سایه سیاست از سر کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس دور شود
سایه سیاست از سر کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس دور شود
حجت‌الاسلام سید محمد موحد گفت: یکی از اولویت‌ها در مجلس یازدهم باید دور کردن سایه سیاست و منازعات جناحی از سر کمیسیون اصل نود باشد

پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک؛ حجت‌الاسلام سید محمد موحد گفت: یکی از اولویت‌ها در مجلس یازدهم باید دور کردن سایه سیاست و منازعات جناحی از سر کمیسیون اصل نود باشد .

خبر دیشموک؛حجت‌الاسلام سید محمد موحد، منتخب مردم حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار کرد: جایگاه مجلس در دوره دهم بیش از آنکه در حوزه تقنینی دچار تنزل شود، در حوزه نظارتی نزول قابل ملاحضه ای را تجربه کرد و شاید سمبل این وضعیت هم کارنامه کمیسیون اصل نود در این دوره باشد.

وی اضافه کرد: کمیسیون اصل نود از این منظر که به شکل اختصاصی مسئولیت اجرای یکی از اصول قانون اساسی را بر عهده دارد از بقیه کمیسیون‌های تخصصی مجلس متمایز است و اهمیت متفاوتی دارد. این جایگاه متمایز و اهمیت متفاوت هم باید منجر به حصول کارنامه‌ای متفاوت برای این کمیسیون در پایان هر دوره همراه باشد و ما ببینیم که این کمیسیون از کمیسیون‌های شاخص مجلس است.

موحد در مورد عملکرد سال‌های گذشته کمیسیون اصل نود مجلس گفت: متاسفانه اتفاقی که در دوره اخیر مجلس رخ داده کاملا برعکس است یعنی کمیسیون اصل نود تقریبا خروجی مشخصی متناسب با ظرفیت قانونی خود ندارد و معنای این وضعیت هم تعطیلی بخش مهمی از اختیارات و وظایف نظارتی مجلس است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: عملکرد کمیسیون اصل نود در ادوار اخیر و خصوصا دوره دهم جای بحث و بررسی جدی دارد اما موضوع تاسف‌بار این است که عموما طرح این انتقادات هر چقدر هم فنی و کارشناسی باشند، آغشته به تفاسیر و تعابیر سیاسی می‌شوند و همین هم باعث انحراف طرح این مسایل از مسیر اصلی می‌شود.

 منتخب دوره یازدهم مجلس گفت: در آن طرف قضیه هم ضرورت احیاء کارآمدی و جایگاه این کمیسیون برای مجلس و نظام یک بحث حیاتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید و باید دیر یا زود برای این مهم اقدامی موثر انجام داد.

نماینده ادوار سابق مجلس پیشنهاد کرد: با این وضعیت شاید بد نباشد که وضعیت و کارنامه این کمیسیون با هدف ارتقاء کارآمدی آن و دوری از حاشیه‌های منفی سیاسی، در قالب هم اندیشی‌هایی با کارشناسان و اعضای موثر و مهم کمیسیون در ادوار اخیر مجلس بررسی و آسیب شناسی شود.

وی افزود: اتفاقا به نظر می‌رسد یکی از دلایل افول جایگاه این کمیسیون هم به مساله سیاسی شدن توقعات از آن و وارد کردنش به تنازعات این حوزه بر گردد. بنابراین یکی از اولویت‌ها در مجلس یازدهم باید دور کردن سایه سیاست و منازعات جناحی از سر کمیسیون اصل نود باشد تا این مجموعه بتواند با حداکثر توان و کارآمدی وظیفه خود را به عنوان رکن نظارتی مجلس انجام دهد.

موحد تاکید کرد: وضعیت فعلی کمیسیون اصل نود و مسیری که در آن قرار دارد با ظرفیت نظارتی مجلس همخوانی ندارد یکی از اصول قانون اساسی است بنابراین موضوع آسیب شناسی وضعیت کمیسیون اصل نود اهمیتی در سطح قانون اساسی دارد.

منتخب مردم حوزه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در کشور ما هم بر این موضوع توافق نظر وجود دارد که با خطر شیوع فساد اداری و اقتصادی مواجه هستیم و هم تمام جناح‌ها این موضوع را قبول دارند که مجلس جایگاه واقعی خود را در نظام تصمیم‌گیری از دست داده است. هر دوی این مسایل نیز به نوعی با بحث کمیسیون اصل نود در ارتباط هستند و بدین ترتیب این انتظار طبیعی از جریان‌های سیاسی کشور و خصوصا نمایندگان منتخب مجلس یازدهم است که یک آسیب شناسی فنی و غیرسیاسی درباره دلایل دوری این کمیسیون از جایگاه واقعی خود انجام بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: مساله کمیسیون اصل نود فراتر از مساله جناح‌ها و جریان‌های سیاسی، مساله نظام و مردم و تحکیم اعتماد عمومی است و داشتن نگاه سیاسی به آسیب شناسی این کمیسیون، نه تنها به ضرر تمام جریان‌های سیاسی بلکه به ضرر کل کشور و ملت است.

انتهای پیام/م: آ

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس