دارو گران می‌شود؟
دارو گران می‌شود؟
مجلس ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی را حذف کرده و می‌گوید بیمه‌ها جبران کنند اما هم بیمه‌ها در ایران ناکارآمد هستند و هم 9 میلیون ایرانی بیمه نیستند!

مجلس ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی را حذف کرده و می‌گوید بیمه‌ها جبران کنند اما هم بیمه‌ها در ایران ناکارآمد هستند و هم ۹ میلیون ایرانی بیمه نیستند!
به گزارش خبر دیشموک،   روز گذشته با حذف مشروط ارز ترجیحی در مجلس شورای اسلامی موافقت شد. می‌دانیم که بخشی از این ارز به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داده می‌شد و با حذف ارز ترجیحی در خصوص دارو این ترس به وجود می‌آید که با بالارفتن قیمت این اقلام که با جان مردم در ارتباط مستقیم قرار دارند مردم در فشار مضاعف قرار بگیرند و جانشان نیز در خطر قرار بگیرد. مجلس حذف ارز ترجیحی در حوزه دارو را مشروط به جبران توسط بیمه‌ها کرده است. به این صورت که توسط بیمه‌ها این مسئله جبران شود و به مردم فشاری وارد نشود. تجربه ثابت کرده این مصوبه بر قیمت دارو تأثیر خواهد داشت و ما نمی‌دانیم که در حوزه اجرا چقدر بیمه‌ها می‌توانند کمک‌کننده باشند تا این اقدام منجر به افزایش قیمت و فشار به مردم نشود. زیرا اگر بیمه‌ها نتوانند در این حوزه جبران‌کننده باشند ما با یک گرانی عجیبی در این حوزه مواجه می‌شویم و بیمار تنها درد بیماری خود را نخواهد داشت و درد بی‌پولی در تهیه دارو و اقلام دارویی درد مضاعفی برای او خواهد شد.
مصوبه مجلس
در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای بودجه، مجلس تصویب کرد که «به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.»
مجلس دولت را مختار به حذف ارز ترجیحی کرد نه ملزم
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، درباره این مصوبه گفت: در مصوبه مجلس به دولت این اختیار داده شد که در صورتی که می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف یا کالایی را از لیست اقلامی که دارای ارز ترجیحی است خارج کند، باید برای آن کالابرگ در نظر بگیرد. او خاطرنشان کرد: مجلس، دولت را مختار به حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کرد نه ملزم و تصمیم نهایی حذف با دولت است. زارع با تاکید بر اینکه مجلس در این زمینه اجباری تعیین نکرده، گفت: دولت در این زمینه اصرار داشت و مجلس هم نظرات مختلفی در این باره داشت، بنابراین تصمیم نهایی در این باره به خود دولت واگذار شد و فقط شرایطی تعیین کردیم که در صورت حذف ارز باید کالابرگ تخصیص دهد. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رسانه‌ها درج شد مجلس ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کرده، خاطرنشان کرد: مصوبه صحن درباره ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به معنی تکلیف به دولت برای حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیست بلکه مجلس اختیار حذف این موضوع را به دولت واگذار و شرایطی را برای این تصمیم تعیین کرد، بنابراین در صورتی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای سال آتی از هر کالایی حذف شود با تصمیم دولت بوده است.
تاکید بر ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص
تعیین تکلیف ارز ترجیحی برای تأمین کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: مهم‌ترین بخش این مصوبه این است که اگر دولت قصد داشته باشد تا کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف‌کننده برای کالاهای اساسی را از طریق راه‌های مختلف پیش‌بینی کند. یکی از این راه‌ها کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها است. در نهایت افراد باید بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند. حذف ارز ترجیحی باید با توجه به شرایط دیده شده در لایحه بودجه باشد و به معیشت مردم آسیبی وارد نشود. دولت باید خودش را آماده کند تا سازوکار پیش‌بینی شده برای تأمین هر کالایی را که می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند به طور دقیق اجرایی کند.
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صرفاً یک نوع تغییر در نحوه پرداخت یارانه
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به مصوبه مجلس درباره ارز ترجیحی گفت: با این مصوبه نحوه پرداخت یارانه برای برخی از کالاها تغییر پیدا می‌کند بدان معنا که دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی داده نمی‌شود بلکه ارز به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS) می‌دهند و ما به التفاوت آن ریالی پرداخت می‌شود. این موضوع هم به شرطی است که سطح قیمت‌ها از سطح قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ بالاتر نرود، یعنی مردم سر سفره‌شان چیزی احساس نکنند پس این صرفاً یک نوع تغییر در نحوه پرداخت یارانه است. با این مصوبه بیمه‌ها تقویت شده و کارت کالابرگ الکترونیک داده می‌شود. از این رو هر زمان که دولت راهکارهای جایگزین طراحی و ارائه کند، می‌تواند آن زمان ارز ترجیحی را پرداخت نکند. لذا تا آن زمان پرداخت ارز ترجیحی ادامه دارد.
حدود ۹ میلیون نفر در کشور بیمه نیستند
با این حال، همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «ما در کمیسیون اصل ۹۰ یک جلسه‌ای با وزیر و معاون دارویی ایشان داشتیم و بحث‌های زیادی مطرح شد. آن چیزی که باید به آن امیدوار باشیم این است که دولت که موافق حذف ارز ترجیحی بود تا این زمان زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی بیمه از مردم را ایجاد کرده باشد. از سوی دیگر همچنین باید امیدوار باشیم که بیمه‌ها بتوانند پشتیبانی کنند. حدود ۹ میلیون نفر در کشور بیمه نیستند و صحبتی که شد آن بود که آقای وزیر گفتند تمام این افراد را بیمه سلامت می‌کنند. در مورد پشتیبانی بیمه تا جایی که من می‌دانم آن بودجه‌ای که در اختیار بیمه‌ها قرار داده شده است به مقدار کافی نیست و در نهایت بعید می‌دانم که بیمه با این بودجه بتواند از پس مخارج دارویی بر بیاید اما بازهم صحبت شده است که دولت ما به التفاوت بین ارز ترجیحی و قیمت آزاد را در اختیار بیمه‌ها بگذارد تا به مردم فشاری نیاید. ما باید صبر کنیم در زمان و مرحله اجرا ببینیم که واقعاً می‌توانیم یا خیر. همه ما باید سعی کنیم که مشکلی از لحاظ مالی به قشر ضعیف جامعه وارد نشود.»
بیمه ناکارآمد و یک وظیفه جدید
ملک فاضلی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «خود مسئله ارز باعث شده است که ما توان جامعه با استناد به ارز و درآمد جامعه را با استناد به غیر ارز داشته باشیم و خود این اختلاف توانمندی جامعه را در سطح پایین نگه داشته و عوارض معیشتی را در تمام زمینه‌های رفاهی، مسکن، پوشاک، خوراک و اشتغال برای جامعه به وجود آورده است. اما وقتی که وارد بحث برخی از مسائل مانند خوراک و دارو و تجهیزات پزشکی می‌شویم مسئله فرق می‌کند زیرا این موارد مستقیماً با حیات جامعه در ارتباط است. این جا است که باید محور ما سلامت جامعه باشد و برای حفظ سلامت جامعه دارو از ضروری‌ترین مسائل است. وقتی پزشک بیمار را معاینه می‌کند در نهایت آن چیزی که در قالب درمان به بیمار می‌دهد دارو است یا وقتی بیمار نیاز به عمل جراحی دارد تجهیزات پزشکی مهم می‌شود.

یعنی حفظ سلامت جامعه یا به وسیله پیشگیری است که باید یک سری رفتارهای بهداشتی وجود داشته باشد روش بعدی آن که به درمان باز می‌گردد در دو حالت درمان ساپورت می‌شود یا دارو و یا جراحی. اگر بخواهیم این بخش را از بین ببریم سلامت جامعه را نادیده گرفته‌ایم. گستردگی قابل قبول بیمه در جامعه ما بسیار پایین است حال یا این کار قرار است یک مسئولیت دیگری نیز به بیمه داده شود. اگر الان ساختارهای بیمارستانی و درمانی را نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کارایی بیمه برای بیماران پایین است. حالا بر دوش این بیمه یک وظیفه بزرگی را هم قرار داده‌اند. من در بطن جامعه هستم و به عنوان یک پزشک کارکرده‌ام و الان هم در محروم‌ترین منطقه کشور ما مردم در ارتباط هستم. در صرف دو سال گذشته قیمت ارز تقریباً ده برابر شده است و از آن طرف درآمد مردم ثابت مانده است و این عوارض زیادی را به وجود آورده است و حال حل آن‌ها سخت است. برای اینکه از همان روز اول درست حرکت نکرده‌ایم.»