سرخس، سپیدان و دیشموک محور فعالیت جهادی‌ها+جزئیا
سرخس، سپیدان و دیشموک محور فعالیت جهادی‌ها+جزئیا
نزدیک به دوهفته از آغاز دومین دوره طرح عهد خدمت می‌گذرد؛ طرحی که از 15 تیرماه شروع شده و براساس آن قرار است 25 تا 30 هزار دانشجو در 800 گروه -که بعضا تقسیم‌بندی‌اش نیز براساس تخصص دانشجویان صورت می‌گیرد- به مناطق مختلف اعزام شوند
به گزارش خبر دیشموک، زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: نزدیک به دوهفته از آغاز دومین دوره طرح عهد خدمت می‌گذرد؛ طرحی که از ۱۵ تیرماه شروع شده و براساس آن قرار است ۲۵ تا ۳۰ هزار دانشجو در ۸۰۰ گروه -که بعضا تقسیم‌بندی‌اش نیز براساس تخصص دانشجویان صورت می‌گیرد- به مناطق مختلف اعزام شوند و به‌عنوان جهادگران چند روزی را میهمان مناطق محروم باشند؛ مناطقی که یا درگیر مشکلات عمرانی هستند یا با چالش‌های فرهنگی و بهداشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مردمی که اگر پای جهادگران طی سال‌های گذشته به آنجا نمی‌رسید، صدایشان هیچ‌گاه شنیده نمی‌شد. حالا اما با آغاز دور دوم این طرح آن هم به فاصله کمتر از ۶ ماه از اولین دوره،‌ نه‌تنها قرار است بعد از همه‌گیری کرونا، بار دیگر صدای جهادگران در مسیرهای بعضا صعب‌العبور این روستاها بپیچد،‌ بلکه قطعا فرصتی برای جهادگران به‌شمار می‌رود تا مسئولان را هم متوجه کمبودهای موجود در این مناطق کند که عمده آنها در استان‌های کم‌برخوردار هستند. هرچند عمده ‌این گروه‌ها در بازه زمانی نهایتا ۱۰ روزه در منطقه مورد هدف اسکان داده می‌شوند و بعد از آن بالاجبار باید جای خود را به گروه تازه‌نفس بدهند، اما تفاوت عهد خدمت با دیگر اردوهای جهادی برگزار شده تا امروز این است که هر گروه، تکمیل‌کننده فعالیت‌های گروه قبلی خواهد بود. در این گزارش سراغ مسئولان سه‌گروه شرکت‌کننده در عهد خدمت رفتیم که بیشترین جمعیت دانشجویی را دارند و همین مساله مزیت اصلی آنها برای انجام وظایف محول شده، ‌به‌شمار می‌رود.

دبیر قرارگاه عهد خدمت خراسان رضوی ۱۴۰۱:
۶۰۰ دانشجوی مشهدیدر منطقه سرخس حاضر می‌شوند

برهان دلیری‌فر، دبیر قرارگاه عهد خدمت خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۱ گفت: «برای تابستان امسال کارها را در دو حیطه مختلف دنبال می‌کنیم؛ اولین بحث اردوی متمرکز قرارگاهی است که در دهه‌های دوم و سوم محرم برگزار می‌شود و جمعیت دانشجویان شرکت‌کننده در آن نسبتا قابل‌توجه هستند. به‌طوری‌که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانشجوی دختر و پسر در این اردو حضور خواهند داشت. این گروه شامل تیم‌های درمانی، فرهنگی و عمرانی خواهد بود که با حضور در روستاهای اطراف سرخس به نسبت وظیفه‌ای که برایشان تعریف‌شده، ‌فعالیت‌های جهادی خواهند داشت. قطعا برنامه‌ریزی‌ها برای انجام فعالیت‌ها در این منطقه براساس نیاز منطقه دنبال می‌شود تا از این طریق توان دانشجویان به‌طور کامل برای رفع نیازهای موجود صرف شود.»
او با بیان اینکه قصد نداریم تمام کارهایمان را در برگزاری همین اردو خلاصه کنیم، افزود: «کار بزرگی که در ایام تابستان امسال و ذیل طرح عهد خدمت دنبال می‌شود، اقداماتی است که دانشگاه به دانشگاه در سطح شهر مشهد و حتی استان خراسان رضوی دنبال می‌شود. به‌طور مثال از ۹ تا ۱۴ مردادماه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه درمانی‌اش را در حیطه‌های مختلف که در دوره اول عهد خدمت هم برقرار بوده، ‌دنبال خواهد کرد. البته این برنامه‌ها برای حاشیه شهر خواهد بود و اینطور نیست که به نقطه دیگری از استان برویم.»
دبیر قرارگاه عهد خدمت خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۱ بیان داشت: «دانشجویان دانشگاه شهید منتظری نیز کار بازسازی و رنگ‌آمیزی مدارس را در حاشیه شهر برگزار کرده‌اند. همچنین دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان بنا دارند کارهای فرهنگی و عمرانی را در منطقه بیجستان دنبال کنند. بسیج دانشجویی شهرستان کاشمر، سبزوار و… نیز هرکدام درحال تدارک اردوهای خاص به خودشان هستند. در همین راستا معاونت خواهران بسیج دانشجویی مشهد هم به‌صورت هفتگی در روستای هندل‌آباد حضور یافته و برنامه‌های فرهنگی را دنبال می‌کند. درمجموع پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دانشجو در اردوهای جهادی تابستان حضور داشته باشند.»
دلیری‌فر به عهد خدمت نوروز ۱۴۰۱ اشاره و تصریح کرد: «در آن بازه زمانی در منطقه ریوش استان حضور یافتیم که ۲۱ روستا را شامل می‌شد و دانشجویان نیز در ۱۴ محل اسکان داده شدند. در این اردو حدود سه‌هزار و ۸۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که بعد از ریزش‌ها و رویش‌ها درنهایت ۱۲۰۰ نفر در اردوی جهادی نوروز حضور یافتند. این اردو از ۴ تا ۱۲ فروردین‌ماه در حوزه‌های مختلفی برگزار شد، یعنی یک گروه بهداشت و درمان را داشتیم که در حوزه‌های دندانپزشکی، اهدای دارو، زنان و زایمان، غربالگری و… برنامه‌هایی را به اجرا درآوردند.»
او افزود: «در حوزه عمرانی نیز در بازه زمانی عید توانستیم در ۱۰ روستا به بازسازی منازل برخی مردم بپردازیم و یک‌سوله برای کارهای مختلف بسازیم. باید این مساله را یادآوری کنم که برگزاری این دوره در نوروز ۱۴۰۱ تنها برای آن بود که اغلب دانشجویانی که به دلیل کرونا درکی از فعالیت‌های جهادی نداشتند، ‌فرصت حضور در این دوره‌ها را پیدا کنند.»
دبیر قرارگاه عهد خدمت خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۱ ادامه داد: «هدف‌مان این است که بتوانیم در بازه‌های مختلف زمانی، نقاط مختلفی را برای برگزاری اردوهای جهادی انتخاب کنیم تا از این طریق اثرگذاری بیشتری را در مناطق داشته باشیم. همچنین بحث هویت بخشی به مردم و سهیم کردن آنها در آبادسازی منطقه خودشان از یک‌سو و تقویت روحیه جهادی در میان قشر دانشجو هم از دیگر اهداف‌مان به‌شمار می‌رود.»

مسئول گروه شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خبر داد
بسیج ۴۰ دانشجوی پزشک برای آغاز فعالیت‌های درمانی در دیشموک

سیدمهدی آرست، مسئول گروه شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: «ما تنها گروه پزشکی جهادی دانشجویی استان به‌شمار می‌رویم و عمده فعالیت‌هایمان نیز در حوزه دندانپزشکی معطوف شده است. البته دانشجویان رشته‌های دیگر مانند پزشکی، تغذیه، مامایی، پرستاری و… را هم داریم اما برخی رشته‌هایمان مانند دندانپزشکی در همه اردوهای برگزارشده حضور دارند، درحالی‌که برخی دیگر از رشته‌هایمان مانند پرستاری چنین وضعیتی را ندارند.»

او با بیان اینکه این گروه ۳۶۰ تا ۳۷۰ نفر عضو دارد، اظهار داشت:‌ «اردوهای جهادی ما در قالب عهد خدمت آغاز شده است. به‌طوری‌که طی سه‌روز گذشته دانشجویان پسرمان به منطقه سادات‌محمودی رفته فعالیت‌های درمانی را متناسب به نیاز آنجا انجام دادند. البته اردوی اصلی‌مان از ۱۱ مردادماه به‌مدت چهار روز در منطقه دیشموک برگزار خواهد شد که نزدیک به ۴۰ دانشجوی پزشکی را خواهیم داشت. البته تقریبا نیمی از آن دانشجویان دختر خواهند بود تا بتوانند در حوزه مامایی،‌ زنان و زایمان نیز اقدامات پزشکی را دنبال کنند.»
مسئول گروه شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان داشت: «با توجه به اینکه ما تنها گروه جهادی پزشکی استان هستیم، نمی‌توانیم مدت‌زمان زیادی را در هر منطقه بمانیم. از سوی دیگر فعالیت‌مان عمرانی نیست که نیاز به زمان زیادی داشته باشیم. از این‌ رو برنامه‌ریزی‌مان به‌صورتی است که بتوانیم مثلا در بازه زمانی ۱۰ روزه، در چند نقطه مختلف حضور داشته باشیم، حتی در همان اردوی چهار روزه‌مان بخش‌های مختلف دیشموک را خواهیم داشت که دانشجویان بتوانند افراد زیادی را ویزیت کنند.»

آرست تصریح کرد: «متاسفانه اصلی‌ترین مشکل‌مان کمبود تجهیزات مورد نیاز است و امروز تنها چند دستگاه فشارسنج در اختیار داریم. رایزنی‌ها برای گرفتن تجهیزات مورد نیاز زمان زیادی می‌برد و ما به‌جای اینکه بخواهیم بر منطقه محروم تمرکز کنیم، مجبوریم بخش عمده‌ای از زمان و انرژی‌مان را صرف هماهنگی برای گرفتن برخی تجهیزات کنیم.»

او گفت: «امروز اصلی‌ترین مشکلی که در مناطق محروم استان با آن روبه‌رو هستیم،‌ مربوط به بیماری‌های دندان است و مساله اینجاست که تجهیزات کافی هم در این زمینه نداریم تا بتوانیم شرایط درمان را به‌طور کامل دنبال کنیم، یعنی دندانی که با قیمتی مانند یک تا ۱٫۵ میلیون تومان درست می‌شود، اگر تجهیزات کافی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد، با هزینه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومانی درمان می‌شود و این هزینه‌ها توسط خود دانشجویان پرداخت خواهد شد، یعنی اینطور نیست که بگوییم این هزینه هم از آنها گرفته می‌شود.»

مسئول گروه شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد:‌ «علاوه‌بر طرح عهد خدمت،‌ برای مناطق محروم شهر اردوهای یک یا دو روزه برگزار می‌کنیم و این اتفاق در ماه معمولا به‌صورت هفتگی رخ می‌دهد، اما اردوهایی که نیاز به حضور چند روزه در منطقه دارند، عمدتا یا در ماه تابستان یا در نوروز برگزار می‌شود؛ چراکه با توجه به شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها عملا امکان برگزاری آن را نداریم.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز:
۵۰ نفر از دانشجویان برای فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی به سپیدان می‌روند

دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ازجمله دانشگاه‌هایی است که در طرح عهد خدمت امسال، یکی از پرجمعیت‌ترین گروه‌های دانشجویی جهادگر را دارد. دانشجویانی که اولین‌بار نوروز امسال در طرح عهد خدمت شرکت کرده بودند و حالا خود را آماده می‌کنند تا برای دومین‌بار آستین‌هایشان را برای کمک به مردم مناطق محروم بالا بزنند. هرچند در دوره اول این طرح دانشجویان دانشگاه آزادی راهی منطقه داراب شدند، اما این بار قرار است مردم سپیدان میزبان این دانشجویان جهادگر باشند. بهروز خشنود، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان اینکه ۵۰ نفر از دانشجویان این واحد دانشگاهی ذیل گروهی با عنوان سلمان فارسی به منطقه سپیدان می‌روند،‌ می‌گوید:‌ «گروه از ۲۲ تا ۲۸ مردادماه در این منطقه حضور خواهد داشت و تلاش‌مان این بوده که ۵۰ درصد از جمعیت گروه را دانشجویان دختر و ۵۰ درصد دیگر را پسران تشکیل دهند تا از این طریق بتوانیم تعادلی میان وظایف محول‌شده برقرار کنیم، یعنی با توجه به تقسیم‌بندی ماموریتی که برای این منطقه در نظر گرفته‌ایم،‌ نیاز داریم درکنار دانشجویان پسر، دختران را هم داشته باشیم.»
او تاکید کرد:‌ «گروه جهادگر به روستای کمهر سپیدان که یکی از روستاهای محروم این منطقه به‌شمار می‌رود، خواهد رفت. البته باید این مساله را هم بگویم که خود منطقه سپیدان جزء بخش‌های محروم شیراز به‌شمار می‌رود. محرومیت این روستا به‌حدی است که فعالیت‌های عمرانی و ساخت خانه برای یکی از نیازمندان جزء اولویت اصلی فعالیت دانشجویان پسر به‌شمار می‌رود. همچنین با توجه به نقش محوری این روستا در منطقه سپیدان برنامه‌های فرهنگی و آموزشی را نیز دنبال خواهیم کرد.»
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در همین زمینه اظهار داشت:‌ «تدریس دروس به دانش‌آموزان هفت تا ۱۳ ساله در اولویت قرار دارد، یعنی قرار است دروسی مانند ریاضی و فارسی که به‌نظر می‌رسد دانش‌آموزان بیشترین مشکل را در آن داشته باشد، از سوی دانشجویان دختر دنبال شود. همچنین با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در این مناطق و در روستای کمهر وجود دارد، پرداختن به موضوعاتی مانند طلاق و آسیب‌هایش،‌ چگونگی تحکیم خانواده، فرزندآوری و… هم دنبال می‌شود.»
خشنود ادامه داد:‌ «دانشجویانی هم که در رشته‌هایی مانند مشاوره، روانشناسی و… تحصیل می‌کنند، حضور دارند تا چالش‌های فرهنگی را به‌صورت علمی دنبال کنند، البته با توجه به محدود بودن زمان حضور، قطعا بخشی از کار باید توسط گروه‌های دیگر دنبال شود. از این‌ رو بعد از برگشت گروه ما از منطقه کمهر قرار است دانشجویان پیام‌نور به منطقه اعزام شوند. طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که گروه‌ها بتوانند مدت‌زمان زیادی را در این مناطق بمانند.»

او درباره حضور تیم پزشکی در گروه سلمان فارسی بیان داشت:‌ «با دانشگاه علوم پزشکی استان صحبت‌ کرده‌ایم اما هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم که دانشجویان پزشکی را خواهیم داشت یا خیر، اما تلاش‌مان این است که چنین اتفاقی بیفتد تا بحث درمان هم تا حدودی در این منطقه دنبال شود.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با بیان اینکه ما در دور اول طرح عهد خدمت هم حضور داشته‌ایم، اظهار کرد:‌ «در آن برهه بین ۲۰ تا ۳۰ نفر از دانشجویان این واحد دانشگاهی شرکت کرده بودند، هرچند نسبت به دوره دوم جمعیت‌مان کمتر بود، اما باز هم جزء گروه‌های پرجمعیت جهادی به‌شمار می‌رفتیم و در دوره دوم نیز با توجه به جمعیتی که داریم، توانسته‌ایم بیشترین دانشجویان را برای رفتن به مناطق محروم آماده کنیم.»

خشنود با بیان اینکه یکی از کار ویژه‌های اردوهای جهادی برای دانشجویان این است که حس روحیه جهادی را در میان آنها تقویت کنیم، گفت:‌ «قطعا اولویت‌مان در هر دو دوره حضور در عهد خدمت این بوده که بتوانیم دانشجویان دانشگاه خودمان را به این اردوها ببریم، اما این به آن معنی نیست که اگر دانشجویی از دانشگاه دیگر یا غیردانشجویی بخواهد با ما همراه شود، اجازه چنین کاری را به او ندهیم.»

‌او به وضعیت اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا اشاره و خاطرنشان کرد:‌ «با توجه به شرایط فعلی به طی دو، سه روز گذشته به دانشجویان جهادگر اعلام کردیم که حتما باید واکسیناسیون‌شان را تکمیل کرده باشند و بعد از حضور در منطقه نیز باید مباحثی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین باید نکات بهداشتی درباره این مساله را برای مردم منطقه بار دیگر یادآوری کنند تا مشکلی از این بابت ایجاد نشود. نباید فراموش کرد با فرهنگ‌سازی می‌توان بخشی از مشکلات مربوط به همه‌گیری این بیماری را در مناطق محروم کاهش داد.»

انتهای پیام:م/آ

  • نویسنده : مالک آهنگ