رژیم غذایی در بیماری تبخال
رژیم غذایی در بیماری تبخال
یک رژیم غذایی غنی از اسیدآمینه لیزین و فقیر از اسیدآمینه آرژنین ممکن است به کنترل بروز تبخال کمک کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، آنچه که ما به عنوان تبخال می‌شناسیم در واقع فعال شدن ویرووس‌های نهفته در غده‌های عصبی و ورود آن‌ها به انتهای اعصاب حسی است و با بروز یک یا چند تاول کوچک تا متوسط در اطراف لب‌ها تظاهر می‌کند.
امروزه می‌دانیم یکی از عادات غذایی از جمله رژیم غذایی غنی از اسید آمینه لیزین و فقیر از اسیدآمینه آرژنین می‌تواند از بروز بیماری تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمیلکس جلوگیری کند.
برای فعال شدن ویروس تبخال جدید، سلول‌ها نیاز به مواد خاص هستند که یکی از این مواد خاص برای تکثیر ویروس تبخال اسید آمینه آرژنین است.
از سوی دیگر به اثبات رسیده است که اسید آمینه لیزین قادر به سرکوب ویروس تبخال است. اگر میزان اسید آمینه لیزین بیشتر از اسیدآمینه آرژنین باشد خطر ابتلا و تکثیر ویروس تبخال کاهش می‌یابد؛
بنابراین یک رژیم غذایی غنی از اسیدآمینه لیزین و فقیر از اسیدآمینه آرژنین ممکن است به کنترل بروز تبخال کمک کند.
غذا‌هایی که از بروز تبخال جلوگیری می‌کند شامل بیشتر گوشت‌ها به ویژه گوشت گاو، ماهی، بوقلمون، مرغ و محصولاتی مانند تخم مرغ، پنیر، ماست، شیر و سایر محصولات لبنی حاوی مقدار بسیار بالای لیزین است که اغلب نسبت لیزین به آرژنین در آن‌ها دو به یک است.
همچنین دانه سویا و محصولات سویا دارای مقدار بالای لیزین است.
غذا‌هایی که امکان بروز تبخال را تشدید می‌کند نیز محتوی مقدار بالای آرژنین به لیزین است، از جمله آجیل‌ها مانند بادام زمینی و گردو؛ غلات مانند گندم و جو و دانه‌ها مانند دانه آفتابگردان و کنجد.
همچنین بسیاری از لوبیا‌ها و نخودفرنگی، بسیاری از سبزیجات مانند هویج، تربچه، بادمجان و شکلات نیز در این گروه مواد غذایی است.
انتهای پیام /
  • نویسنده : مالک آهنگ