صلح‌وسازش دو«تیره»از یک «طایفه» در دیشموک/درخواست فعال فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای برای کاهش خرج‌ومخارج مراسمات(+تصاویر)
صلح‌وسازش دو«تیره»از یک «طایفه» در دیشموک/درخواست فعال فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای برای کاهش خرج‌ومخارج مراسمات(+تصاویر)
اینجانب «وحید آهنگ» به عنوان خادم مردم دیشموک در عرصه های فرهنگی، رسانه ای و اجتماعی از مردم متدین و با بصیرت بخش دیشموک ملتمسانه خواهشمندم در برپایی مراسمات جشن و عزا، حداکثر صرفه جویی را کنند و به کلی تلاش کنند خرج و مخارج را کاهش دهند.
با میانجیگری معتمدان، مسئولان مراسم صلح‌وسازش بین دو«تیره»از یک «طایفه» «ایل بهمئی» در دیشموک برگزار شد.
با حضور صفا حبیبی بخشدار، حجت الاسلام خرمروز رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات و سروان فضیلت فر فرمانده پاسگاه اسفندان و البته معتمدان بویژه ” سیف الله اقلیما” از بازنشسته های آموزش و پرورش و خیرزبانی که با وساطت خویش بین این دو تیره، باعث شد روز عید غدیر خم شاهد یک  اتفاق خوب باشیم، مراسم صلح سازش بین دو تیره از یک طایفه در یشموک برگزار شد.
اختلاف این دوتیره قریب دوماه بوده و به دلیل سوختگی یک زن رخ داده است.
سیف الله اقلیما از معتمدان دیشموک در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از مردم منطقه اظهار کرد: امام جمعه، بخشدار و هیئت صلح دیشموک و طوایف مختلفی در این صلح و سازش نقش داشتند.
وی افزود: همه دست به دست هم دهیم که معضلات حل شود.
اقلیما به اهمیت برخورد در خانواده و بحث مسائل اجتماعی اشاره کرد و گفت:  مهر و محبت و عاطفه بومی و سنتی منطقه اهمیت دارد که باید به آن پایبند باشیم.
وی تصریح کرد: مردم به قانون احترام بگذارند و قبل از اتفاقات باید تدبیری بیاندیشیم.
وی خطاب به مسئولان گفت:این مردم شایسته بهترین ها هستند و مسئولان به مشکلات این مردم بیچاره رسیدگی کنند.
اقلیما از فرمانده انتظامی پاسگاه اسفندان و خانواده “جهانگرد” به عنوان معتمدان منطقه؛ تقدیر کرد.
صفا حبیبی بخشدار دیشموک در این مراسم با اشاره به صداقت و اصالت و غیرت مردم منطقه،گفت: از همه کسانی که در برقراری این صلح نقش بسزایی داشته، تقدیر و تشکر می شود.
وی افزود: به عنوان خادم مردم از همه مردم و مسوولان و معتمدان و اصحاب رسانه”خبر دیشموک تنها رسانه پوشش دهنده ی مراسم”، قدردانی ویژه می کنم.
حبیبی از آقای اقلیما به عنوان معتمد میانجیگر بین طرفین تقدیر کرد و گفت: از ظرفیت  و توانایی همه ی معتمدان و صاحب نظران بهره می بریم.
بخشدار دیشموک به اتفاقات ناگوار خودسوزی و خودکشی اشاره و گفت: مردم همت کنند که ان شاء الله آسب های اجتماعی کاهش یابد.
وی، به تاکیدات فرماندار و استاندار جهت خدمت به مردم و رفع معضلات و کاهش آسیب های اجتماعی اشاره داشت و گفت: فضای مجازی یکی از معضلاتی است که باعث بروز مشکلاتی در خانواده های می شود که باید در استفاده از آن حریم رعایت  شود.
حبیبی به برخورد والدین و فرزندان و بحث تکریم همسر و فرزند دختر گریزی زد و گفت: همه ی اعضای خانواده از جمله دختر و همسر حق و حقوقی دارد که باید به انها احترام گذاشته شود.
بخشدار دیشموک بیان کرد: روحیه و بحث اعتقادات دینی خویش را باید تقویت کنیم که این مهم نقش بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی نقش دارد.
حبیبی با بیان اینکه؛ پایگاه خدمات اجتماعی دیشموک راه اندازی شد، گفت: از مردم خواشمندیم به این مرکز مستقر در شهر دیشموک مراجعه کنند و مشکلات خویش را با کارشناسان و مشاوران درمیان بگذارند تا با کمک مسئولان و معتمدان، حل شود.
در ادامه حجت الاسلام شیخ قدرت الله خرمروز رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان؛ خطاب به مردم،اظهار کرد: باید از اختلاف جلوگیری کنید و خودتان با هم کنار بیایید.
وی، به شجاعت، غیرت و تعصب و مردانگی مردم دیشموک اشاره و خاطرنشان کرد:  شما باید با دشمنان دین بجنگید.
خرمروز اضافه کرد: شجاعت، غیرت و تعصب و مردانگی مردم زمانی ارزش و اهمیت دارد که مقابل دشمنان دین ایستادگی شود.
وی اذعان کرد: مردم امام علی(ع) را الگو قرار دهندتا سربلند باشیم.
خرمروز به اتفاق ناگوار سوختگی مادر جوان اشاره و گفت: این حادثه باعث تالم و تاثر همگان شد ولی اینکه مدیریت کرده و بدون ایجاد تشنج و تنش ختم به خیر شد، سپاس گزاریم.
وی ، ضمن تسلیت این مصیبت گفت: از مسئولان و رسانه هایی که باعث ایجاد اتحاد و برادری مردم می شوند، تقدیر و تشکر می کنم.
خرمروز با بیان اینکه، اختلاف نباید پیش بیاید ، گفت:قهر و کینه و اختلاف جز سیاهی و تباهی زندگی؛ نتیجه ای ندارد.
وی به حوادث ناگوار اخیر در دیشموک اشاره داشت و بیان کرد: دست همه ی شما برادرانم را میبوسم و افتخار میکنم،  اگر شما ناراحت باشید من هم ناراحت هستم و اگر شما بازداشت و زندان شوید همه‌ی ما ناراحت هستیم و تمام تلاش من این است برای مردم تلاش کرده و کوتاهی نمی کنم.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان تاکید کرد: توقع دارم در حل معضلات، حوادث و مشکلات برادرانه و متحدانه در سایه صفا و صمیمت ، تلاش کنیم.
وی در پایان نقش میانجیگران در حل مشکلات مردم را قابل تحسین دانست و گفت:قدم هایی  که در راه خیر برداشته و زبانی که در راه اصلاح امور نقش و تلاش دارد، عاقبت به خیر شود.
مطالب زیر مربوط به کلیه ی مراسمات بخش است و به یک مراسم مستثنی نمی شود
به گزارش وحید آهنگ تنها خبرنگار حاضر جهت پوشش مراسم، ضمن به فال نیک گرفتن این افدام خیر، عرض می‌کنیم رسم های غلط استفاده از خواننده های محلی و خرج و مخارج بی رویه و بیش از حد خانواده ها را به شدت رنج می دهد.
خانواده هایی که بعضا به دلیل مشکلات مالی دچار مشکلاتی می شوند، متحمل خرج و مخارجی هستند که تا سالها باید دنبال وام باشند تا شاید بدهی ناشی از برگزاری مراسمات را پرداخت کنند.
در حاشیه بسیاری از مراسمات در سطح بخش دیشموک در گفتگو با مردم به درستی لمس میکنم که از تحمل هزینه های فراوان کمرشکن ناشی از برگزاری مراسمات، بعد از برگزاری مراسم، صاحب عزا تا مدتها وضعیت بغرنج و تاسف بارتری را سپری می کند.اینجانب «وحید آهنگ» به عنوان خادم مردم دیشموک در عرصه های فرهنگی، رسانه ای و اجتماعی از مردم متدین و با بصیرت بخش دیشموک ملتمسانه خواهشمندم در برپایی مراسمات جشن و عزا، حداکثر صرفه جویی را کنند و به کلی تلاش کنند خرج و مخارج را کاهش دهند.====
گزارش و عکس ازوحید آهنگ
===
  • نویسنده : گزارش از وحید اهنگ