جوان‌ها پشت دیوار ازدواج
جوان‌ها پشت دیوار ازدواج
ما رسانه‌ها هم امیدواریم دولت جدید غبار ناامیدی را از چهره جوانانی که سنی ازشان گذشته و هنوز تشکیل خانواده نداده‌اند بردارد، داشتن چند میلیون جوان مجرد شایسته کشور نیست.

نسیم راوند؛ ازدواج سنت حسنه و نیکویی است و جایگاه این سنت پسندیده به حدی با اهمیت است که خداوند در آیه ۳۲ سوره نور قرآن کریم تاکید کرده است: «وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ، و البته باید مردان بی‌زن و زنان بی‌شوهر و کنیزان و بندگان شایسته خود را به نکاح یکدیگر در آورید، اگر آن مردان و زنان فقیرند خدا به لطف و فضل خود آنان را بی‌نیاز و مستغنی خواهد فرمود و خدا رحمتش وسیع و نامتناهی و به احوال بندگان آگاه است»، این مهم نشان می‌دهد که ازدواج تا چه حد برای جامعه اسلامی مهم و ارزشمند است، حتی خداوند در همین سوره اشاره کرده است: «اگر زن و مردی فقیر باشند و ازدواج کنند خداوند به لطف خود آنان را بی نیاز می‌کند».

در باب ازدواج چندین حدیث پربار از پیامبر و ائمه اطهار(ع) نقل شده و تاکید آنها بر برپا داشتن امر ازدواج جوانان است و می‌طلبد با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام گره از مشکلات ازدواج جوانان برداشته شود. اما متاسفانه گره که از ازدواج جوانان باز نشده روز به روز شرایط برای انجام این سنت حسنه سخت و سخت‌تر می‌شود.

با یکی از جوانان که چند ماهی است مراسم عقدش را برگزار کرده و حالا بانک به بانک و شعبه به شعبه دنبال وام ازدواج است هم کلام می‌شویم و در جواب می‌گوید بانک‌ها  خیلی اذیت می‌کنند اگر پول داشتم هیچ وقت دنبال وام ازدواج نمی‌رفتم.

حرف‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد و می‌گوید بانک رفاه می‌گوید ضامنت باید حقوق‌بگیر همین بانک باشد مثلا کارمند بیمارستان، تامین اجتماعی و علوم پزشکی و غیره.

تازه اگر ضامن پیدا کردم و حقوقش بالا بود یک نفر کافی است اما اگر ضامن دریافتی پایینی داشته باشد باید دو نفر یا شاید هم بیشتر باشد.

بانک ملی و صادرات هم همین را می‌گویند. بانک ملی گفته ضامن باید دریافتیش از این بانک باشد مثل معلم‌ها و بقیه. بانک ملت علاوه بر اینکه می‌گوید ضامن حقوقش از این بانک پرداخت شود، دریافتی ضامن نباید از ۱۸ میلیون پایین‌تر باشد تازه ضامن فرد دیگری هم نباشد. به آنها گفتم ضامن با این شرایط از کجا بیاورم؟

این شهروند یاسوجی با اشاره به اینکه پرونده‌ام در بانک سپه است افزود: آنها هم می‌گویند بودجه نداریم و تازه داریم وام ازدواج برج ۹ سال گذشته را پرداخت می‌کنیم اگر در سایر بانک‌ها آشنا داری و آنها بودجه دارند پرونده‌ات را می‌دهیم، می‌توانی تغییر شعبه بدهی.

وی ادامه می‌دهد: خودشان می‌گویند بانک‌های مرکز اعلام می‌کنند وام ازدواج را فورا پرداخت کنید و مردم را معطل نکنید حتی رسانه‌ای هم می‌کنند، اما پشت سرش به ما نامه می‌زنند که وام پرداخت نکنید و به مردم بگوید هنوز بخشنامه اعلام نشده تا علاف شوند و بروند و بیایند. نمی‌دانم از این رفتن و آمدن مردم چه عاید بانک‌ می‌شود.

این شهروند یاسوجی ادامه داد: مسئولان می‌گویند جوان‌ها ازدواج کنند. آنها فقط می‌خواهند آمار ازدواج بالا برود و دیگر کاری به اینکه چه مشکلاتی سد راه ما است ندارند اگر واقعا به دنبال افزایش ازدواج هستند شرایط را تسهیل کنند.

وی در پایان می‌گوید از دولت کنونی که مایوس شدیم درست است در روزهای پایانیش را سپری می‌کند اما قبل از آن هم کاری از پیش نبرد امیدوارم دولت جدید به معنای واقعی به فکر ازدواج جوانان باشند و گامی برای آنها بردارد. از این شرایط خسته شده‌ایم امیدوارم دولت جدید به زندگی امیدوارمان کند.

سخت‌گیری بانک‌ها نه فقط برای این جوانان بلکه سد راه همه جوانان دم بخت است با دو سه نفر دیگر هم که صحبت کردم از این شرایط و سخت‌گیری بانک‌ها گلایه‌مند بودند.سنگ‌اندازی‌هایی که روز به روز آمار ازدواج را کاهش می‌دهند، و جوان‌ها را از ازدواج دورتر می‌کنند.

 هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم هفته ازدواج بود و مسئولان به جای آنکه به فکر برداشتن و رفع یکی از مشکلات دم‌بختی‌ها باشند به راحتی آب خوردن از کنارش گذشتند و برای رفع تکلیف به برنامه‌های اشاره کردند که هیچ کمکی به ازدواج جوانان‌ها نمی‌کند.

ما رسانه‌ها هم امیدواریم دولت جدید غبار ناامیدی را از چهره جوانانی که سنی ازشان گذشته و هنوز تشکیل خانواده نداده‌اند بردارد، داشتن چند میلیون جوان مجرد شایسته کشور نیست.

انتهای پیام/