روستای بدون آب،برق،آنتن‌دهی تلفن همراه و راه‌ارتباطی‌مناسب|فیلم و تصاویر
روستای بدون آب،برق،آنتن‌دهی تلفن همراه و راه‌ارتباطی‌مناسب|فیلم و تصاویر
امید است برای خدمات رسانی در حوزه ی راه، آب، برق و تلفن همراه به روستای سرتنگ لیراب توجه بیشتری شود.

به گزارش   خبر دیشموک، برای مشاهده مستند مشکلات روستای سرتنگ لیراب اینجا کلیک کنید.

توضیحات بخشدار دیشموک در خصوص مشکلات روستای سرتنگ لیراب دیشموک:

صفا حبیبی به مشکلات برق روستای سرتنگ لیراب اشاره کرد و گفت: درخصوص برق پنل های خورشیدی پیگیری های مستمر و جدی انجام دادیم، و مدیرعامل برق استان جواب می دهد که باید تامین اعتبار شود و آخرین نامه ای برای برق روستا در تاریخ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ برای فرماندار و مدیرعامل برق استان ارسال شد.

حبیبی درخصوص انتن دهی این‌منطقه گفت: برای نصب دکل و آنتن دهی می بایست برق ثابت و پایدار وجود داشته باشد که این امر را از طریق مدیرکل وقت فناوری و اطلاعات استان پیگیری کردیم تا از طریق آنتن روستای لیراب تقویت شوند ولی متاسفانه جواب نداده است.

بخشدار دیشموک با بیان اینکه، دست روی دست نگذاشته و با جدیت پیگیر مشکلات مردم هستیم، گفت: برای بازگشایی راه ارتباطی روستای سرتنگ لیراب اقدام صورت گرفته است و تردد امکان پذیر است.

حبیبی نیاز این روستای ۲۸ خانواری به آب را با اهمیت عنوان و بیان کرد: در جلسه ای اخیر شورای اداری شهرستان باحضور نماینده مردم در مجلس، مسوولان استانی و شهرستانی موضوع ذکر شده و خواستار رفع مشکل ابی این منطقه هستیم.

به گزارش خبر دیشموک، برای  کار خیری که مردم روستا را خوشحال کرد، مدرسه‌ای که در زمستان مشکلات زیادی داشت هم اکنون با پیگیری‌های دلسوزانه معلم سابق روستا و همت ریاست محترم اداره آموزش و پرورش دیشموک مشکلات آن برطرف شد و در اقدامی زیبا سقف آن مدرسه هم در قدم آخر ایزوگام گردید ، به روستای سرتنگ لیراب آخرین نقطه دیشموک عزیمت کردیم.

این معلم گفت: خودم رفتم اما دلم و نگاهم هنوز اینجاست و پیگیر مشکلات مردم روستا هستم و شک نکنید تا زنده‌ام در جهت رفع مشکلات مردم این روستا قدم برمیدارم.

از روستای دورفتاده سَرتَنگ لیراب از توابع بخش دیشموک . با گذر از روستاهای حومه شرقی دیشموک و طی کردن مسیر های صعب العبور و اما مناظر جذاب و سرسبز و زیباساعاتی را سوار بر نیسان آبی به سمت روستایی دورافتاده حرکت کردیم.

صفا و صمیمیت مردمان روستا بسیار دلنشین و خاطره انگیز بود، تلاش و کوشش روستا زاده‌های نجیب و دوست داشتنی در مسیر، دوستانِ ما را به فکر فرو برد .

دامداری و کشاورزی در منطقه ما امتیاز و ظرفیتی بزرگ و یک نعمت است که شاید بعضی از روستاها به مرور زمان با پیشرفت علم و فناوری از آن فاصله گرفتند، لیکن روستاهایی هستند با تحمل شرایط سخت و صبوری بسیار قدر این نعمت مهم واساسی را غنیمت و با ارزش دانسته،  و  در روستاماندند تا مردم شهر هم از این خیر و برکت بی‌نصیب نمانند.

روستایی در کوهپایه‌های غارون از سلسله جبال زاگرس، دارای گیاهان دارویی فراوان و دام بسیار، که مردمان آن به جای تامل در فعل(نداشتن‌ها)، با تحمل سختی‌ها و مشقت‌های بسیار سعی در ترجمه‌ی جمله معروف (خواستن توانستن است) و عملی کردن آن هستند/.

چه زیبا بود غروبشان ، نه غمناک بود و نه ترسناک ، زن و مرد ،پیر و جوان ، کودکِ خردسال با هم غروبی را نظاره‌گر که در آن صفا و صمیمیت ، جذابیت ، همدلی،  اتحاد ، مهربانی و خیر و برکت نماایان بوده است.

آن مردمان شریف و کم‌توقع اما سخت‌کوش، صحنه‌هایی را خلق می‌کردند که گاهی وقت‌ها بجای شکار آن با لنز دوربینمان ، فقط نظاره‌گر زببایی و جذابیت بودیم.

مکانی به دور از هیاهوی شهری، آرامش‌بخش و دور از تمام دغدغه‌ها و ازدحام و آلودگی‌های شهرنشینی . جایی که در آن صبح‌ها با آواز بلند خروس‌هایش، سحرخیز می‌شوی و در هوای پاک صبحگاهش ، صبحانه‌ات را در اوج آرامش صرف خواهی کرد.

سقف خانه‌های آنها چوب و گِل بود، حیات خانه هم ندارند، ولی کَپَرهایی داشتند که در سایه‌ی آن مَشکی از دوغ و ظرف پُر از ماست بود.

اما دردِدل مردم روستا با ما نشان داد که در این منطقه اگر توجه بیشتری به آنها شود دامداری و کشاورزی بسیار رونق خواهد گرفت و برای سالهای سال در روستای سرتنگ لیراب به این امور مهم(دامداری و کشاورزی) خواهند پرداخت.

دانش آموزان از نبود امکانات مناسب تحصیلی و نداشتن برق به دلیل خرابی برخی پنل های خورشیدی نصب شده در روستا گلایه داشتند و گفتند  مدتی است که برق انرژی خورشیدی قطع و نیاز به به بررسی می باشد.

زنان روستا با نگرانی بسیار در کلام و رفتار با ما گفتگو کرده و ابراز داشتند که برای تهیه آب باید چند کیلومتر پیاده روی کنیم تا به سختی آب را ازچشمه گرفته و با کوله پشتی به روستا جهت مصرف حمل کنیم.

مردان روستا تنها راه درآمد را دامداری و کشاورزی دانسته و بیان داشتند که سالهاست در این منطقه زندگی میکنیم و اینجا آبادی است که اجداد ما در آن زندگی می‌کردند و هیچ جایی برای نقل مکان نداریم ، امکانات مناسب رفاهی (آب،برق)تلفن و مسیر مناسب را برای ما ایجاد کنند در زمینه دامداری و کشاورزی می‌توانیم سالهای سال در این منطقه فعالیت و زندگی کنیم/.

به روستای سرتنگ لیراب توجه بیشتری شود

امید است برای خدمات رسانی در حوزه ی راه، آب، برق و تلفن همراه به روستای سرتنگ لیراب توجه بیشتری شود.

شب‌های روستا را که ببینی دل نمی‌خواهد چشم را بسته شود؛، خواب را فراموش میکنی! چه لذتی همراه با ارامش است، روی سقف گلی خانه و خیره‌شدن به ستاره‌های آسمان و راز و نیاز باخدا و یا استراحت در کپرهای دست ساخته اما زیبا و جذاب ، چنان که ندانی چگونه شب را به صبح رساندی!

آری روستا زیباست اگر همیشه دل‌های مردمان بدون هیچ فاصله‌ای در کنار هم زندگی کنند.

خبر دیشموک رسانه ی مردم و پیگیر و مطالبه گر است، و با تعامل با مسوولان پیگیری مشکلات مردم را در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام /

  • نویسنده : مالک آهنگ