هیچ مذاکره‌ای  در کار نیست
هیچ مذاکره‌ای  در کار نیست
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، گفت: از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد و ما به نقشه راه احتیاج نداریم.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران امشب (جمعه) در گفت‌وگویی تلفنی با خبر ۲۰:۳۰ در پی مطالب منتشر شده در خصوص نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین و حضور آمریکایی‌ها در وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با آمریکا ندارد، چه مستقیم و چه غیر مستقیم.

وی افزود: ما فقط با اعضای برجام مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم. همین اعضایی که الان ۱+۴ شناخته می‌شوند، طرف گفت‌وگوهای ما خواهند بود و آنها هم با طرف‌های دیگر هر طور که خودشان می‌خواهند می‌توانند صحبت کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه بیان کرد: ما هیچ گفت‌وگویی چه مستقیم و چه غیر مستقیم با آمریکایی‌ها نداریم.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» امروز اعلام کرد که آمریکا روز سه‌شنبه در وین حضور خواهد یافت، اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.

* از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد

عراقچی همچنین گفت: از نظر ما هیچ طرح گام به گامی وجود ندارد و ما به نقشه راه احتیاج نداریم. ما فقط یک گام نهایی داریم که آمریکا باید بردارد و تحریم‌هایی که در چهار سال گذشته اعمال کرده، چه مجددا اعمال کرده، چه جدید اعمال کرده و چه برچسب‌هایش را عوض کرده را باید بردارد و بعد از آن است که ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد هم ایران به تعهداتش برمی‌گردد.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ما هیچ عجله‌ای نداریم.

به گزارش فارس، نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از سوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (جمعه) به صورت مجازی برگزار و طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات را روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین به صورت رو در رو از سر بگیرند. بعد از آن خبری را وال استریت ژورنال منتشر کرد که قرار است آمریکا هم در همان زمان در وین حضور یابد. در همین خصوص سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در اظهاراتی با بیان اینکه در نشست سه شنبه در وین صرفا اعضای کنونی برجام حضور خواهند داشت، تصریح کرد: آمریکا در هیچ نشستی که ایران در آن حضور داشته باشد از جمله نشست کمیسیون مشترک برجام حضور نخواهد داشت و این قطعی است. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در توئیتی در این باره نوشت: در جلسه مجازی کمیسیون مشترک برجام ایران و اتحادیه اروپایی، سه کشور اروپایی +۲ توافق کردند سه‌شنبه آینده در وین گفت‌وگو را به صورت رو در رو از سر بگیرند. ایران و ایالات متحده آمریکا دیداری نخواهند داشت، غیر ضروری است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف می‌کند، گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است. (جزییات بیشتر)

گفتنی است، پیش از این خبرگزاری ژاپنی کیودو‌ از برگزاری این نشست خبر داده و اعلام کرده بود که مقام‌های ارشد ایران و اروپا دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) گفت‌وگو کنند.

یک منبع نیز به کیودو گفت که ایران ایده‌های جدید سازنده‌ای در نشست فرانکفورت با امید نجات فوری توافق هسته‌ای پیش از بسته شدن «پنجره کوچک فرصت» پیشنهاد داده است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنجشنبه) ۱۲ فروردین در بیانیه‌ای با اشاره به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در این نشست درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفت‌وگو خواهد شد.

انتهای پیام/