خبر جدید و مهم درمورد سهام عدالت
خبر جدید و مهم درمورد سهام عدالت
رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس از لغو آیین‌نامه قبلی سهام عدالت و فرصت یک ماهه برای تدوین آیین‌نامه جدید سهام عدالت خبر داد.

به گزارش خبر دیشموک، سردار مهدی سعادتی رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس اظهار داشت: آیین‌نامه قبلی سهام عدالت که از سوی سازمان خصوصی‌سازی تهیه شده بود، با توجه به یک‌جانبه‌گری و عدم رعایت صرفه و صلاح سهامدار عدالت لغو و قرار شد، ظرف یک ماه که هم‌اکنون یک هفته از آن گذشته است، آیین‌نامه جدید سهام عدالت تدوین شود.

وی افزود: کمیته حقیقت‌یاب قرار شد، شکل بگیرد و مسئله اینکه تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان از سرمایه سهامداران عدالت مظلوم به هر بهانه‌ای برداشته شده و در حساب‌های دولت نزد خزانه به عناوین مختلف نگهداری شده است، باید تعیین تکلیف شود، زیرا مقامات دولتی گاهی می‌گویند این مربوط به سهام عدالت افراد متوفی است که در خزانه نگهداری می‌شده است، در حالی که این یک تخلف به شمار می‌رود.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس ادامه داد: برای انتخابات مجامع سهام عدالت طرح جامعی در دست تدوین است که مصوبه سابق سازمان بورس منتفی شد، چون مخالف با شرع و نظر مقام معظم رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت بود، در نتیجه قرار شد، ظرف یک ماه طرح جدیدی برای نحوه اداره سهام عدالت با همکاری کمیسیون‌ سیاست خارجی و امنیت ملی و سازمان بورس تهیه شود. در این طرح قرار است وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بورس، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، تعاونی‌های سهام عدالت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت باید نقش داشته باشند.

سعادتی این نکته را هم گفت: براساس طرح جدید حداقل ۳۰ درصد از عایدات سهام عدالت برای توسعه استانی اختصاص می‌یابد و باید آیین‌نامه‌های اجرایی سهام عدالت مخالفتی با سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و فصل ششم و اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی و همچنین سه فرمانی که از سوی مقام معظم رهبری در مورد آزادسازی سهام عدالت منتشر شده است نداشته باشد، همچنین مواد ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز باید لحاظ شود.

وی افزود: در بحث سهام عدالت و نحوه اداره آن همانند جنگ بین دو دیدگاه از اسلام اشراف‌گری و اسلام پابرهنه‌ها است که طبق سیاست‌های کلی می‌گوییم، باید پابرهنه‌ها یعنی همان دارندگان سهام عدالت باید در اداره آن نقش داشته باشند و فراکسیون سهام عدالت هم تاکنون اجازه نداده است مشارکت سهامداران عدالت در سرنوشت خودشان نادیده گرفته شود و ما از رئیس جمهور انتظار داریم اگر کسی بخواهد قانون را زیر پا بگذارد باید با او مقابله شود و رئیس دفتر رئیس جمهور هم به صراحت اعلام کرد که آقای رئیس جمهور به شدت روی سهام عدالت و مشارکت مردم حساس هستند.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس همچنین خاطرنشان کرد:‌ استمرار و اجرای آیین‌نامه قبلی سهام عدالت با سه فرمان مقام معظم رهبری برای آزادسازی سهام عدالت مغایرت داشت و منجر به تضییع حقوق مردم و انحراف از قانون می‌شد و ما در حال حاضر بر اجرای قانون تأکید داریم آیین‌نامه قبلی سهام عدالت توسط دادستانی کل کشور غیر قانونی اعلام شد و قرار شد در کمیسیون امنیت ملی یک فرصت یک ماهه داده شود که آیین‌نامه جدید سهام عدالت با هماهنگی کانون سهام عدالت و همه ذینفعان تهیه شود، در آیین‌نامه قبلی بدون هماهنگی کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت تهیه شده بود.

سعادتی اظهار داشت: هر ابلاغیه‌ای حتماً باید هماهنگ با سیاست‌های اصل ۴۴ و فرمان مقام معظم رهبری در آزادسازی سهام عدالت باشد و بعد از اینکه آیین‌نامه جدید سهام عدالت تهیه شد اگر عده‌ای آن را اجرا نکنند از ابزارهای طرح سؤال و تذکر نمایندگان از مقامات آن را پیگیری می‌‌کنیم. 

وی ادامه داد: هر آیین‌نامه‌ای که تهیه می‌شود اتاق تعاون به عنوان ناظر، وزارت تعاون، اتحادیه‌های تعاونی، همچنین وزارت اقتصاد و سازمان بورس همه اینها به  عنوان ناظر خواهند بود و در نهایت سهام  عدالت به دست خود مردم باید اداره شود. متأسفانه در گذشته برخی به اموال و دارایی‌های سهامداران عدالت طمع کرده بودند و ۱۱ شرکت از پرتفوی سهام عدالت را به نفع خصوصی‌سازی از آن خارج کردند.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس گفت: آقایان علیزاده و صالحی که به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی بورس انتخاب شده‌اند ما تذکرات فراوانی به آنها دادیم که چرا در زمینه آیین‌نامه سهام عدالت دقت نکردند و چرا دادستانی و مراجع امنیتی آیین‌نامه را به دلیل مغایریت با سیاست‌های کلی لغو کردند. بنابراین از هفته گذشته یک ماه فرصت داریم که آیین‌نامه جدید سهام عدالت تهیه شود.

سعادتی با اشاره به سیاست‌های رهبری در آزادسازی سهام عدالت، عنوان کرد: ایشان با تصدی‌گری دولت در سهام عدالت مخالفت کردند و در بندهای ۳ و ۴ نامه آزادسازی تأکید کردند که باید کار را به دست مردم بدهیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دولت ۲۷ نوع عضویت وجود دارد، انتظار می‌رود حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت که در ۱۵ سال گذشته در این زمینه زحمت کشیده‌اند براساس قانون سهمیه ۳ درصدی جذب شوند و حق و حقوق آنها پرداخت شود.

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس تأکید کرد: کمیته حقیقت‌یاب از فراکسیون سهام عدالت تشکیل شده و قرار شده است وزارتخانه‌های مرتبط مانند وزارت اقتصاد، وزارت تعاون و کمیسیون‌های جهش تولید اقتصادی، اجتماعی و اصل ۹۰ و معاونت قوانین حضور داشته باشند و دنبال این هستیم در مرحله بعدی طرح سؤال و استیضاح از کسانی که در زمینه سهام عدالت همکاری نکنند را دنبال کنیم.

سعادتی همچنین میزان ارزش شرکت‌های سهام عدالت را حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های معدنی و بانکی در پرتفوی سهام عدالت حضور دارند و سهامداران عدالت در واقع ۱۵۰۰ جایگاه در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر را انتخاب می‌کنند و این فرصت را برخی از دولتمردان در دولت قبل را وسوسه کرده بود که می‌خواستند به ا ین موقعیت‌ها دست‌اندازی کنند. در حالیکه مقام معظم رهبری در موضوع آزادسازی سهام عدالت تأکید کردند که باید این شرکت‌ها با حضور مردم و به دست مردم اداره شود.

وی افزود: اجرای مناسب سهام عدالت خواسته ۴۹ میلیون نفر دارنده سهام عدالت است و ما معتقدیم هرجا نقض قانون صورت گرفته منافع سهامداران عدالت به خطر افتاده است و ما به عنوان فراکسیون مرتبط در مجلس دنبال اجرای قانون هستیم.

در این نشست همچنین محمدرضا جودکی مشاور فراکسیون سهام عدالت طی سخنانی گفت: در ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت مواد ۳۴ تا ۳۸ و فصل ششم این ابلاغیه تأکید کرده است که سهام عدالت به دست سهامداران اداره شود و همچنین تأکید شده است که مردم به سهامداری در سهام عدالت تشویق شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌برخی مخاطبان سامانه فارس من با ثبت موضوع «برگرداندن پرتفوی غیربورسی شرکت‌های استانی سهام عدالت» و«درخواست اقدام دولت برای بازماندگان از سهام عدالت» خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

انتهای پیام/