دو سوم فرمانداران در معرض تغییر قرار دارند
دو سوم فرمانداران در معرض تغییر قرار دارند
استاندار خوزستان گفت:دو سوم فرمانداران احتمالا در معرض تغییر قرار می‌گیرند، همچنین 80 درصد مدیران ادارات کل به جز مواردی که فارغ از مباحث سیاسی و با تلاش شبانه روزی در حال تلاش هستند تغییر خواهند کرد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان امروز در یک برنامه رادیویی ضمن تبریک هفته بسیج و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای چهارم آذر شهر اندیمشک که در بمباران  ناجوانمردانه به شهدات رسیدند پیرامون تغییرات مدیریتی، مشکلات و مسایل استان خوزستان با مردم گفتگو کرد.

وی در این برنامه اظهار کرد: استان خوزستان مشکلات عدیده و عمیقی دارد و ما نسبت به این موضوع کاملا آگاه هستیم  این مساله البته  از ساختارها  شبکه فاضلاب گرفته  تا راه ها و جاده هایی که همچنان پس از گذشت سالها تکمیل نشده پیدا است و حاکی از این  است که ساختارها و مناسباتی در استان وجود دارد که وضع استان را به این شکل درآورده است.

استاندار خوزستان با اشاره به دلایل وضع امروز استان گفت: ساختارها و مناسبات درواقع دو علتی هستند که مانع پیشرفت استان شده‌اند در دولت منفعل، مدیران هم به انفعال کشیده می‌شوند و نظاره‌گر امور می شوند چنین مدیرانی به درد ما نمی‌خورند.

وی  افزود: در دو ماه نخست شروع به کار ابتدا عمق مشکلات را احصا کردیم و در عین حال نیروهایی که قابلیت انطباق با شرایط جدید، برای  عبور  از این مشکلات را دارا هستند را ارزیابی کردیم، بیش از ۱۰۰‌ها نفر مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم از  ظرفیت‌های درون استان استفاده کنیم و نیازمند این نباشیم که از خارج از استان مدیر بیاوریم، ما به  یک جمع بندی نهایی رسیدیم و به وزارت کشور معرفی کردیم برخی از فرماندارها هم باید تغییر کنند البته همه نیاز به تغییر ندارد.

وی تاکید کرد: دو سوم  فرمانداران احتمالا در معرض تغییر قرار می‌گیرند، همچنین ۸۰ درصد مدیران ادارات کل به جز مواردی که فارغ از مباحث سیاسی و با تلاش شبانه روزی در حال تلاش هستند تغییر خواهند کرد.

خلیلیان  با اشاره به استفاده از ظرفیت مدیران توانمند در جهت منافع استان بیان کرد: تغییرات مدیریتی از ضعیف‌ترین حلقه‌هایی که کار نمی‌توانند بکنند، یا خودشان را با شرایط دولت انقلابی و نظام نمی‌توانند تطبیق دهند یا انتصاب آن‌ها براساس شایستگی نبوده بلکه براساس مناسبات سیاسی بوده است صورت میگیرد.

وی یکی از اشکلات ادارات استان را  وجود انفعال دانست و گفت: این انفعال ناشی از انفعالی است که در هشت سال گذشته در دولت مرکزی وجود داشته است که به استان خوزستان نیز تسری پیدا کرد، متاسفانه انفعال عجیبی در ادارات  استان حاکم است به طوری که وقتی  قصد انجام کاری داریم تا آخرین بخش و قسمت آن را باید خودمان دنبال کنیم تا به نتیجه برسد.

استاندار خوزستان بیان کرد:  پنج ماه از سال در اختیار دولت قبل بود و تا دولت جدید مستقر شود قطعا مقداری زمان بر خواهد بود با این وجود کار را شروع کردیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم اما ضرورت دارد چرخ‌های زنگ زده ادارات استان روغن کاری شود و تغییراتی را ما از نظر مدیریتی در سطح ادارات اعمال کنیم در این مساله جای هیچ شک و شبهه  وجود ندارد.

وی ادامه داد: تغییرات مدیریتی را باید حتما انجام دهیم اما مهم‌تر از تغییرات مدیریتی تغییر فرآیندها است تا چرخه پیگیری ها سریعتر انجام شود.

خلیلیان تاکید کرد: یکی از اشکالات اساسی در سطح کشور این است که به نظر می‌رسد در دهه‌های اخیر بیش از این که دست اندرکاران و مدیران بر مسایل  کشور مسلط باشند و آن را اداره کنند، ادارات منجمد شده و ساختارهای  غیرمنعطف  بر کشور حکومت می‌کنند و این یک اشکال اساسی است که در خوزستان نیز آن را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: چرخه وجود اداراتی که ساختارهای آنها بسیار غیر قابل انعطاف است و هر کدام هم مانع حرکت یکدیگر می‌شوند باید شکسته شود هر چند این مساله کار را سخت میکند اما  تصمیم بر این است حتما در این مسیر با قدرت کار را دنبال کنیم همه باید دست به دست هم دهیم تا این فرآیندها و تسلط چرخه های غلط و مکانیزهای نادرستی که بر ساختار اداری خوزستان چنبره زده  را کنار بگذاریم.

به حواشی ورود نخواهیم کرد/ استفاده از ظرفیت‌های جوان 

وی با اشاره به نقش فضای مجازی در استان بیان کرد: فضای مجازی در استان خوزستان بسیار پرشور و داغ است چه در دوران وزارت و چه هم اکنون در استاندار خوزستان سعی بر این است که به حواشی ورود نکنیم چراکه معتقدم حواشی هم مانع کار می‌شود و هم سودی برای کشور ندارد باید فضا داغ مجازی را در جهت پیشرفت استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت جوانان در سطوح مدیریتی بیان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی از جوانان در استان وجود دارد اما وقتی می خواهیم از این فضا  عبور کنیم با مواردی مواجه می شویم که خود را صاحب حق میدانند که چرا از ما استفاده نمی‌شود یا انتظاراتی دارند.

وی تاکید کرد: باید شرایط جدید را درک کنیم دولت انقلابی آمده تا با سرعت بالایی کار را انجام دهد و بنا هم بر این است که بتوانیم حلقه بسته مدیریتی را بشکنیم و از جوانان استفاده کنیم، به محض این که بخواهیم از یک جوان در رده مدیریتی استفاده کنیم توییت و مطالبی منتشر می شود که به عنوان مثال یک کارشناس  قرار است منصوب شود، وقتی در ۸ سال گذشته به افرادی توانمند اجازه حضور در صحنه را ندادند طبیعتا آن افراد توانمد فاقد رزومه هستند، از سوی دیگر اگر قرار است افراد دارای رزومه را منصوب کنیم پس باید همین کسانی که  از ۳۰ الی ۴۰ سال پیش قدرت در دستشان بوده مجددا استفاده کنیم و نتیجه آن همین می شود که اکنون در استان مشاهده میکنیم

استاندار خوزستان با اشاره به جایگاه استان خوزستان در اقتصاد کشور بیان کرد: خوزستان  نخستین استان در تامین منابع بودجه‌ای کشور و دومین استان در تولید ناخالص ملی است، خوزستان مهد تولید انرژی و محل استقرار انواع صنایع است و نخستین تولید کننده کشاورزی کشور به شمار می رود برای همین  بحث تجارت در خوزستان از اهمیت والایی برخوردار است.

وی افزود: روابط تجاری در استان علاوه بر این که می‌تواند پشتوانه تولید استان و  مسیری برای تجارت دیگر مناطق کشور باشد می‌تواند برای استان اشتغالزایی و ارزش افزوده  را به دنبال داشته باشد که در این راستا نیاز است چند اقدام انجام شود.

خلیلیان با تاکید بر این که بنادر استان خوزستان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردارند گفت: بخش عمده ای از واردات در حدود ۷۰ درصد شامل کالاهای اساسی و مواد غذایی از بنادر خوزستان وارد می‌شوند و متقابلا نیز صادرات به سایر مناطق دنیا نیز از همین بنادر  صورت می‌گیرد هر چه راه‌های دسترسی به مناطق مرزی و دریایی بیشتر شود به اشتغالزایی نیز کمک بیشتری می‌شود.

وی با اشاره به وجود دو مرز زمینی شلمچه و چذابه بیان کرد: در هفته نخست که عهده دار سمت استانداری خوزستان شدم در مرز چذابه حضور پیدا کردم  این مرز نیازمند سازمان دهی و ساماندهی به ویژه در بخشی که بارگیری و تخلیه بار  به سمت عراق صورت می‌گیرد است تا تُجار بتوانند تسهیلاتی را آنجا داشته باشند البته کار ساماندهی این مرز  به نظر من هنوز سرعت لازم را پیدا نکرده است که این مساله  را مورد بررسی  قرار می‌دهیم.

اقدامات انجام شده در منطقه زلزله زده اندیکا
استاندار خوزستان با اشاره بازدیدهای مکرر و حضور میدانی در منطقه زلزله زده اندیکا بیان کرد: حضور بنده در منطقه به منظور  بررسی پیشرفت کارها بوده است و سعی شده به اقدامات در دست انجام سرعت بخشیده شود، با توجه به شدت و ضعف آسیب‌های وارده در مناطق مختلف دستگاه های مربوطه در سطح ملی و استانی در منطقه بسیج  شدند.

وی با اشاره به انجام اقدامات اولیه از جمله توزیع چادر و اغذیه مورد نیاز زلزله زدگان تصریح کرد: با توجه به اینکه عشایر در آن منطقه زندگی می‌کنند هنگام وقوع زلزله هنوز بسیاری از عشایر وارد منطقه نشده بودند از این رو فوتی نداشتیم و تنها ۱۵ نفر مصدوم به صورت سرپایی مداوا شدند همچنین براساس ارزیابی صورت گرفته اعلام شد ۹۸۰  واحد تخریب و یک هزار و ۹۵۰ واحد نیز نیازمند تعمییر هستند.

خلیلیان همچنین با اشاره به آسیب به ۸۰ مدرسه در اندیکا بیان کرد: بنا است این مدارس  بازسازی و تعمییر شوند.

وی با اشاره به بخش دوم اقدامات شامل بازسازی و اسکان موقت و دایم ساکنان آسیب دیده و هم برای دام آنها برنامه ریزی شد و در این زمینه نیز از مصالح محلی و بومی منطقه استفاده شد.

وی با اشاره به  برخی مصوبات دولت در این باره بیان کرد: حدود یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان  اعتبارات برای منطقه اختصاص  دادند که ۵۵۱ میلیارد تومان آن اعتبارت  عمرانی و هزینه ای و  ۵۱۲ میلیارد تومان نیز مربوط به تسهیلات است؛ تسهیلات به صورت بلند مدت و ۱۵ ساله در نظر گرفته شده اند که برای مناطق روستایی با بهره چهار درصد و برای مناطق شهری نیز با بهره پنج درصد هستند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: سعی ما بر این بود به علت محرومیت منطقه علاوه بر مشکلات ناشی از زلزله در مسیر و  فضای محرومیت زدایی  نیز حرکت کنیم به همین خاطر پس از سفر سرزده رییس جمهور محترم و وزاریی که حضور پیدا کردند مساله محرومیت زدایی منطقه در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شد و در ستادی که در مرکز برای این امر تشکیل شد تقسیم کار صورت گرفت.

وی رسیدگی به راه‌های دسترسی و جاده‌ها را از مباحث مهم در اندیکا عنوان کرد: در بازدیدهای مختلفی که داشتم  راه دسترسی به برخی روستاها بسیار مشکل  است که برای رسیدن به آنها مجبور به استفاده از بالگرد بودیم، مسیرهای کوتاه برخی روستاها به علت صعب العبور وبدن ساعت ها طول می‌کشید از این رو کمک رسانی  یا انتقال مصالح به برخی مناطق به سختی صورت میگرفت.

خلیلیان یادآور شد: برای مناطقی که دسترسی به آنها راحت است از مصالح استاندار استفاده می‌شود و برای مناطق صعب العبور الگویی براساس استفاده از مصالح بودمی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: همچنین در حوزه آبرسانی و برق رسانی به اروستاهای اندیکا نیز تصمیمات خوبی در ستاد مرکزی اتخاذ شده است.

انتهای پیام/