زنگ خطر کاهش ولادت و افزایش طلاق در کهگیلویه و بویراحمد
زنگ خطر کاهش ولادت و افزایش طلاق در کهگیلویه و بویراحمد
صادقی مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طلاق در استان ۱.۸ و در کشور ۲.۱ در هزار است که رتبه ۲۲ طلاق در کشور را داریم. در هشت ماهه سال ۱۴۰۰، ۹۹۱ واقعه طلاق ثبت شد که آمار مدت مشابه سال قبل ۸۸۴ واقعه بوده که طلاق در استان ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است.

۱۰ درصد کاهش ولادت در استان کهگیلویه و بویراحمد زنگ خطر است این موضوع نشان دهنده توقف رشد جمعیت می‌باشد که این خود پیامدهای ناگواری را شامل می‌شود. پیری جمعیت و کم شدن نیروی انسانی از جمله عوارض کاهش ولادت است. از طرفی افزایش ۱۲ درصدی طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال ۹۹ هم می‌تواند به یک بحران تبدیل شود. یکی از وظایف نخبگان و دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رصد این معضلات اجتماعی و ارائه پیشنهاد و راهکار برای برون رفت از آن می‌باشد که متأسفانه دانشگاه‌های این استان در این رابطه تاکنون نه گزارشی ارائه داده‌اند و نه ‌رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی از آنها چیزی در این خصوص دیده‌اند، شاید هم اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها کک‌شان در این رابطه نمی‌گزد. البته راه درمان پژوهش و پایان‌نامه‌های که در قفسه‌ها خاک می‌خورند، نیست. معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که امروز (دوشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰) در سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد به بالا بودن آمار طلاق در کهگیلویه و بویراحمد اعتراف و نگرانی خود را بیان کرد. باید ببینیم که آیا مسئولان کهگیلویه و بویراحمد توان این را دارند که در خصوص کاهش طلاق و افزایش ولادت برنامه‌ی کارساز ارائه دهند یا خیر؟
به گزارش کبنا، داوید صادقی مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد امروز (دوشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰) در نشست شورای ثبت احوال به وقایع حیاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه در ۸ ماهه سال جاری ۷ هزار و ۱۶ وقایع ولادت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی را داشته است، اظهار داشت: نرخ ولادت در استان ۱۳.۸ و در کشور ۱۳.۴ در هزار است که رتبه سیزدهم کشور را داریم. طبق آمار در هشت ماهه سال جاری هفت هزار و ۱۶ واقعه ولادت ثبت شده این در حالی است که در ۸ ماهه سال گذشته وقایع ولادت ثبت شده ۷ هزار و ۷۵۹ مورد بوده که ولادت‌ها ۱۰ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به رشد ۱.۶ جمعیت استان بیان کرد: افزایش سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، تمایل به تک فرزندی، طلاق عاطفی و افزایش روند طلاق در کاهش ولادت و فرزندآوری تأثیر دارد.

وی بیان کرد: نرخ وفات در استان ۵.۲ و در کشور ۶.۸ است که رتبه سی‌ام کشور را داریم، در ۸ ماهه امسال دو هزار و ۷۱۸ واقعه فوت به ثبت رسیده که این آمار در سال گذشته دو هزار ۳۴۲ بوده است که ۱۶.۱ درصد افزایش وقایع فوت بوده که بیماری کرونا در افزایش مرگ و میرها نقش داشته است.
این مسئول بیان کرد: نرخ ازدواج در استان ۷.۴ و در کشور ۶.۴ در هزار است. استان رتبه دهم کشور را دارد. در سال جاری ۴ هزار و ۲۲۸ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که در مدت مشابه سال قبل ۴ هزار و ۸۴۳ مورد ازدواج ثبت شده است. ازدواج ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: در سال ۹۲ میانگین سن ازدواج مردان ۲۷ و زنان ۲۳ سال بود اما در سال ۹۹ سن ازدواج مردان به ۳۱ سال و زنان به ۲۶ سال افزایش یافت که زنگ خطری برای کاهش فرزندآوری است.
صادقی بیان کرد: طلاق در استان ۱.۸ و در کشور ۲.۱ در هزار است که رتبه ۲۲ طلاق در کشور را داریم. در هشت ماهه سال ۱۴۰۰، ۹۹۱ واقعه طلاق ثبت شد که آمار مدت مشابه سال قبل ۸۸۴ واقعه بوده که طلاق در استان ۱۲.۱ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه روند افزایش طلاق در استان کاملاً مشهود است که نیاز به آسیب‌شناسی دارد، گفت: در سال ۹۲ از هر ۸ واقعه ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مورد به طلاق ختم می‌شد این آمار درکشور ۵ واقعه ازدواج و یک طلاق بود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از هر ۵ واقعه ازدواج در استان یک مورد به طلاق ختم شده که این آمار در کشور سه ازدواج و یک طلاق است.
وی بیان کرد: در سال ۹۲ میانگین سن طلاق مردان ۳۲ سال و زنان ۲۸ بود اما در سال گذشته سن طلاق مردان ۳۷ سال و زنان ۳۲ سال بوده است.۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول ازدواج بوده است.
همچنین محمد مهدی بانشی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پایین‌ترین میزان باروری در شهرستان گچساران است اما درصد سالمندی در بویراحمد بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه ۸.۸ درصد جمعیت استان سالمند است، افزود: سال جاری یک مورد مرگ مادر باردار داشتیم که براثر کرونا فوت کرد از طرفی مجهز شدن استان به بالگرد هوایی مرگ و میر مادران باردار را کاهش داده است.

 کارهای فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل است
سید جواد هاشمی معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه مشکلات اقتصادی عمده‌ترین مانع پیش‌روی ازدواج جوانان است که کمتر به آن پرداخته شده است، اظهار داشت: کاهش ۱۲.۷ درصدی ازدواج و افزایش ۱۲.۱ درصدی طلاق در استان نگران کننده  و این آمارها برای استانی که هنوز بافت قبیله‌ای و عشیره‌ای دارد، دردآور است.
وی خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری در استان فکر اساسی شود، گفت: این ناهنجاری‌ها که بخشی به خاطر مسائل اقتصادی و بخش دیگری مسائل فرهنگی است زندگی سنتی ما را تحت شعاع قرار داده است.
هاشمی ادامه داد: بخشی از کارهای فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شده است، از سخنرانان، وعاظ و صاحب‌نظران می‌خواهیم به طور جدی به این مقوله بپردازند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آمار طلاق در استان را که دیدم بسیار نگران شدم، جامعه دانشگاهی در این خصوص ورود کند و طرح و ایده ارائه دهد.
معاون سیاسی امنیتی استانداری استان با تاکید بر اینکه موانع ازدواج در استان باید برداشته شود گفت: متاسفانه تعداد مراکز مشاوره ازدواج و طلاق در استان کم است. البته فرهنگ استفاده از مشاوره در استان نهادینه نشده که اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
هاشمی بیان کرد: استان با مشکل دیگری به‌نام مهاجرت مواجه است که اصلاً مدیریت نشده، علی‌رغم همه خدمات ارائه شده نظام حتی در دورترین نقاط استان، شاهد مهاجرت خصوصاً به مرکز کهگیلویه و بویراحمد هستیم که بخشی برای اشتغال بوده اما موجب رشد حاشیه‌نشینی و آسیب‌های همراه حاشیه‌نشینی شده است.
هاشمی بیان کرد: خرده فرهنگ‌هایی اصول اساسی زندگی سنتی ما را تحت شعاع قرار داده باید این خرده فرهنگ‌های غلط از بین برود. وقتی شنیدم در استان خانه سالمندان وجود دارد شدیداً متأثر شدم در گذشته پدران و مادران کنار فرزندان زندگی می‌کردند اما متاسفانه امروزه برعکس شده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: دولت برای درمان ناباروری مبلغ قابل توجهی اختصاص داده که سهم استان کهگیلویه و بویراحمد برای درمان ناباروری زوجین جذب شود.

انتهای پیام/