جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور رئیس ارشاد شهرستان کهگیلویه در دیشموک+تصاویر
جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور رئیس ارشاد شهرستان کهگیلویه در دیشموک+تصاویر
جلسه شورای فرهنگ عمومی با حضور رئیس ارشاد شهرستان کهگیلویه در دیشموک برگزار شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک ، حجت الاسلام راوند اظهار کرد : انتظار داریم در چنین جلسات فرهنگی وقتی دعوت می شویم همه ما حضور داشته باشیم  و مصوبات آن را تبلیغ کنیم و این مسئله باعث سعادت اخروی و دنیوی ما خواهد شد.

امام جمعه دیشموک افزود : می طلبد دهیاران و بخشدار محترم نسبت به مسائل فرهنگی توجه ویژه داشته باشند.
راوند متذکر شد :در جلسات  شورای فرهنگ عمومی  که یکی از آنها با حضور نماینده ولی فقیه و مسئولان استانی  در بخش برگزار شد،مصوباتی بود که مردم  متاسفانه مردم توجه نکردند و الان ما در مراسمات می بینیم بیش از ۳۰۰ نفر در یک مراسم اسلحه به دست تیراندازی می کنند  و برخی هم با اسلحه غیر مجاز اقدام به این کار می کردند.
وی اضافه کرد : تیراندازی کاری است حرام و ضرر و زیان دارد و اگر کسی به رحمت خدا برود با تیراندازی چه تاثیری در مرگ وی دارد؟ ما باید در این مسئوله دقت و توجه و تامل نمائیم.
راوند بیان کرد: مسئله توجه دهیاران به فرهنگ باید بیشتر شود، بنری در هر روستا نصب شود و کسانی که تیراندازی میکنند با آنها برخورد شود و دستگاه قضا ورود کند.
وی گفت : بخش همجوار ما خیلی از مراسمات و رسومات آنها بهتر از ما هست و دست به دست هم دهیم  تا رسومات غلط برداشته شود.
راوند اذعان داشت : همه می گوئیم نیازمند و فقیریم، لیکن هزینه زیاد در مراسمات با گفتار ما سازگاری ندارد و توزیع۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ غذا در مراسمات و تیراندازی ها این مسئله را نشان می دهد، اگر بخواهیم به سمت فرهنگی شدن و بروز شدن و به سمت حذف رسومات غلطِ غیر اسلامی حرکت کنیم باید توجه کنیم به دین و فرهنگ دینی را تغییر و ارتقاء داده و به آن عمل کنیم.
 حجت الاسلام راوند در پایان گفت : جلسات زیادی در بخش از جمله روستای اسفندان، سربیشه و … برگزار اما توجه نشد، و هلهله ؛ دست  زدن و حنا حنا در مراسمات خودکشی ها با حضور همکلاسی ها و رفیقان وی کاری مضر و ناپسند است، پس می طلبد بزرگان، تاثیر گذاران، بخشدار، دهیاران و هر شخصی از خود شروع کند تا این رسومات غلط منطقه  حل می شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلا شهرستان ضمن تبریک هفته بسیج گفت :بسیج به معنی امادگی و حضور در همان نقطه ای که امام ،انقلاب و نظام نیاز دارد.
وی افزود: شورای فرهنگ عمومی مهم ترین شورایی است که در هر بخش،شهرستان و استان ‌میتواند هم‌عملی شود هم ضمانت اجریی داشته باشد، زیرا امام جمعه در راس،بخشدارنائب رئیس، فرهنگ و ارشاد ،دستگاه قضا و همه نهادها و سازمان‌ها در آن‌نقش داشته و از این مسیر میتوان خیلی از مشکلات منطقه را با برنامه ریزی و تلاش بیشتر حل نمود.

عبودی اذعان داشت فرهنگ خوب باشد یا بد مردم همراهی میکنند پس ما باید مسیر را به سمت خوب بودن سوق دهیم تا مردم همراهی کنند.
عبدالکریم عبودی رئیس ارشاد شهرستان کهگیلویه گفت : کارگروه های جوانان تشکیل به آنها مسئولیت داده شود از آنها در حد توان حمایت میکنیم تا به جوانان بها داده شود ، این مسئله تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به نقش بانوان در جامعه گفت: تصمیم گیرنده خیلی‌ از برنامه‌ها خانم ها هستند و اگربه این مسئله بیشتر توجه شود مثمر ثمر خواهد بود.
عبودی متذکر شد : کمپین حذف تیراندازی و حذف فرهنگ های غلط ایجاد شود ، مردم ما بافرهنگ هستند ، فرهنگی برخورد شود مشکلات حل می شود ، جوانان ما میتوانند در این مسئله کمک بزرگی به مسئولان کنند.
عبودی در پایان گفت : ارشاد آمادگی را دارد در کنار نهادهادها، سازمانه و ادارات ها جهت برگزاری برنامه های فرهنگی فعالیت کند و این می طلبد همه با هم در کنار هم جهت رفع معضلات فرهنگی گام برداریم.
سید مصطفی حائری ضمن اشاره به عدم همکاری مردم گفت : واقعا حرفی برای گفتن وجود ندارد،اینقدر مطالب گفته شد و چیزی به جز عدم همکاری از ناحیه شهروندان مشاهده نشد، گروهی از مردم دغدغه ای برای حل مسائل ندارند با وجودی که تمام تلاش ما برنامه ریزی جهت رفع مشکل است اما کسی همکاری نمیکند.
وی افزود: با کسی تعارف نداریم،مواردی برخورد شد و رسانه ای نشد اما ، دهیار،بزرگان،مردم و معلمان روستا تاثیرگذار هستند و میتوانند قبل از ورود دستگاه قضا مشکلات را بررسی و حل کنند.
حائری رئیس دادگاه عمومی و انقلاب بخش دیشموک با اشاره به صرف هزینه های زیاد در مراسمات گفت : دادن پول به صاحب عزا و غذا خوردن در آن مراسم کاری است کاملاً متفاوت از وضعیت موجود و این مسئله هرماه در جلسه فرهنگ عمومی اشاره و تاثیری آنچنانی نداشته تاکنون مردم توجه نکردند که این موضوع  بیشتر جای تاسف و ناراحتی دارد.
سید مصطفی حائری خاطرنشان کرد : افرادی شجاعت به خرج دهند و این رسومات غلط را بردارند، این کار شدنی است،  ولی اراده ای نیست و هر طایفه یک شخص و اشخاص  بزرگ و ریش سفید دارند و اگر برای آنها مهم باشد قطع به یقین رسومات غلط برداشته می‌شود.
اسفندیار مختاری دبیر بنیاد علوی دیشموک گفت : ما یا دلسوزیم یا دلسوز نیستیم، یا کدخداییم یا کدخدا نیستیم و هر طایفه چند ریش سفید دارد ،آنها ورود کنند.
وی افزود : مطالبه گری تا فریاد و … تفاوت دارد هر نهاد و سازمان و … مسیر مشخصی دارد.

مختاری اضافه کرد : فقیر با عزت باشیم،  سرمایه های دیشموک جوانان هستند ،۱۳۱۶ با شاه مقابله کردیم حالا دنبال آب معدنی هستیم.
وی در پایان گفت : ما باید جوانان را تقویت کنیم تا در استان و کشور حرف برای گفتن داشته باشند و متاسفانه مهم ترین مشکل منطقه مشکل ما خودزنی است نه خودکشی ها ، پس در این نکته دقت شود تا دیگر شاهد مهره سوزی نشویم.
لارم بذکر است د پایان جلسه؛ از کتاب امام جمعه دیشموک حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر راوند با موضوع قتل عمد،خودکشی و راهکارهای جلوگیری از آنها با حضور رئیس ارشاد شهرستان و شورای و مردم رونمایی شد.

  • نویسنده : مالک آهنگ