علف هرز زندگی مشترک چیست؟/عشق و علاقه را در زندگی مان زیاد کنیم
علف هرز زندگی مشترک چیست؟/عشق و علاقه را در زندگی مان زیاد کنیم
هر روز چند کلمه نشاط آور و شادی بخش به خود تلقین کنید

ـ زهره سعیدی: زندگی مشترک زوج ها همچون یک باغ و باغچه ای می ماند که پس از چند سال نیاز به هرس و تمیز کردن دارد. چنانچه علف‌های هرز را سریع از بین ببریم، گیاه کامل رشد می‌کند. در ازدواج نیز علف‌های هرز وجود دارند. اما باید نسبت به آنها آگاه باشیم تا پس از پیدایش، آنها را از بین ببریم. افکار منفی، قضاوت‌ها، استنباط‌های غلط و یک طرفه به قاضی رفتن، همچون علف‌های هرز در زندگی ما رشد می‌کنند.

باید مواردی را که در زندگی ما تاثیر می‌گذارند و یا به مشکلاتمان دامن می‌زنند؛ مانند دخالت‌های دیگران، مشکلات اقتصادی و بیماری‌ها را بشناسیم و از رشد آنها جلوگیری کنیم. خیلی از زوج ها پس از گذشت چند سال از زندگی مشترکشان این مسائل را فراموش کرده یا نادیده می گیرند و پس از پیش آمد کردن مشکلات، تازه به این می اندیشند که چه چیز باعث شد که زندگی شان به جای فعلی برسد.

درحالیکه روابط مثل یک گیاه نیاز به نگه داری و مراقبت دارد و برای اینکه عشق و محبت روزهای اول و سال های اول ازدواج حفظ شود نیاز است که زوجین کارهایی را انجام دهند که در این گزارش به چند مورد آنها اشاره میکنیم:

۱-برای زندگی تان هدف تعیین کنید

شاید از سال های اول ازدواج و اهداف اولیه ای که داشته اید، فاصله گرفته باشید. بنابراین بهتر است پس از این سال ها در زندگی مشترکتان نیاز به هدفی دارید که به آنها پایبند باشید.

یکی از این اهداف می تواند تربیت یک فرزند خوب باشد. در عصری که ما در آن زندگی می کنیم، علائق انسان ها به سمت لذت گرایی سوق پیدا کرده و به همین دلیل  خیلی ها شاید فکر می کنند که وجود فرزند جلوی تمامی کارها و لذت های آن ها را در زندگی بگیرد اما پس از چند سال دچار پوچی می شوند، زیرا حضور فرزند خود یکی از اهداف مهم زندگی است.

به هر حال اگر می‌خواهید دچار روزمرگی نشوید، بهتر است علایق مشترکتان را بشناسید و برای آنها برنامه‌ریزی کنید تا زندگی‌تان حالت پوچی به خود نگیرد.

۲-هر روز چند کلمه نشاط آور و شادی بخش به خود تلقین کنید

 برای داشتن زندگی شاد و پر محبت بهتر است که از کلمات مثبت و محبت آمیز نیز استفاده کنید. دنیای امروز علی رغم همه مشکلات و استرس هایش زیبای هایش را نیز حفظ کرده و می توانیم با اتفاقات ساده برای خودمان شاید های ریز ودرشت خلق کنیم.

۳-درباره شغل  و حرفه همسرتان، اطلاعات کافی کسب کنید

تا آنجا که می‌توانید درباره شغل و حرفه همسرتان، اطلاعات لازم را کسب کنید.  برخی تصور می کنند هرچه درباره کار همسرشان کمتر بگویند یا بشنوند هم خودشان و هم همسرشان راحتتر بوده و نیازی به این کار نیست. در حالیکه وقتی در این زمینه سوال و پرس و جو می‌کنید و سعی می‌کنید کمک حال همسرتان باشید، او احساس میکند کهبیشتر  برایتان مهم است و شما را در جریان مسائل خود قرار می دهد.

علاوه بر اینها هرگونه پیشنهادی که برای پیشرفت کار همسرتان از دست شما برمی‌آید به وی ارائه دهید.

۴- در وجودتان حس خوش‌خلقی و شوخ‌طبعی ایجاد کنید

سعی کنید در شرایط مختلف زندگی حس خوش خلقی خود را حفظ کنید و در برخی مواقع نیز برای انرژی دادن به اعضای خانواده شوخ طبع باشید . اینکه برخی مردان یا زنان در منزل بداخلاق یا عنق هستند، بر دیگر اعضای خانواده نیز اثر می گذارد.

همچنین شکایت‌ها و گله‌های مهم خود را «به آرامی» مورد بحث قرار دهید و برای اتفاقات کوچک داد و بیداد راه نیاندازید. برای چیزهای جزیی و لطف‌های کوچکی که از همسرتان می‌بینید قدردانی کنید. گاه حتی یک شاخه گل یا یک هدیه کوچک می تواند ده ها مشکل را حل کند البته به شرطی که حل مسئله نیز بلد باشید و مسائل را به جای پاک کردن، حل کنید.

۵-وقت شناس باشید

گاهی اوقات بابت مساله‌ای که ناراحت هستید و سطح هیجان شما بالاست و از طرفی همسرتان هم خسته از کار روزانه است. اگر در این زمان مساله را باز کنید، با توجه به هیجان بالای شما و آماده نبودن همسرتان کار به دعوا ختم می‌شود و این یعنی وقت‌شناس نبودن! بنابراین تلاش کنید وقت شناس باشید و هر مطلب را در وقت خودش بیان کنید.

۶-پشتیبان همسرتان باشید

سعی کنید پشتیبان همسرتان باشید و بگذارید همسرتان این مسئله را احساس کند که شما  پشتیبانش هستید. در شادی‌ها و ناکامی‌ها همواره مونس و همدم واقعی یکدیگر باشید. یکی از مواردی که همسرتان می تواند حس کند که پشتیبانش هستید، این است که دیگر مثل دوران مجردی ، متکی به والدینتان نباشید که این خود مبحث گسترده ای است.

۷-بردبار و صبور باشید

یادتان باشد هر گاه بخواهید به تنهایی قدم بردارید، می‌توانید هر جا که دوست داشتید قدم بگذارید. ولی هنگامی که با یک نفر دیگر هستید قدم‌های شما باید با او هماهنگ باشد. بنابراین یکی از مولفه های مهم زندگی مشترک بردباری و صبوری است.گاه در زندگی ناراحتی، سختی ، خستگی و مشکلات پیش می آید که همه اینها با صبوری و مشارکت قابل رفع است. ریشه ازدواج با اندیشه مشترک، دقت، توجه، مهر، محبت و حسن تفاهم تقویت می شود.

اگر مشکلی در رابطه خود احساس می‌کنید، در صورت لزوم با افراد مطلع مشورت کنید. مشاوران، روان‌شناسان و روانپزشکان به شما بصیرت و ادراک کافی می‌دهند و شما را از بیماری‌های زناشویی و اختلال‌های روانی – جنسی احتمالی آگاه می‌کنند.

بسیاری از افراد به ویژه آقایان اشتباهات خود را به سختی می‌پذیرند. اگر می‌خواهید رابطه‌ای سالم داشته باشید اشتباه خود را قبول کنید. وقتی کار خطایی انجام می‌دهید، آن را بپذیرید. به راحتی از آن نگذرید که انگار مشکل خاصی نبوده است و بهانه هم نیاورید.

در نهایت اینکه برای همسرتان فداکاری کنید. گاهی از نیازهای خود به خاطر چیزی که همسرتان می‌خواهد، صرف‌نظر کنید. این کار را اغلب خانم‌ها انجام می‌دهند و از نیازهای خود به خاطر اولویت‌دادن به نیازهای اعضای خانواده چشم‌پوشی می‌کنند.

انتهای پیام/