صف گوجه در اهواز/داستان تکراری سودجویانی در میدان الغدیر/گوجه کیلویی ۲۵ هزار تومان!
صف گوجه در اهواز/داستان تکراری سودجویانی در میدان الغدیر/گوجه کیلویی ۲۵ هزار تومان!
چرخه تکراری گرانی اقلام خوراکی این‌بار در سبد گوجه‌فرنگی نفوذ کرده است. چرخه‌ای تکراری، خسته‌کننده و توان‌فرسا که مردم را کلافه کرده و معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبر دیشموک،  چرخه تکراری گرانی اقلام خوراکی این‌بار در سبد گوجه‌فرنگی نفوذ کرده است. چرخه‌ای تکراری، خسته‌کننده و توان‌فرسا که مردم را کلافه کرده، معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده و زندگی را برایشان با محدودیت و سختی روبه‌رو کرده است.

گویی بازار افسار پاره کرده است و هر بار قیمت یکی از اقلام خوراکی چون اسبی چموش می‌تازد. ظاهرا از دست مسئولین نیز کاری ساخته نیست و خریدارانی که برای خرید مایحتاج روزانه به بازار می‌روند هر روز بیش از روزهای دیگر مات و حیران می‌شوند از قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده است.

آیا گرانی بیشتری در راه است؟

محمد علی محسنی‌بند عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با  اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ با گرانی‌های شدیدی روبه‌رو خواهیم شد، اظهار داشته است: شرایط نامناسب بودجه سال‌های جاری یکی از نتایج عدم اقدام مؤثر دولت در جهت اصلاحات بودجه‌ای در سال‌های اخیر است. در صورت ادامه وضع موجود، رویه فعلی در سال‌های آینده نیز برقرار بوده و حتی شدیدتر نیز خواهد شد.

گوجه‌فرنگی رکوددار افزایش قیمت در فروردین ۱۴۰۱

این روزها گوجه‌فرنگی رکورددار افزایش قیمت است و طی روزهای گذشته با افزایش قیمتی صددرصدی نسبت به هفته‌ی پیش بر روی پیشخوان میوه‌فروشی‌ها قرار گرفته است و مردم به این می‌اندیشند که آیا این صیفی بسیار پرمصرف را نیز مانند آجیل و حبوبات و گوشت و مرغ و ده‌ها چیز دیگر می‌توانند از سبد خرید روزانه‌شان حذف کنند؟!

سودجویانِ گرانی گوجه در اهواز

‌آقای صادقی میوه‌فروش اهوازی درباره افزایش سرسام‌آور گوجه‌فرنگی به خبرنگار فارس گفت: درحال حاضر گوجه‌فرنگی بی‌کیفیت در میدان الغدیر اهواز کیلویی ۱۶ یا ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد و تا بیاید به دست مشتری برسد به ناچار افزایشی ۵ یا ۸ هزار تومانی نیز به آن افزوده می‌شود. یکسری افراد سودجو نیز در میدان الغدیر هستند که به چالش سیر صعودی قیمت این محصول دامن می‌زنند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و گره‌های عرضه و توزیع گوجه‌فرنگی را کورتر کرده‌اند.

پشیمانم از خرید

خانم فرهانی که برای خرید گوجه‌فرنگی به میوه‌فروشی آمده به خبرنگار فارس گفت: امروز برای خرید گوجه آمده‌ام اما با دیدن قیمت‌ها از آمدن پشیمان  شدم. غذاهایی که برای تهیه آنها از گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود بسیار زیاد هستند و این افزایش بی‌رویه قیمت کار را برای ما در آشپزخانه‌‌ی خانه بسیار سخت کرده است. گوشت و مرغ را می‌توان فاکتور گرفت اما این کار برای گوجه‌فرنگی ممکن نیست!

برخورد با متخلفین بازار

نعمت اله بیرانودی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان خوزستان روز گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خوزستان اظهار داشته است: ما جهت کنترل وضعیت بازار ظرفیت های قانونی داریم که یکی از این ظرفیت ها بازرسی های هر اتحادیه نسبت به کنترل صنف خود می باشند و با تکرار بازرسی ها، در نظر گرفتن سوابق، مجازات سنگین، نصب پارچه و در نهایت پلمپ واحد صنفی متخلف می توان با متخلفین به شدت برخورد کرد.

افزایش قیمت سراسری است

کلیپ‌هایی از سایر استان‌ها نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد در روز گذشته گوجه‌فرنگی در میدان‌های میوه و تره بار ۲۵ تومان به فروش رفته است و فروشنده با صدای بلند می‌گوید:« قیمت گوجه یک کلام است!» و در استانی دیگر نیز قیمت ۲۰ هزار تومان گزارش شده است. در عین حال پرداختن به قیمت بالای گوجه‌فرنگی طی روزهای گذشته به موضوع داغ سایت‌های خبری تبدیل شده است.

خبرگزاری‌ها به نقل از نوروزعلی اسماعیلی رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان نوشته به دلیل اعتصاب کامیون‌داران، قیمت گوجه در سطح عرضه به ۱۸هزار تومان افزایش پیدا کرده در حالی‌که پیش از این اتفاق، قیمت گوجه در بازار بین شش تا ۹ هزار تومان بود. او پیشنهاد داده است که دولت برای مدیریت شرایط، کامیون‌های دولتی همچون ارتش را برای جابجایی بار محصولات کشاورزی تا بهبود شرایط به کار بگیرد.

مشکلات کامیون‌دارن علت افزایش قیمت

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی طی روزهای گذشته به ۲۵ هزار تومان اظهار داشته است: دلیل این اتفاق مشکلاتی است که برای کامیون‌داران به وجود آمده است به طوری که از ۱۰۰ درصد باری که باید وارد میدان مرکزی تهران می‌شد حدود ۱۰ درصد آن وارد شده است.

وی افزود: کامیون داران اعلام کرده‌اند در صورتی که مشکلات این صنف حل نشود اقدام به حمل کالاها نخواهند کرد و در این صورت شاهد افزایش شدید قیمت انواع کالاها خواهیم بود بنابراین باید هر چه سریع‌تر مسئولان مشکلات این صنف را حل کنند.

صف گوجه در اهواز

عبدالرضا جمالی‌پور رئیس اتحادیه بارفروشان اهواز علت گرانی گوجه در اهواز را صادرات آن به عراق می‌داند. او اظهار داشته است: اکنون گوجه در شهر اهواز با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود همین مساله باعث صف بستن مردم برای خرید گوجه در برخی بازارچه‌های این شهر شده است.

ادعای فعالان بازار

فعالان بازار نیز درباره افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار در ماه آغازین سال اذعان می‌دارند که این موج گرانی دیگر صیفی‌جات و میوه‌ها نیز طی روزهای آینده در برمی‌گیرد. چرا که برای معضلاتی نظیر کمبود سوخت و هزینه‌های سرسام‌آور حمل و نقل هنوز چاره‌اندیشی نشده است.

عصبانیت مردم از صداوسیما

در شرایطی که صبر و تحمل مردم  از گرانی‌های مداوم و سرسام‌آور به سر آمده است صدا و سیما نیز بر این زخم نمک می‌پاشد. طی روزهای گذشته کارشناسی در صدا و سیما حضور یافت و در پی گرانی گوجه‌فرنگی به مردم توصیه کرد که به‌ جای گوجه از سیب‌زمینی استفاده کنند اما توضیحی نداد که چه سنخیتی بین این دو ماده غذایی وجود دارد.

انتهای پیام/