سردار شادمانی: قوه قضاییه باید با منتشرکنندگان اخبار وارونه محکم برخورد کند
سردار شادمانی: قوه قضاییه باید با منتشرکنندگان اخبار وارونه محکم برخورد کند
معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء گفت: قوه قضاییه باید با مجرمین سایبری و منتشرکنندگان اخبار وارونه برخورد محکمی داشته باشد. امنیت ملی کشور نباید با برخوردهای هیجانی و غیرواقعی عده‌ای منفعت‌جو‌ یا سلبریتی تهدید شود.
به گزارش خبر دیشموک به نقل از خبرگزاری فارس،  سردارشادمانی: قوه قضاییه باید با منتشرکنندگان اخبار وارونه محکم برخورد کندمعاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء گفت: قوه قضاییه باید با مجرمین سایبری و منتشرکنندگان اخبار وارونه برخورد محکمی داشته باشد. امنیت ملی کشور نباید با برخوردهای هیجانی و غیرواقعی عده‌ای منفعت‌جو‌ یا سلبریتی تهدید شود.

سردار علی شادمانی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء در گفت‌وگو با گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه «جنگ‌ شناختی»، کلیدواژه‌ای است که این روزها در ادبیات سیاسی و رسانه‌ای، زیاد شنیده می‌شود، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران، یکی از کانون‌های اصلی هدف جنگ شناختی در دنیاست. اما این جنگ، نسبت به نبردهای دیگر دارای پیچیدگی و ظرافت بیشتری است.

یکی از ترفندهای دشمن برای تحریف واقعیت

وی افزود: شناخت اصول و‌ اهداف این جنگ می‌تواند مردم‌ را از گرفتار آمدن در هزارتوی دسیسه دشمن مصون داشته و منویات دشمن را منکوب کند. با این وجود جنگ‌‌‌ شناختی ذیل جنگ روانی یکی از حربه‌های دشمن برای تسلط بر افکار و روان ملت ایران است تا اندیشه و عقل مخاطب را با اخبار کذب درگیر کرده و سبب تضعیف روحیه شود.

شادمانی ابراز داشت: یکی از ترفندهای دشمن برای تحریف واقعیت، گزینش خبر یا حذف برخی از عناصر خبری با توجه به سلیقه و منفعت خود آن‌هاست. این‌ نوع انعکاس اخبار حتی بیشتر از یک خبر دروغ می‌تواند در باور مردم تأثیر منفی علیه حاکمیت بگذارد.

وی ادامه داد: در چنین جنگی، دشمن بدون اینکه از خود رد پایی بگذارد، با استفاده از رسانه‌های جدیدتر و فضاهای مجازی، افرادی را که تزلزل فکری داشته یا نسبت به نظام گله‌مندی‌هایی دارند، تحت تأثیر خبری خود قرار می‌دهد.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء با اشاره به تکنیک دشمن در جنگ شناختی تصریح کرد: ضعف در سواد رسانه‌ای باعث شده تا با واکاوی اخبار کذب مردم آنها را باور کنند و حتی در جامعه نخبگانی نیز در ماجرای اخیر ابتدا دچار «مارپیچ سکوت» شده و پس از آن هم بدون توجه به هویت و محتوای ‌‌پیام آن را می‌‌پذیرند و این نوع اثرگذاری به عنوان یک تهدید نرم بسیار خطرناک است.

وی افزود: اگرچه رسانه‌‌های نوین و فضای مجازی می‌‌توانند فرصتی برای تبادل اطلاعات در جهان بدون مرز باشند، اما تأثیرگذاری افکار عمومی و‌ اطلاعات ضدارزشی در ناخودآگاه مخاطب تأثیر منفی دارد که در اصل ماهیت و هدف غایی جنگ شناختی تأثیرگذاری بر توان تعقل و تصمیم‌گیری افکار عمومی کشورها، ملت‌های مستقل جهان و هدایت آن‌ها در مسیر تأمین اهداف سردمداران سلطه‌گر خود است.

شادمانی خاطرنشان کرد: در این شرایط با توجه به فروکش کردن ناآرامی‌ها، باید علاوه بر بهبود تمرکز بر رفع زمینه‌های نارضایتی در حوزه اقتصادی و فرهنگی، سیاست‌ها و سازوکارهای تبلیغی و رسانه‌ای موجود را مورد ارزیابی و بازنگری قرار داد تا امکان مواجهه هوشمندانه و بهنگام با جنگ شناختی دشمنان امنیت ملی کشورمان فراهم شود.

وی ادامه داد: افزایش سطح سواد رسانه‌‌ای مردم نیز از مهم‌ترین راهبردهای مقابله با جنگ شناختی است. همچنین قوه قضاییه باید با مجرمین سایبری و منتشرکنندگان شایعه و اخبار وارونه برخورد محکمی داشته باشد، چرا‌ که‌ امنیت ملی کشور نمی‌تواند با برخوردهای هیجانی و غیرواقعی عده‌ای منفعت‌جو‌ یا سلبریتی مورد تهدید واقع شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء بیان داشت: بخش قابل توجهی از مسائل و چالش‌های شکل گرفته در بحران اخیر از طریق بکارگیری هوشمندانه سازوکارهای رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی قابل کنترل و حل و فصل بودند، اما ضعف دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی کشور و‌ تعلل مسؤولان در انتشار اخبار و انعکاس روایت اول و اصلی فرصتی به دشمن داد تا روایت کذب خود را نقل و باورپذیر کند و این اثرگذاری بر ذهن مخاطب تهدیدی جدی است.

ذهن مخاطب ایرانی امروز میدان اصلی نبرد دشمن با انقلاب اسلامی است

وی گفت: بستر این جنگ در حال حاضر در سطح کشور ما که دشمن می‌تواند روی ادراک و رفتار سرمایه اجتماعی کشور تأثیرگذاری حداکثری داشته باشد، سرویس‌های فضای مجازی عمدتاً خارجی است و ذهن مخاطب ایرانی امروز میدان اصلی نبرد دشمن با انقلاب اسلامی است.

شادمانی در پایان اظهار داشت: حجم بالای اخبار دروغ نیاز هرچه بیش‌تر را به فهم دانش رسانه افزون کرده و‌ برای مقابله با ایدئولوژی‌زدایی توسط دشمن در کشور باید بستر این جنگ شناختی ـ ترکیبی را مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته با قوانین مناسب مدیریت کرد. سواد رسانه‌ای و فضای مجازی مردم، مدیران و مسئولان را ارتقا داد و روایت‌های دست‌اول را به موقع اطلاع رسانی کرد.

پایان پیام/

  • نویسنده : وحید آهنگ
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس