عدم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات ازدواج و تسهیلات فرزندآوری
عدم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات ازدواج و تسهیلات فرزندآوری
اصولاً مردمان عشایر و عشایر زادگان معتقد به تعدد فرزند در خانواده ها هستند که متاسفانه در این سال ها فرهنگ سازی لازم برای ماندگاری فرهنگ فرزندآوری در استان از سوی دستگاه های فرهنگی و رسانه ها صورت نگرفته است.

به گزارش خبر دیشموک،    ترنم بهنیا- در این سالها مهمترین چالشی که کشور با آن درگیر شده موضوع کاهش و پیری جمعیت است موضوعی که بزرگان کشور به خصوص رهبری انقلاب نسبت به آن تاکید ویژه ای داشته و در صورت هرگونه تساهل در این زمینه در آینده کشور با یک چالش امنیتی مواجه خواهد شد.

هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های عشایری و عشیره ای در ایران به شمار می رود که از گذشته ها مردمان آن به فرزندآوری اعتقاد زیادی داشته و گاه تا ۱۵ و یا ۱۶ فرزند در یک خانواده رشد و تربیت شده اند اما در این روزگاران به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی و معیشتی شاهد کاهش موالید در استان هستیم.

اصولاً مردمان عشایر و عشایر زادگان معتقد به تعدد فرزند در خانواده ها هستند که متاسفانه در این سال ها فرهنگ سازی لازم برای ماندگاری فرهنگ فرزندآوری در استان از سوی دستگاه های فرهنگی و رسانه ها صورت نگرفته است.

از سوی دیگر مهمترین علت عدم فرزندآوری و کاهش موالید در کل کشور و در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به عدم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات ازدواج و تسهیلات فرزندآوری است.

در نشست‌های مطالبه گری که دانشجویان در دانشگاه ها برگزار می کنند یکی از مطالبات دانشجویی در استان کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان استانی و کشوری در همین خصوص بوده که از نوع همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات انتقادات بسیاری تاکنون داشته اند.

شاید یکی از دلایل عدم همکاری بانکها با زوج‌های جوان در پرداخت تسهیلات ازدواج و همچنین پرداخت تسهیلات فرزندآوری مربوط به بد حسابی‌هایی باشد که در همه این سال‌ها از سوی دریافت کنندگان وام و تسهیلات در استان نسبت به بانکها روا شده است.

در یکی از نشست های مربوط به فرزندآوری در استان کهگیلویه و بویراحمد معاون سیاسی امنیتی استاندار ابتدا از مسئولان بانک ها خواست تا در خصوص پرداخت وام های مربوط به ازدواج و فرزندآوری با زبان آمار صحبت کنند و به صورت کیفی و به دلخواه آمار مربوط به این بحث را در نشست‌ها مطرح نکنند.

سید جواد هاشمی مهر همچنین از بانک‌ها خواست اولویت اول پرداخت تسهیلات خود را به فرزندآوری و ازدواج اختصاص دهند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با ارائه آماری در خصوص وضعیت فرزندآوری و ازدواج می‌گوید که در حال حاضر تعداد ۹۴ هزار دختر بالای ۱۰ سال ازدواج نکرده در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۰ هزار دختر مجرد داریم که ازدواج نکرده و از ۲۵ سال به بالا هستند و لازم است که بیش از هر چیز تسهیلات خود را به سمت وام‌های ازدواج و فرزندآوری بیاوریم.

در صورت عدم همکاری دستگاه های مرتبط و همچنین عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، استان کهگیلویه و بویراحمد نیز که بافت عشایری و عشیره‌ای داشته در آینده با چالش پیری جمعیت مواجه خواهد شد استانی که در حال حاضر نیاز به خلاقیت جوانان و ابتکار عمل آنها در توسعه استان داشته و در صورت نبود جمعیت جوان عقب ماندگی تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/