نامه ضد ایرانی سناتورهای آمریکایی به بایدن
نامه ضد ایرانی سناتورهای آمریکایی به بایدن
چند سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در یک نامه ضد ایرانی جدید به رئیس‌جمهور کشورشان به تکرار ادعاها درباره ایران پرداخته‌اند.

به گزارش خبر دیشموک، گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان از سیاست‌های او در قبال ایران انتقاد کرده‌اند.

«مارکو روبیو»، «تد کروز»، «تام کاتن»، «جیم ریش»، «لیندسی گراهام»، «بیل هاگرتی» و «راگر ویکر» در این نامه از جو بایدن خواسته‌اند رژیم صهیونیستی را به «توانمندی‌های نظامی» لازم برای دفاع از خودش در برابر «ایران مسلح به سلاح‌های اتمی» مجهز کند.

در بخشی از این نامه آمده است: «به نظر می‌رسد دولت شما مصمم به امضای یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است که مسیری برای دستیابی رژیم به سلاح‌های هسته‌ای در اختیارش قرار می‌دهد. مسلح شدن ایران به سلاح‌های اتمی نتایج منفی عمده‌ای برای منطقه خواهد داشت.»

در این نامه تصریح شده است: «مسلح شدن ایران به سلاح اتمی، موجودیت اسرائیل و دولت‌های متحدان عربی ما را به خطر خواهد انداخت، جایگاه آمریکا در خاورمیانه را به نابودی می‌کشاند و در نهایت سرزمین اصلی آمریکا را تهدید خواهد نمود.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

انتهای پیام/