ورعایت اقدامات اولیه در سوختگی با آتش مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز بهداشتی، درمانی منتقل کنیم یا در صورت شدید بودن مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم.
انتهای پیام/
  • نویسنده : مالک آهنگ