طرح اصلاح‌نژاد دام سبک و گام بلند اقتصادی بنیاد علوی در دیشموک+فیلم و تصاویر
طرح اصلاح‌نژاد دام سبک و گام بلند اقتصادی بنیاد علوی در دیشموک+فیلم و تصاویر
تحول شگرفی بحث«دوقلوزایی» دام در دیشموک زمانی به مزایای اجرای این طرح از جمله مدیریت صحیح دامداری، همزمانی« آبستنی»، تغذیه مناسب دام، پیشگیری از بیماری ها و جلوگیری از استفاده بی رویه ی دارو توسط دامداراشاره و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح که هم اکنون بر روی گوسفندهای(میش) بومی دیشموک در حال انجام است،در بحث دوقلوزایی تحول شگرفی ایجاد می شود.

آرش آهنگ-بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی قریب به ۳۰هزار نفر و بیش از ۷۵ روستا است.

شغل اکثر مردم ساکن دیشموک دامداری و کشاورزی است و به دلیل عدم وجود منبع درآمدی مناسب، همواره از فقر و بیکاری رنج می‌برند.

دیشموک در انتظار توجه مسوولان برای تحول اقتصادی

به گزارش فارس، دیشموک به دلیل فقر و بیکاری در سالهای اخیر کانون توجهات رسانه‌ها قرار گرفته ولی همچنان کار عملیاتی و اساسی جهت ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی در منطقه صورت نگرفته است.

 ۹۴ هزار هکتار بخش دیشموک مستعد پرورش دام و کشت گیاهان دارویی  و شرایط لازم برای ایجاد اشتغال را دارد اما متاسفانه به دلیل نبود سرمایه لازم و فقر و محرومیت، مردم توان پرورش صحیح دام و توسعه حوزه بخش کشاورزی را ندارند.

پتانسیل پرورش دام در دیشموک، بنیاد علوی را برآن داشت تا در جهت توسعه بخش دامپروری و به دنبال رفع محرومیت، به دیشموک توجه ویژه‌ای کنند.

بنیاد علوی کارشناسان تخصصی ویژه دامپروری خود را به منطقه محروم دیشموک اعزام کرده تا برنامه ریزی مناسبی در جهت توسعه دامپروری داشته باشند.

دیشموک مستعد «طرح اصلاح نژاد دام سبک»دکتر هادی زمانی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بعد از حضور میدانی در سطح روستاهای بخش دیشموک، نیاز منطقه را به اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک ضروری دیدیم و تلاش کردیم در این راستا شرایط و حتی امکانات لازم را فراهم کنیم.

زمانی مدیر پروژه استانی طرح اصلاح نژاد دام سبک در دیشموک افزود: دیشموک به جهت ظرفیت بالای توسعه دامپروری، مناسب اجرای این طرح(اصلاح نژاد دام سبک) است ولی متاسفانه به دلیل نبودسرمایه مالی از جانب مردم و فقر و محرومیت منطقه و عدم آگاهی و آموزش‌های لازم در این زمینه، تاکنون تدبیری مناسب در این راستا اندیشیده نشده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح گام بلندی در زمینه اصلاح نژاد دام سبک و بخش «اقتصادی»، توسط بنیاد علوی در دیشموک برداشته خواهد شد، تصریح کرد: با استفاده از کارشناسان تخصصی در این حوزه، آموزش های لازم ارائه و به دامداران آگاهی بخشی می‌شود.

با اجرای «طرح اصلاح نژاد دام سبک» ، وضعیت اقتصادی مردم دیشموک ارتقاء می یابد

مدیر پروژه استانی طرح اصلاح نژاد دام سبک  بیان کرد: اجرای طرح اصلاح نژاد دام در بخش دیشموک، وضعیت اقتصادی مردم را ارتقا خواهد داد.

تحول شگرفی بحث«دوقلوزایی» دام در دیشموک زمانی به مزایای اجرای این طرح از جمله مدیریت صحیح دامداری، همزمانی« آبستنی»، تغذیه مناسب دام، پیشگیری از بیماری ها و جلوگیری از استفاده بی رویه ی دارو توسط دامداراشاره و خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح که هم اکنون بر روی گوسفندهای(میش) بومی دیشموک  در حال انجام است،در  بحث دوقلوزایی تحول شگرفی ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه؛ دامداران دیشموک به دلیل عدم آگاهی و آموزش های لازم، در حال حاضراز حداقل سوددهی بهره می‌برند، لذا  با اجرای صحیح این طرح می توانند دامپروری دیشموک را از حالت رکود خارج و زمینه توسعه و پویایی این صنعت را فراهم آورند.

زمانی تشریح کرد: این طرح از خردادماه ۹۹ آغاز و همچنان ادامه دارد که تلاش ما بر این است تا زمان بازدهی و نتیجه گیری مثبت که در فاز اول تقریبا یکسال به طول می انجامد، نظارت، آموزش و کارهای عملیاتی ادامه داشته باشد.

در دیشموک ۱۰ هزار راس دام تحت پوشش طرح اصلاح نژاد دام سبک قرار می‌گیرند.

وی، به پوشش بیش از یکهزار راس دام در مدت ۳ ماه اخیر اشاره و  ابراز امیدواری کرد: در ادامه کار قصد داریم بیش از ۱۰هزارراس دام را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

پیشگیری از وقوع بیماری های مشترک انسان و دام

زمانی به اهداف دیگر این طرح اشاره و تصریح کرد: با اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک می توان به پیشرفت صنعت دامپروری دام سبک، آموزش صحیح روش های نوین پرورش و نگهداری دام سبک، جلوگیری از نابودی بی رویه مراتع استان، جلوگیری از تلفات بی رویه «بره ها»، روش های صحیح استفاده از واکسن ها جهت پیشگیری از بیماری ها، جلوگیری از استفاده بی رویه داروها توسط دامداران و پیشگیری از وقوع بیماری های مشترک انسان و دام کمک شایانی کنیم.

مدیر پروژه استانی طرح اصلاح نژاد دام سبک متذکر شد:به دلیل  عدم بضاعت مالی دامدارن، بنیاد علوی در بخش دیشموک بیش از ۸۰ درصد هزینه های آموزش، نظارت ، دارو و واکسن، هورمون ها و استفاده از قوچ های اصلاح نژاد شده را متقبل شده است.

وی گفت: برای اجرای طرح اصلاح نژاد دام سبک پیش بینی می‌شود بیش از ۴ میلیارد تومان در دیشموک هزینه شود.

زمانی اذعان کرد: برای اجرای کامل این طرح بزرگ اقتصادی که گام بلندی در جهت اشتغال و درآمدزایی منطقه و خروج دیشموک از بن بست محرومیت، دارد، پیش بینی می‌شود: بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه نیاز است.

تقدیر بنیاد علوی از همکاری و تعامل قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فتح در جهت پیشبرد اهداف طرح

مدیر پروژه استانی طرح اصلاح نژاد دام سبک یادآور شد: از قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فتح و همکاری تنگاتنگ سیدعبدالهادی غفاری نماینده قرار در دیشموک در جهت پیشبرد این طرح، تقدیر و تشکر ویژه می‌شود.