خیز بلند دولت رئیسی در حوزه آب در کهگیلویه و بویراحمد/شرح مفصل پروژه‌هایی که به پیشرفت ۱۰۰ درصدی نزدیک می‌شوند
خیز بلند دولت رئیسی در حوزه آب در کهگیلویه و بویراحمد/شرح مفصل پروژه‌هایی که به پیشرفت ۱۰۰ درصدی نزدیک می‌شوند
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویر احمد می گوید که بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در استان ساخت 5 نیروگاه برقابی و بیش از ۵۰ ایستگاه هیدرومتری و هواشناسی، صدور مجوز ۳۰۰۰ حلقه‌ چاه و ۵۰۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت‌ از منابع آب سطحی انجام شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، به برکت نظام جمهوری اسلامی در اقصی نقاط کشور حتی در مناطق دورافتاده و روستاها شاهد برخورداری ساکنین مناطق از نعمت برق، آب آشامیدنی سالم و گاز هستیم.

سرسبزی مزارع نشان از تامین آب مورد نیاز کشاورزی در روستاها دارد که مانند تابلو نقاشی تمام این زیبایی های خدمات بعد از انقلاب را نشان می دهد.

کهگیلویه و بویراحمد این استان زیبا و چهار فصل با وجود پتانسیل های خوب آب و خاک و اقلیم جغرافیایی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از بسیاری خدمات محروم بود.

در حال حاضربیشتر روستاهای این استان از نعمت راه، آب، خدمات درمانی، برق و گاز برخوردار شده‌اند.

تا قبل از پیروزی انقلاب زمین های حاصلخیز کهگیلویه و بویراحمد با وجود استعداد بسیار خوب، تشنه و خشک بودند اما در حال حاضر این استان مانند یک تابلوی نقاشی زیباست که چهار فصل را با زمین ها و دشت های حاصلخیز خود به تصویر کشیده به گونه ای که چشم هر بیینده ای از این زیبایی و سرسبزی خیره می ماند.

در حال حاضر ایجاد طرح در بخش های سد، شبکه، انتفال آب کشاورزی و آب شرب، ساماندهی رودخانه و کنترل سیلاب استان در آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد اقدامات خوب و چشمگیری انجام شده است.

از سیراب شدن برخی اراضی کشاورزی امام زاده جعفر تا اجرای طرح عظیم آبرسانی از سد کوثر به بهمئی برای جمعیت ۸۵ هزار نفر، گوشه ای از اقدامات مهم آب منطقه ای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان است.

یکی از معتمدین منطقه امام زاده جعفر گچساران گفت: قبل از انقلاب این منطقه از نعمت آب با وجود منابع آبهای زیرزمینی بی بهره بود.

وی افزود: زمینها خشک و مردم نیز با بی آبی دست و پنجه نرم می کردند اما در حال حاضر به برکت انقلاب زمین های حاصلخیز دشت امام زاده جعفر به قطب کشاورزی در استان تبدیل شده است.

یکی دیگر از کشاورزان منطقه خیرآباد نیز اظهار کرد: قبل از انقلاب آب خوردن برای ما روستائیان به زور پیدا می شد و نمی توانستیم روی زمین‌های روستا کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام زمین های کشاورزی این منطقه زیر کشت رفته و به لطف انقلاب و دولتمردان هر بار برداشت محصولات ما بیشتر و کشاورزی منطقه رونق بهتری پیدا می کند.

اجرای ۶۵۰۰ میلیارد تومان طرح توسط آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد

آرش مصلح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: طرح های متعددی در حوزه آب منطقه ای کهگیلویه و بویداحمد در دست اقدام است.

وی بیان کرد: در سطح استان ۶۰ پروژه با حجم اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی آب منطقه ای استان در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: این تعداد طرح در بخش های سد . شبکه . انتفال آب کشاورزی و آب شرب . ساماندهی رودخانه و کنترل سیلاب استان در دست اقدام است.

مصلح عنوان کرد: از مهمترین آنها می توان به سد تنگ سرخ که در ۷ جبهه کاری فعال می باشد و برای این پروژه عظیم تا قبل از دولت سیزدهم ۴۰۰ میلیارد ریال و جمع اعتبارات هزینه شده سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: بعد از ۱۰ سال تملک اراضی در این پروژه عظیم تعیین تکلیف شد و پیشرفت قرارداد کنونی ۴۴درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به پروژه های انجام شده در بویراحمد خاطرنشان کرد: لایروبی و مرمت ۱۵ کیلومتر کانال اصلی آب در چیتاب، تعمیرات شبکه های سروک، دشت روم، شاه قاسم، تکمیل ساماندهی رودخانه بشار در محل پارک مهرورزی به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال آماده در دهه فجر افتتاح شد.

مصلح بیان کرد: سد پراشکفت با حجم ۲۰۴ میلیون متر مکعب به زودی وارد فاز مطالعات مهندسی خواهد شد، سدهای عزیزی و سادات لوداب نیز برای ادامه مطالعات تامین اعتبار شده است.

فاز اول طرح آبرسانی از سد کوثر به دهدشت تا پایان سال آتی تکمیل خواهد شد

وی افزود: در بهمئی طرح عظیم آبرسانی از سد کوثر به این شهرستان برای جمعیت ۸۵ هزار نفر و نیز آب بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی که در طول ۱۰ سال۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در طول یکسال اخیر به ۶۵ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه در طول ۱۰سال فقط ۷۰۰ میلیارد ریال برای این طرح اعتبار تامین شده بود، ادامه داد: در یک سال اخیر۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شد، امسال نیز بیش از ۲ هزار میلیارد ریال لوله خریداری و لوله گذاری شده است که انتظار می رود تا دهه فجر سال بعد رسما افتتاح شود.

مصلح اضافه کرد: در کهگیلویه طرح عظیم آبرسانی از سد کوثر به دهدشت چرام سوق لنده و ۳۰۰روستای مسیر با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر و آبرسانی از رودخانه گندمکار به دیشموک و چاروسا با جمعیت ۷۰ هزار نفر در دست اقدام است.

وی گفت: مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی دهدشت از بخش های مهم این طرح می باشد که در اسفندماه تکمیل و از خط فعلی آبگیری خواهد شد با این اقدام تا ۷۲ ساعت امکان تامین آب پایدار شهر فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه ۵۳۰ میلیارد ریال فقط هزینه ساخت مخزن شده است، اظهار کرد: فاز اول طرح آبرسانی از سد کوثر به دهدشت تا پایان سال آتی تکمیل خواهد شد.

مصلح تصریح کرد: طرح آبرسانی کشاورزی دهدشت غربی به میزان ۵ هزار و ۵۵۵ هکتار امسال مناقصه برگزار شد و قرارگاه خاتم الانبیا با مبلغ ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در حال اجرای طرح است.

وی افزود: سد سرپری بعد از ۲۵ ماه تعطیلی امسال با گنجاندن در متمم سفر و اعتبار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد که ۴۰۰ میلیارد آن از محل مسؤلیت های اجتماعی نفت بوده فعال شده است.

چه خبر از سد آبریز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به یکی دیگر از سدهای استان بیان کرد: تمام مجوزهای سد آبریز اخذ شده امسال نیز جلسات متعدد با وزیر نیرو مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار و در لیست طرح های دور دوم سفر پیشنهاد شده‌ است.

مصلح عنوان کرد: این سد هم اکنون مطالعات فنی و طراحی خود را طی می‌‌کند که در سال آینده کلنگ‌ زنی خواهد شد و هر سه شهرستان چرام، کهگیلویه و لنده از این طرح بهره مند می شوند.

وی افزود: سد سقاوه در مارگون با حجم ۹ میلیون مترمکعب در دولت سیزدهم مجوزهای آن اخذ شد و توانست در ردیف ماده ۲۳ قرار گیرد، مناقصه آن برگزار و پیمانکار نیز مشخص و آماده کلنگ زنی است مناقصه این پروژه ۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به پروژه های شهرستان دنا خاطرنشان کرد: انجام‌ طرح های ساماندهی رودخانه در مناطق مختلف این شهرستان ، صدور مجوز برداشت در منطقه سادات محمودی و در دستور کار قرار گرفتن ادامه مطالعات سد شبلیز از اقدامات آب منطقه ای در این شهرستان است.

مصلح ادامه داد: اجرای فاز اول ساماندهی رودخانه قیام در لنده و افتتاح آن در دهه فجر و کلنگ‌زنی فاز دوم آن در دهه فجر بصورت همزمان، ادامه مطالعات تامین آب لنده از رودخانه موگرمون و ادامه طرح های ساماندهی رودخانه در مناطق طسوج چرام و دره آخوند، امامزاده علی، تعمیرات شبکه آبیاری و ایستگاه پمپاژ اراضی کشاورزی افتتاح نمایندگی اداره منابع آب چرام بعد از سال ها شهرستان شدن چرام و تخصیص آب برای طرح های در حال مطالعه صنعتی منطقه اجرا شده است.

کار بزرگ تامین آب اراضی تنگ انگشترک و آبرزی در گچساران

وی افزود: در باشت نیز کلنگ زنی طرح ساماندهی رودخانه باشت از محل پل ورودی تا پل شوش با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال در دهه فجر آغاز شد، ادامه روند پیگیری اجرای سد شیو، مطالعه تامین آب شرب درازمدت باشت و روستاهای شهرستان از طریق حفر ۸ حلقه‌ چاه آهکی و رینگ آب شهرستان ( دو حلقه حفاری شده است توسط آب منطقه ای ) تکمیل بخشی از طرح انتفال آب اراضی کشاورزی فاز دوم امامزاده جعفر خان احمد ( مشترک بین گچساران و باشت از دیگر اقدامات موثر آب منطقه ای در کهگیلویه و بویراحمد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به طرح تامین آب اراضی کشاورزی امامزاده جعفر. خان احمد . نازمکان ها. لیشتر و دشت مور گچساران ادامه داد: به این طرح تا کنون ۴۸۰ میلیارد ریال درپیوست، ۳۶۰ میلیارد ریال توازن منطقه ای و ۴۰۰ میلیارد ریال تهاتر فروش نفت به آن اختصاص داده شده است.

مصلح اضافه کرد: در سال‌های اخیر۲۳۰ میلیارد ریال در طرح کانال رودبال تا نازمکان کار صورت گرفته و ۱۵۰ میلیارد ریال آن امسال‌ پرداخت شد، برای تکمیل ایستگاه‌های لیشتر ۱۰۰ میلبارد ریال تجهیزات داخلی‌ و خارجی امسال‌ خرید و آماده نصب می باشد.

وی گفت: تعمیرات ایستگاه پمپاژ فاز اول طرح امامزاده جعفر به صورت اساسی در حال انجام است که برای این اقدام تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال خرید و اکنون با ۱۶۰ میلیارد ریال در حال سرویس و تعمیرات است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه طرح آبیاری دشت مور از سد کوثر مجددا در حال بازنگری فنی به منظور الگوی کشت مناسب و طراحی به روز است اظهار کرد: طرح تامین آب اراضی تنگ انگشترک و آبرزی، تکمیل ۳۰۰هکتار شبکه در تنگ انگشترک در سال جاری و شروع خط انتفال آبرزی برای ۷۰۰هکتار تا قبل از تابستان‌ سال آینده وارد مدارمی شود.

افزایش اعتبارات آب منطقه ای کهگیلویه از ۴۶۰ میلیارد تومان به یک هزار و۹۲۳ میلیارد 

مصلح بیان کرد: از رویدادهای مهم آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد می توان به افزایش اعتبارات مصوب از ۴۶۰ میلبارد تومان سال قبل به یکهزار و۹۲۳ میلیارد تومان برای طرح های ملی، استانی و غیره، در حال مطالعه بودن ۱۷۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان تست آبگیری سد چمشیر، اتصال انشعاب پتروشیمی گچساران به سد کوثر، تولید ۲۱ میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه‌های برقابی آب منطقه ای، برگزاری ۶۰ مناقصه درسال جاری، تصویب‌ ۷۰ میلیارد ریال از محل پدافند غیرعامل برای تاسیسات حساس و استفاده از ظرفیت سایر منابع مالی برای پیشرفت فیزیکی طرح ها اشاره کرد.

وی افزود: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد برخی از طرح های مهم اجرا و در حال‌ بهره‌ برداری است که برخی از آنها اعم از دو سد کوثر و شاه قاسم، ۹ شبکه آبیاری و زهکشی با وسعت ۱۶۰۰۰ هکتار، ۷ طرح تغذیه مصنوعی و کنترل سیلاب، ۵ نیروگاه برقابی، بیش از،۵۰ ایستگاه هیدرومتری و هواشناسی متعلق به آب منطقه ای ، صدور مجوز بیش از ۳۰۰۰ حلقه‌ چاه و بیش از ۵۰۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت‌ از منابع آب سطحی هستند.

  • نویسنده : مالک آهنگ