خانواده‌ها فرزند را مجاب به مراجعه به روانشناس کنند/زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی در این استان بسیار پایین است
خانواده‌ها فرزند را مجاب به مراجعه به روانشناس کنند/زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی در این استان بسیار پایین است
وی گفت: در صورتی که خانواده‌ها به این علائم توجه کنند، فرزند خود را درک کنند و بجای نصیحت یا سرزنش، آن‌ها را مجاب کنند که به مطب روانشناس مراجعه کنند، قطعاً نتیجه بخش خواهد بود.

به گزارش خبر دیشموک ،خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان آمار بالایی را در سطح کشور به خود اختصاص داده است و به گفته دکتر خرامین عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو «کمیته پیشگیری از خودکشی استان کهگیلویه و بویراحمد»، در برهه کنونی خودکشی در سنین پایین و نوجوانی افزایش یافته است.

از جنبه‌ای، این مسأله بسیار مترتب نقش خانواده‌ها است. افزایش مشکلات نوجوانان، به چگونگی رفتار والدین با فرزندان برمی گردد و والدین در این استان باید نسبت به نقش خود در تربیت فرزندان بازنگری‌های جدی داشته باشند.
از جنبه‌های اجتماعی، زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی و ورزشی در این استان بسیار پایین است و در این خصوص مسئولان امر هستند که مورد انتقاد قرار دارند.
معاون امنیتی و سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بار‌ها نسبت به افزایش بودجه فرهنگی و اجتماعی در استان اشاره کرده و آن را مایه خوشحالی دانستند، سؤال اینجا است که برای استان بحران‌زده کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مسائل اجتماعی و فرهنگی چه اقداماتی صورت گرفته است.
مسئولان از زیر پوست این شهر به خوبی با خبر هستند اما اقدام عملی و برنامه‌ای هدفمندانه تاکنون برای حل معضلات اجتماعی این استان دیده نشده است.
بی توجهی مسئولان به کمیته خودکشی
دکتر شیرعلی خرامین امروز یکشنبه (۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱) در کارگاه «چگونگی نشر اخبار مربوط به خودکشی» به کم لطفی مسئولان امر به مسأله خودکشی اشاره کرده و گفت: چندین ماه است که از استاندار وقت یک ساعته‌ای می‌خواهم برای اینکه طرح عملی برای جلوگیری از خودکشی ارائه کنم که هنوز این فرصت در اختیار بنده گذاشته نشده است.
جلوگیری از خودکشی راهکار دارد
خرامین در بخشی از سخنان خود گفت: خودکشی انواعی دارد و اینگونه نیست که راهی برای جلوگیری از خودکشی وجود نداشته باشد.
وی افزود: در صورتی که برنامه‌های فرهنگی رسانه‌ای به خوبی در این استان اجرا شوند قطعاً می‌توان از ۸۰ درصد انواع خودکشی‌هایی که اتفاق می‌افتد جلوگیری کرد.
علائم خودکشی
خرامین ضمن توصیه به خانواده‌ها برای جدی گرفتن رفتار نوجوانان، به علائم فردی که قصد خودکشی دارد اشاره کرده و گفت: این افراد یا بطور کلی غمگین و افسرده هستند، احساس پوچی، احساس گناه، سربار بودن می‌کنند، از جامعه کناره‌گیری می‌کنند، تمایل ناگهانی به سر و سامان دادن به امور شخصی؛ وصیت نامه می‌نویسند و وسایل شخصی خود را می‌بخشند، به جست و جوی راه‌هایی برای خودکشی می‌پردازند، افرادی که دچار بحران یا فقدان شده‌اند مثل طلاق، شکست عاطفی، مرگ عزیزان، گرفتن عکس‌های عجیب، اشاره‌های مستقیم و غیرمستقیم به مرگ، تغییر در عادت خوردن و خوابیدن، یا کم خواب هستند یا بیش از حد می‌خوابند.
وی گفت: در صورتی که خانواده‌ها به این علائم توجه کنند، فرزند خود را درک کنند و بجای نصیحت یا سرزنش، آن‌ها را مجاب کنند که به مطب روانشناس مراجعه کنند، قطعاً نتیجه بخش خواهد بود.
خرامین گفت: بیماری‌های روانی ننگ نیست و مردم همانطوری که وقتی بیماری جسمی دارند به پزشک مراجعه می‌کنند، وقتی روان و روح آن‌ها با مشکلی مواجه شد باید به متخصص مراجعه کنند.

انتهای پیام/