جنگنده روسی، جنگنده آمریکایی را با خاک یکسان کرد
جنگنده روسی، جنگنده آمریکایی را با خاک یکسان کرد
به اعتقاد برخی کارشناسان آمریکایی جنگنده آمریکایی "اف -15 ایگل" توانایی رقابت با جنگنده "سوخو 57" روسیه را ندارد

خبر دیشموک ، به گزارش تحریریه، با استناد به مقاله منتشره الکس هولینگز در «سندباکس»، جنگنده نسل چهارم F-15EX Advanced Eagle آمریکایی توانایی رقابت با جنگنده روسی «سوخوی -۵۷» و جنگنده چینی « جی-۲۰» را ندارد.

بازنشسته نیروی دریایی آمریکا معتقد است که دیدار جنگنده روسی و آمریکایی بعید است زمانی اتفاق بیافتد. وی معتقد است: «برنامه مشکل ساز روسی «سوخوی -۵۷»  بارها با شکست روبرو شده و هم اکنون فقط ۱۳ جنگنده از این نوع در پارک هواپیماهای روسیه وجود دارد. انتظار می رود تولید آن ها افزایش یابد، اما روسیه فاقد بودجه لازم برای جایگزینی هواپیماهای قدیمی با این نوع جنگنده های کم‌پیدا برای رادارهاست».

نویسنده مقاله به نبردهای هوایی با شرکت جنگنده «اف -۱۵ ایگل» اشاره کرده است و آن را بهترین جنگنده نسل چهارم نامیده است.

 

سوخوی-۵۷ روسیه،یک جنگنده برتری هوایی چندمنظوره نسل پنجم ساخت روسیه است که از سال ۲۰۰۲ تاکنون درحال ساخت و توسعه می‌باشد.

 

این جنگنده به گونه‌ای طراحی شده تا توانایی پرواز ابرپیمایشی، ابرچابکی و پنهان‌کاری داشته باشد و با برخورداری از اویونیک پیشرفته بتواند از راه جنگ الکترونیک در زمین و دریا بر جنگنده‌های نسل چهارم چیره شود. بنا به گفتهٔ نیروی هوایی روسیه، جنگندهٔ سوخو-۵۷ در آینده جایگزین میگ-۲۹ و سوخو-۲۷ خواهد شد. انتظار می‌رود طول عمر این جنگنده ۳۵ سال باشد.

 

در طراحی سوخو-۵۷ تلاش شده تا حد ممکن لبه‌های اجزای بدنه را با یکدیگر همتراز و هم‌راستا بسازند تا بدین گونه سطح مقطع راداری کاهش یابد. در طراحی لبه‌های دندانه‌دار در بدنهٔ هواپیما تلاش شده تا به خوبی لبه‌های زاویه‌دار داشته باشند تا با این روش بتوان بازتاب راداری را تا حد ممکن کاهش داد.

 

این جنگنده نیز همانند جنگنده‌های قدیمی سوخو از فناوری جهت‌دهی رانش بهره می‌برد و از افزونه‌های قابل تنظیم بر روی بال‌ها هم برخوردار است که باعث می‌شود زاویهٔ حملهٔ هواپیما رفتار بهتری را از خود نشان دهد. این جنگنده همچنین دارای یک سامانه به نام «بازیابی سریع واماندگی کمپرسور» است که اگر سامانهٔ جهت‌دهی رانش دچار مشکل و خرابی شد، بسرعت فشار موتور را تأمین کند.

 

طراحی بدنه به گونه‌ای است که سوخو-۵۷ را به سرعت ۲ ماخ برساند و همچنین موتورهای نیرومندش توانایی دارند تا بدون استفاده از پس‌سوز، هواپیما را به سرعت فراصوت برسانند.

انتهای پیام /م:آ

  • نویسنده : مالک آهنگ