سفر رئیس سازمان امور عشایر به استان و خواسته های مردم+تصاویر
سفر رئیس سازمان امور عشایر به استان و خواسته های مردم+تصاویر
رئیس سازمان امور عشایر کشور با حضور در میان عشایر مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

به گزارش خبر دیشموک،    عباس پاپی‌زاده که به مدت دو روز به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده عصر روز گذشته با سفر به مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد با عشایر دیدار و گفت‌وگو کرد.

پاپی‌زاده ابتدا با عشایر منطقه زنگوا در شهرستان مارگون دیدن کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت که نبود برق، معارضات محلی از جمله مشکلاتی که عشایر بیان کردند.

اما رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه بودجه خوبی برای برق‌رسانی و جاده عشایری اختصاص داده شده، گفت: حدود چند ماهی است که تلاش کردیم و بودجه خوبی برای عشایر تامین شد،

وی خطاب به عشایر زنگوا گفت: مسائل و معارضات بین خودتان را حل کنید  تا بتوانیم تا یک ماه عملیات عمرانی را شروع کنیم اما اگر معارضات حل نشود ضرر می‌کنید.

حاجی‌زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته به منطقه زنگوا آمدیم و قول دادیم به مردم برق‌رسانی و آبرسانی صورت گیرد، این کار را هم انجام دادیم حتی مکان پایه‌های برق را مشخص کردیم اما معارضات و اختلافات داخلی میان خود عشایر مانع ادامه کار شد.

رئیس سازمان امور عشایر در ادامه از عشایری که به صورت پراکنده در بخش مارگون بودند دیدار کرد که گرانی و نبود علوفه مشکلاتی بود که عشایر به  اطلاع رئیس سازمان رساندند.

وی سپس به دیدار عشایر در منطقه سقاوه مارگون رفت که خشکسالی و کمبود علوفه، فقدان بازار فروش، عدم توانمندسازی اقتصادی، از بین رفتن گونه‌های گیاهان دارویی توسط برخی افراد، عدم حمایت از صنایع دستی عشایر از جمله مسائلی بود که عشایر سقاوه مطرح کردند.

مشکلات در آبرسانی به عشایر، نیاز به احداث سرویس بهداشتی، نیاز عشایر به اختصاص و دریافت تسهیلات و از همه مهمتر تخریب محل زندگی عشایر توسط شرکت شهرک‌های صنعتی برای احداث شهرک صنعتی سقاوه دیگر موارد بیان شده از سوی عشایر بود.

سرپرست فرمانداری مارگون در این برنامه گفت: جمعیت عشایری مارگون در فصل قشلاق دو هزار خانوار و ییلاق ۳ هزار خانوار است.

در ادامه هم فضل‌اله آذرفر مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد به اختصاص اعتبار برای بهسازی چشمه‌های عشایری اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ چشمه عشایری در استان است که ۸۰ درصد آنها کم آب شده‌اند.

وی در خصوص بازگشایی جاده‌های عشایری گفت: ۴ هزار کیلومتر جاده عشایری بهسازی و بازگشایی شدند.

آذرفر به عدم واگذاری پنل‌های خورشیدی توسط شرکت برق اشاره و عنوان کرد: از سال ۹۹، ۴۰۰ پنل و سال گذشته هم ۱۴۰۰ پنل طلبکار هستیم که هنوز به ما تحویل داده نشده است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از پیگیری دامدار کارت برای عشایر استان خبر داد و گفت: عشایر به وسیله دامدار کارت ۲۰۰ میلیون تومان می‌توانند علوفه و نهاده‌های دامی تهیه کنند.

اما عباس پاپی‌زاده در جمع بندی این دیدار با اشاره به افزایش حدود ۱۵ درصدی اعتبارات عشایر گفت: دام و هر چیزی که زندگی عشایر را تهدید می‌کند را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور به خرید تضمینی دام و صادرات آن اشاره و عنوان کرد: قیمت دام زنده پایین و کیلویی ۴۰ هزار تومان بود که برای کمک به عشایر به کیلویی ۷۵ تا ۸۵  هزار تومان رساندیم.

وی از واکسیناسیون رایگان دام‌های عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: مانور واکسیناسیون دام قرار بود ۵ تا ۸ مرداد ماه برگزار  شود اما با توجه به ورود سامانه بارشی به استان لغو و به زمان دیگری موکول شد.

پاپی‌زاده با بیان اینکه در تجهیز  عشایر به پنل خورشیدی سهم خوبی برای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی شده، گفت: در ماه‌های آینده تسهیلات مناسبی در اختیار عشایر قرار می‌دهیم تا بتوانند علوفه مورد نیاز را تهیه و قبل از فصل سرما ذخیره‌سازی کنند.

وی در خصوص دغدغه نبود جاده دسترسی عشایر افزود: اعتبار خوبی برای احداث جاده عشایری و همچنین آب شرب عشایر در نظر گرفته شده است و کارهای مهمی در این زمینه انجام می‌شود.

پاپی‌زاده با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ جمعیت عشایری هفتمین استان عشایر است اما در اختصاص اعتبار در جایگاه اول است، بیان کرد: به دنبال تامین اعتبار برای احداث سکوهای عشایری هستیم تا عشایر چادرهای خود را بر روی این سکوها برپا کنند و در فضای بهتر و بهداشتی‌ به زندگی خود ادامه دهند.

پاپی‌زاده در پایان به مشکل احداث شهرک صنعتی سقاوه در محل اسکان عشایر اشاره و خاطرنشان کرد: در جریان این مشکل عشایر نبود اما این موضوع را در تهران پیگیری می‌کنم.

دیدار با عشایر در مناطق دورافتاده جلاله زیلایی از دیگر برنامه‌های رئیس سازمان امور عشایر کشور بود  که تا پاسی از شب ادامه  داشت.

انتهای پیام/