مهم/نه به تفنگ” میان ایلات و طوایف کهگیلویه و بویراحمد
مهم/نه به تفنگ” میان ایلات و طوایف کهگیلویه و بویراحمد
جشن عروسی مردم کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین مراسمات عروسی در ایران است اما رسم قدیمی و کهنه تیراندازی، عروسی را به عزا تبدیل کرده است.

به جرات می‌توان گفت مراسم عروسی در میان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین مراسمات در میان مردم ایران زمین است،آداب و رسوم سنتی و قدیمی که چاشنی مراسم عروسی می‌شود بر زیبایی آن دو چندان می‌افزاید.

لباس‌های زیبایی و پر از زرق و برقی که خانم‌ها می‌پوشند تا چقه زناره لباس مردان لر نشین و ساز محلی که به آن(اُرگ) می‌گویند تا رقص دستمال زنان و چوب بازی مردان همه از زیبایی عروسی‌ مردمان این خطه از ایران زمین است.اهل هر جایی از ایران که باشی جشن عروسی کهگیلویه و بویراحمدی‌ها برایت جذاب و دلنشین است.

اما در میان این همه آداب و رسوم قشنگ، مردم رسم کهنه و قدیمی دارند که فقط در یک چشم بهم زدن عروسی را به عزا تبدیل می‌کند و رخت‌های رنگارنگ و پر از زرق و برق را سیاه می‌کند.سوال اینجا پیش می‌آید که حیف نیست این لحظات شیرین و ناب را به دستان و سهل‌انگاری خودمان ویران می‌کنیم؟

خبر کوتاه اما دلهره‌آور است، تیر شادی، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد. تیراندازی در یکی از روستاهای شهرستان مارگون به قیمت جان دختر بچه سه ساله‌ تمام شده و خانواده‌ای را داغدار کودک خردسال بی‌گناهی کرده که به مراسم عروسی آمده بود اما به جای آنکه به خانه بازگردد پیکر بی‌جانش به سردخانه می‌رود.

جوانی ۱۹ ساله در مراسم عروسی با اسلحه ساچمه زنی به صورت هوایی شلیک می‌کند اما بر اثر سهل انگاری تیر به سر،سینه و پهلوی دختربچه ۳ ساله اصابت می‌کند مصدوم بلافاصله جهت مداوا به بیمارستان منتقل می‌شود اما به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست می‌دهد و به همین سادگی یک جشن عزا می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رسم غلط تیراندازی در مراسم عزا، عروسی و استفاده نابجا از اسلحه در استان کهگیلویه و بویراحمد، می‌گوید: موارد متعددی وجود دارد که افراد به دلیل سهل انگاری، غفلت و ضعف مهارت‌های لازم در حمل، نگهداری و عدم استفاده صحیح از سلاح گرم، قتل و مجروحیت ناخواسته نزدیکان و افرادی که در آن مراسم حضور دارند را رقم زده‌اند.

سرهنگ سعید بالش‌زر این را هم می‌گوید که بیش از ۷۰ درصد قتل‌های سال گذشته و ۹۵ درصد از قتل‌های سال جاری در سطح استان بوسیله سلاح گرم بوقوع پیوسته است.

این قبیل حوادث و اتفاقات موجب شده پلیس کهگیلویه و بویراحمد در خصوص استفاده غیرمجاز از سلاح و تیراندازی در مراسم عروسی و عزا هشدار دهد اما با وجود این هشدار جدی پلیس، باز شاهد تیراندازی در مراسمات عروسی شهر یاسوج هستیم

 صدای تیراندازی حتی تا پاسی از شب امان مردم را بریده و علاوه بر رعب و وحشت، سبب سلب آرامش و آسایش مردم شده است. تیراندازی مراسمات عروسی اعتراض و گلایه نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد را در پی داشته است.

آیت‌الله سید نصیر حسینی با اشاره به تیراندازی در مراسم عروسی و عزا و کشته شدن یک کودک سه ساله یادآور شد: باز هم شرمندگی با اسلحه، به شکار برادر رفتن یعنی چه؟ با اسلحه برادرکشی کردن چه معنایی می دهد؟ چقدر نادانی و جهالت و نفهمی که با اسلحه عروسی را به عزا تبدیل کنیم، تا کی باید بیدار شویم؟ بارهای بار تاکید کردیم که در تشییع جنازه و عروسی‌ها تیراندازی ممنوع است بارهای بار در عروسی‌ها و تشییع جنازه‌ها آدم کشته شده، چرا به خودمان نمی‌آییم و به خودمان رحم نمی‌کنیم؟

عدم استفاده از سلاح  و نه به تفنگ و تیراندازی در مراسمات،نیازمند میثاق‌نامه میان همه طوایف کهگیلویه و بویراحمد است،گامی که یکی از طوایف کهگیلویه و بویراحمد برداشته و انتظار است سایر طوایف در این مسیر گام بردارند.در بیانیه ی شماره (۱) مجمع هم اندیشی طایفه آقایی  آمده *اول فرهنگ و بعد تفنگ*

خداوند زمین و اسمان را به جمال افرید و انگاه برای اصلاح امور و کارها و اندیشه ها، رسالت را به دست پیامبران و اندیشمندان و خیرخواهان سپرد تا با هم اندیشی و مشورت و خردورزی وضعیت را تغییر دهند تا زمین جای بهتری برای زیستن گردد .

در پی انتشار خبر ناراحت کننده و جانکاه پرپر شدن نوگلی زیبا ( دختر بچه ای سه ساله ) در مراسم عروسی بواسطه استفاده ی نابجا و غیر مسئولانه از اسلحه گرم و به غم نشاندن خانواده دیگری از هم وطنانمان و به درخواست تعداد کثیری از عزیزان ، *اینجانبان* جمعی از بزرگان،  معتمدین ، دانشگاهیان و جوانان  به نمایندگی از طایفه، پس از *تبادل نظر ، مشورت*  و هم اندیشی به این اصلاحیه *و ارزش*  فرهنگی رسیده *ا یم* که ؛ از این تاریخ ۲۵ /۱۴۰۰/۴ به بعد از اوردن اسلحه گرم ، *مواد محترقه و آتش زا*  و ابزارهای اسیب زا در مراسمات شادی و عزا و تجمعات این چنینی خودداری میکنیم و از همه افراد *ایل و* طایفه تقاضامندیم به این خرد جمعی احترام بگذارند تا بار دیگر شاهد تکرار حوادث تلخ *، خسارت اور* و  پشیمان کننده نشده و به معنی واقعی به *حقوق بشر و ارزش آن*  احترام بگذاریم.

انتظار می‌رود دیگر طوایف و هم استانی‌های شریف نیز به پویش ( نه به اسلحه در مراسمات شادی و عزا به پیوندند )

به امید روزیکه در سراسر دنیا ارامش و امنیت گسترده شود و کام هیچ انسانی بر اثر خطا و اشتباه فرهنگی تلخ نگردد.

انتهای پیام/