روایتی از تلاش دولت/رنگ قرمز کرونا محو شد؛ آسمان کرونایی کل ایران در حال آبی شدن!
روایتی از تلاش دولت/رنگ قرمز کرونا محو شد؛ آسمان کرونایی کل ایران در حال آبی شدن!
در حالی که تا سه ماه پیش وضعیت رنگ بندی کرونایی کشور در شرایط نامساعدی قرار داشت، با تدبیر دولتمردان و تلاش همه جانبه دستگاه‌های مختلف، اکنون کرونا در کشور رنگ پریده شده و مناطق قرمز و نارنجی از نقشه کرونایی محو شده‌اند و ساحل نا آرام و مواج کرونا آرام گرفته است.

محمد تاجیک:«میزان مرگ ومیر روزانه ویروس چنان رو به افزایش است که پیشنهاد شده کشور مدتی تعطیل و شهرها قرنطینه شود.» این چند کلمه، واژگانی بودند که تنها سه ماه پیش بود که با هم  تیتر و خبری ناامیدکننده و دلهره آور را در کشور به گوش افراد مختلف رساندند.

همان خبرکوتاهی که به دنبال آن، درخواست وزیر بهداشت را برای اعمال تعطیلی دو هفته‌ا‌ی در اوائل تابستان سال جاری مطرح کرد و موج نگرانی و اضطراب ناشی از افزایش چشمگیر شیوع کرونا در ایران، جامعه را در برگرفته بود.

همه جا صحبت از بالا رفتن آمار مبتلایان و جانباختگان کرونایی بود و آسمان کرونایی شهرهای مختلف هر روز به سمت قرمز شدن پیش می‌رفت.

 در ایام انتخابات ریاست جمهوری یکی از دغدغه‌ها و انتظارات مردم از نامزدها، کنترل بیماری کرونا بود. رئیسی هم در این باره وعده‌هایی داد و از «واکسیناسیون کرونا برای همه آحاد مردم در اسرع وقت» و «کمک به آسیب دیدگان از کرونا» سخن گفت.

۱۹ مرداد سال جاری، رئیسی، رئیس جمهور بر تامین فوری سرم و اکسیژن، بازنگری در پروتکل‌‎های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا، واردات واکسن به میزان مورد نیاز، تامین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت، سازماندهی ظرفیت‎‌های مردمی و نیروهای مسلح برای ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، بازطراحی و ارتقای طرح شهیدسلیمانی و اجرای آن، چندشیفته شدن مراکز تزریق واکسن، پرداخت مطالبات کادر درمان و افزایش نیروی انسانی این کادر از دستورات رئیس‎ جمهور در جلسه اضطراری ستاد کرونا تاکید کرد.

کرونا اولویت اول کشور

رئیس جمهور در جلسه اضطراری ستاد ملی مقابله با کرونا،مقابله و مدیریت بیماری کرونا را مهمترین مساله و مشکل امروز کشور برشمرد و افزود: مهار شیوع کرونا که این روزها شدت یافته است، مثل همه مشکلات حاد دیگر نیازمند آن است که همه مسئولان به میدان بیایند و همه ظرفیت‌های کشور و امکانات در اختیار دولت گرفته تا دیگر نهادها در این زمینه به شکل احسن به کار گرفته شود.

 تریبون به دستها مردم را به مشارکت در مقابله با کرونا دعوت کنند

رئیسی با تاکید بر اینکه اگر همه ظرفیت‌های کشور برای مهار شیوع کرونا به کار گرفته نشود، خروج از وضعیت نامطلوب فعلی سخت خواهد بود، اظهار داشت: نکته بسیار مهم دیگر اقناع افکار عمومی برای مشارکت در یاری رساندن به دولت در این راستا است. همه کسانی که تریبون در اختیار دارند باید برای مردم تبیین کنند که کنترل موج اخیر شیوع کرونا نیازمند نقش آفرینی همگانی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: با احترام نسبت به همه اقداماتی که تاکنون برای مهار کرونا انجام شده است، اما باید به شکلی فعال و با شیوه هایی موثرتر تلاش کنیم تا بر مشکل فائق شویم.

باید واکسیناسیون در زمان کوتاهی حل شود

پنجشنبه ۴ شهریور در اولین جلسه هیأت دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور گفت: مساله واکسیناسیون کرونا باید در زمان کوتاهی حل شود.

رئیسی مقابله با کرونا از اولویت‌های مهم دولت برشمرد و افزود: معاون اول موضوع ورود واکسن و افزایش تولید واکسن را پیگیری کردند و مبالغ آن نیز تأمین شد و باز هم تأمین خواهد شد.

اولویت همه دستگاه‌های لشکری و کشوری کرونا باشد

رئیسی بیان داشت:وزارت خارجه باید با رایزنی کار واردات واکسن را با جدیت دنبال کند؛ضمن اینکه دولت و همه نهادهای نظام، نیروهای مسلح و همه بخش‌های دیگر باید با تمام وجود پای کار بیایند و اولویت اول و اصلی شان کرونا باشد.

وی با بیان اینکه بهره گیری از شیوه های ایجابی برای تشویق مردم به رعایت پروتکل ها قطعا اولویت دارد، اضافه کرد: در کنار این مسئله، باید تدابیری تمهید شود تا کسانی که با رعایت نکردن دستورالعمل‌ها به مردم و جامعه آسیب وارد می‌کنند نیز بدانند که اجرای پروتکلها ضمانت اجرا دارد.

ضرب الاجل یک هفته‌ای

 رئیسی در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان اولین اقدام درباره این ویروس برای نهایی کردن «طرح تحول در نحوه مقابله با کرونا» ضرب الاجل یک هفته‌ای تعیین کرد.

وی گفت:برای تغییر این وضعیت نیازمند اقدام جهادی و جهشی هستیم و کار مسئولان اجرائی کشور فقط توصیه نیست و باید ضمانت اجرای مناسب برای تصمیمات اتخاذ شده در نظر گرفته شود.

رئیس جمهور همچنین اعلام کرد:باید از انفعال در نحوه مقابله با کرونا خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود.

وی گفت: ضروری است که سازوکارهای متناسب برای بسیج نیروهای داوطلب و نهادهای مردمی طراحی شود.

رئیسی همچنین به ضرورت دریافت پیشنهادهای تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه‌های اجرائی سراسر کشور برای نهایی کردن «طرح تحول در مقابله با کرونا» اشاره کرد و از دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور خواست هرچه زودتر تجارب یک سال ونیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال کنند.

رئیس جمهور گفت: این طرح با استفاده از تجربیات یک سال ونیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین شده و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار می‌گیرد.

وی طرح جامع تحول را شامل پروتکل‌های بهداشتی، سازوکارهای درمانی، فرایند تامین و تولید واکسن، سازوکار واکسیناسیون عمومی، برآورد وضعیت آینده کرونا و راهکارهای پیشگیری و نحوه مواجهه با انواع جهش یافته ویروس، سازوکارهای حمایت از کسب وکارهای متضرر از کرونا، نحوه حمایت شایسته از کادر درمان و افزایش مشارکت مردم و نهادهای مردمی در بخش‌های مختلف دانست.

رئیسی اعلام کرد:در ستاد ملی مقابله با کرونا به مسئولان مربوطه تاکید کرده که همه توان خود را برای واکسیناسیون عمومی قبل از رسیدن فصل سرما به کار بگیرند.

۸۷ درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده‌ا‌ند که در برخی استان‌ها پوشش واکسیناسیون بالای ۹۰ درصد انجام شده است

رئیس جمهور واکسیناسیون عمومی را ضرورتی اجتناب ناپذیر و از اولویت‌های دولت اعلام کرد تا به این صورت مقاومت عمومی مردم در برابر این ویروس و جهش‌های احتمالی آن بالا برود.

ابراهیم رئیسی همچنین در روزهای ابتدایی شروع به کار در پاستور، در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، اهمیت مشارکت و همکاری همدلانه آحاد مردم در رعایت اصول بهداشتی به منظور کنترل ویروس کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: یقین دارم اگر مردم به درستی در جریان خطرات وضعیت کنونی ویروس قرار بگیرند، با رعایت همه جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی و با اعمال کنترل‌ها و محدودیت‌های بیشتر، شرایط مناسبی در کنترل و غلبه بر این بیماری خواهیم داشتم و از مردم می‌خواهم در این مسیر دولت را یاری کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: برای اختصاص ارز به واردات واکسن کرونا هیچ مشکلی وجود ندارد و واردات واکسن، همزمان با تولید واکسن داخلی سرعت گرفته است و این جزو اولویت‌های دولت است که معاون اول رئیس جمهور با جدیت پیگیری می‌کند و امیدواریم با وارداتی که انجام می‌شود در زمان کوتاهی شاهد واکسینه شدن درصد زیادی از مردم باشیم.

این شرایط و تدابیر در حال در حال اجرا شدن بود که در ۶ شهریور سال جاری ۳۰۶ شهر در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار داشت و هیچ منطقه‌ای در کشور در وضعیت آبی قرار نداشت.

با توجه به شرایط ذکر شده و تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت سیزدهم، روز به روز با انسجام و هماهنگی بیشتر دسیتگاهها و بسیج همه متولیان و مرتبطان با موضوع مقابله با کرونا، دریای متلاطم کرونا بسوی آرامش و سکون در حال حرکت است و اکنون اوضاع به سامان شده و ساحل کرونا آرام گرفته است.

۸۷ درصد کشور واکسینه شده‌اند

بهرام عین اللهی،وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر ۸۷ درصد جمعیت کشور در برابر کرونا واکسینه شده‌ا‌ند که در برخی استان‌ها پوشش واکسیناسیون بالای ۹۰ درصد انجام شده است.

آمار ۷۴درصدی تزریق دو دُز واکسن کرونا در کشور

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر، میزان ترزیق دُز اول واکسن در کشور ۸۶ درصد و میزان تزریق هر دو نوبت واکسن در تهران و کشور، به ترتیب ۷۶ و ۷۴ است.

تأمین ۱۷۴ میلیون دُز واکسن

وی ادامه داد: در ابتدای مبارزه با کرونا، واکسن در اختیار نبود، اما با کار جهادی، تا امروز ۱۷۴ میلیون دُز واکسن تامین شده که ۱۵۰ میلیون دُز آن وارداتی و ۲۴ میلیون دُز هم از طریق شرکت‌های داخلی تامین شده و تاکنون حدود ۱۱۰ میلیون واکسن نیز تزریق شده است.

عین اللهی با اشاره به وضعیت وخیم کرونا و شیوع امیکرون در جهان، ادامه داد: در کشور ما علی رغم مشاهده برخی موارد مشکوک و آزمایش‌های انجام شده، هنوز گزارش رسمی از مشاهده سویه جدید کرونا اعلام نشده است.

وزیر بهداشت گفت: انتشار خیلی سریع و پایین بودن مرگ و میر از ویژگی‌های این ویروس است و همچنان واکسیناسیون،استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ضدعفونی‌ها از راه‌های پیشگیری به شمار می اید.

 عین الهی یادآور شد: نکته مهم این که در این زمینه مردم همراهمان بودند و عمده این کار با حمایت و کمک مردم انجام شده است؛چراکه اگر با امکانات خود می‌خواستیم این میزان واکسیناسیون را انجام دهیم، بیش از یک سال به طول می‌انجامید.

رکورد یک میلیون و ۶۵۰ هزار دُز در روز

وزیر بهداشت بیان داشت:‌تا جایی که در روز رکورد تزریق یک میلیون و ۶۵۰ هزار دُز و در هفته رکورد تزریق ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دُز واکسن را نیز داشتیم و امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم در نهایت شاهد شکست این بیماری در کشور باشیم.

واکسیناسیون شدن ۸۸ درصد تهرانی‌ها با دُز اول

 وی با بیان اینکه میزان ترزیق دُز اول واکسن در تهران به ۸۸ درصد رسیده است، عنوان کرد:واکسیناسیون در پیشگیری از بیماری و کاهش عوارض بسیار موثر بوده است و امیدواریم همه مردم مشارکت کنند.

۹۰ درصد از پیک کرونا خارج شدیم

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران در خصوص وضعیت کرونا در پایتخت، گفت: در شرایط تقریبا آرامی قرار داریم و حدود ۹۰ درصد از نقطه پیک پایین آمدیم و تقریبا در بیمارستان‌ها دیگر مشکل خاصی نداریم.

کل بیماران کرونایی بستری در استان تهران ۱۰۰۰ نفر است

وی افزود: در مجموع کل بستری‌ها به ۱۰۰۰ نفر رسیده است که معمولا یک سوم این تعداد در بخش ویژه و دو سوم در بخش عادی بستری هستند. مراجعات روزانه سرپایی هم حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر است. این موارد با علائم منتسب به کرونا و آنفلوآنزا به کلینیک‌های تنفسی اورژانس‌ها می‌آیند.

۶۵ درصد بستری شدگان واکسن نزده‌اند

وی ادامه داد:طبق آخرین آمار موجود از سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران، حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد کسانی که در بخش‌های بیمارستانی بستری هستند، سابقه‌ای از تزریق واکسن ندارند.

بیش از ۸۰ درصد در استان تهران دز اول را دریافت کردند

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران،‌ بیان کرد:پوشش واکسیناسیون در استان تهران حدودا دز اول بالای ۸۰ درصد است و تزریق دز دوم هم تقریبا ظرف مدت کوتاهی به این عدد می‌رسد. این اعداد خیلی خوب است و نشان می‌دهد تهران از میانگین خیلی استان‌ها در کشور بهتر است.

تا امروز ۱۷۴ میلیون دُز واکسن تامین شده که ۱۵۰ میلیون دُز آن وارداتی و ۲۴ میلیون دُز هم از طریق شرکت‌های داخلی تامین شده است.

توکلی با تاکید بر لزوم پیگیری تماس‌ها، ادامه داد: در شرایطی که از پیک خارج می‌شویم لزوم پیگیری بخش بهداشت برای ردیابی تماس‌ها بسیار ضروری است و طرح شهید سلیمانی با هدف شناسایی و غربالگری موارد مثبت اهمیت بالایی خواهد داشت.

موج ششم در راه نیست

وی متذکر شد:‌ بنده حداقل پیش‌بینی از موج ششم در حوزه درمان و بستری ندارم و هنوز هم سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون به تهران و ایران نرسیده است.

رنگ قرمز و نارنجی کرونا محو شد

بر اساس جدیدترین رنگ بندی کرونایی کشور،برای نخستین بار، تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا به صفر رسید. با عبور کامل کشور از خیز پنجم کرونا، هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

۳۹۵ شهر در وضعیت آبی هستند

در حال حاضر، صفر شهرستان قرمز، صفر شهرستان نارنجی، ۵۳ شهرستان زرد و ۳۹۵ شهرستان آبی داریم.

تزریق بیش از ۱۱۲ میلیون واکسن در ایران

بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت تا روز گذشته ۵۹ میلیون و ۶۲ هزار و ۲۵۶ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۳۴ نفر دُز دوم و سه میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۲ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۹۲۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۲۳ هزار و ۳۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

تا روز گذشته ( ۲۷ آذر) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۳۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۴۳ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند

۱۷ استان بدون فوتی کرونایی

در شبانه روز گذشته بیشترین مرگ و میر بیماران کرونایی مربوط به تهران با ۶ نفر و استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان شمالی با ۵ نفر بوده است.

۲۷ استان کشور در شبانه روز گذشته مرگ و میر کمتر از ۵ نفر داشته‌اند که در ۱۷ استان، هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی، ثبت نشده است.

خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۹۹۹ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

دو هزار و ۹۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۴۰ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۵۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

شهر قرمز کرونایی نداریم

در حال حاضر ۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

برای صیانت از جان مردم بر تردد از مرزها با جدیت نظارت شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر برای صیانت از جان مردم و افزایش ایمنی در مقابل ویروس کرونا را بسیار ارزشمند ارزیابی و با قدردانی از همه دست‌اندرکاران، اظهار داشت: بازگشایی هوشمند، تحرک و نشاط را به جامعه برگرداند، اما برای صیانت از جان مردم لازم است همچنان رعایت دستوالعمل‌های بهداشتی توسط مردم و دستگاه‌های متولی مورد تاکید جدی باشد.

مرزها در برابر کرونا کنترل شود

رئیسی با تاکید مجدد بر ضرورت توجه مضاعف به کنترل تردد از مرزهای کشور، گفت: صیانت از جان و سلامتی مردم ایجاب می‌کند که تردد افراد از مرزها بویژه از کشورهایی که احتمال سرایت بیشتری وجود دارد، با دقت و جدیت کنترل شود؛البته محدودیت‌هایی که در این زمینه اعمال می‌شود به گونه ای باشد که برای تردد ضروری مردم مشکلی ایجاد نکند.

وی با تشکر از همراهی و اعتماد مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اظهارداشت:امروز مردم به خوبی اطلاع دارند که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان از آسیب‌های بعدی شیوع بیماری کرونا جلوگیری کرد و در این راستا دولت کاملا به ارزش همراهی و همدلی مردم واقف است و تلاش‌های خود را برای صیانت از جان مردم همچنان با قوت ادامه خواهد داد.

حالا با عزم دولتمردان و همکاری و همیاری مردم مسیر مقابله با ویروس کرونا هموار تر شده است؛ اما همگان باید توجه کنیم هنوز تا غلبه کامل بر این ویروس منحوس راه درازی در پیش داریم و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن توسط همه افراد جامعه، امری لازم و اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس