جزییات عیدی ۵۵۰ هزار تومانی به سهام عدالتی‌ها
جزییات عیدی ۵۵۰ هزار تومانی به سهام عدالتی‌ها
در حالی که قرار است سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تا پایان سال جاری به حساب مشمولان واریز شود، اما مبلغ اعلامی ۵۵۰ هزار تومان، به همه مشولان تعلق نمی‌گیرد.

در حالی که قرار است سود سهام عدالت سال ۱۳۹۹ تا پایان سال جاری به حساب مشمولان واریز شود، اما مبلغ اعلامی ۵۵۰ هزار تومان، به همه مشولان تعلق نمی‌گیرد.
به گزارش خبر دیشموک، به نقل از فردا نیوز، بر اساس آخرین محاسبات، سود سهام منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۳۹۹ مشمولان سهام عدالت حدود ۵۵۰ هزار تومان اعلام شده است و پرداخت این مبلغ منوط به مبالغی که شرکتهای سرمایه‌پذیر به حساب شرکت سپردهگذاری مرکزی واریز میکنند، خواهد بود.
این سود هم شامل افرادی می شود که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، هم افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند و هم افرادی که بعد از آزادسازی سهام عدالت سهام شرکتهای سرمایه گذاری استانی را خریداری کرده اند، اما نکته قابل توجه این است که همه این افراد سود ۵۵۰ هزار تومانی را دریافت نخواهند کرد.
در این راستا، افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، بر اساس ارزش اولیه سهام عدالت خود، سود دریافت خواهند کرد. چرا که ارزش اولیه سهام عدالت برخی یک میلیون تومان، برخی ۵۳۲ هزار تومان، برخی ۴۹۲ هزار تومان و برخی ۴۵۲ هزار تومان است و سود دریافتی هر کدام از این افراد متفاوت خواهد بود.
در آن سوی ماجرا طبق توضیحات محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، پیرو مصوبه شورای عالی بورس، افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، اگر تا ابتدای اسفندماه اقدام به فروش سهام سرمایه گذاری نکنند، سود مصوب سال ۱۳۹۹ نیز به آن‌ها تعلق میگیرد.
نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اول اسفندماه بسته شد که امکان محاسبه سود سهام داران مشخص و سود توسط شرکتهای سرمایه‌پذیر به حساب مشمولان واریز شود.

نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از این سهام داریم یا خیر؟ گفت: تصمیم‌گیری درباره کسانی که به هر دلیلی به آن‌ها سهام عدالت تخصیص پیدا نکرده است در حیطه اختیارات دولت و مجلس است و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این خصوص مسئولیتی ندارد. اگر ثبت‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت صورت بگیرد سود سهام به افرادی که به‌تازگی ثبت‌نام کردند نیز اختصاص پیدا می‌کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: شناسایی جاماندگان از سهام عدالت کار دشواری است ضمن اینکه باید میزان سهام دولت در شرکت‌ها بررسی شود که آیا امکان تخصیص سهام برای افراد جدید ممکن است یا خیر؟ در کوتاه‌مدت این امکان فراهم نخواهد بود ولی ممکن است در درازمدت تخصیص مجدد سهام عدالت محقق شود.
تاثیر سهام عدالت بر بازار بورس
ابوترابی در پاسخ به این پرسش که ورود سهام عدالت به بازار بورس چه تاثیری در این بازار داشت؟ تصریح کرد:
در مقطعی که سهام عدالت وارد بورس شد تقاضا خرید سهام زیاد و عرضه بسیار کم بود و مسئولین برای پاسخ دادن به تقاضا سهام عدالت را وارد بازار بورس کردند. اگر در آن مقطع زمانی چنین تصمیمی گرفته نمی‌شد شدت تقاضا بیشتر از عرضه می‌شد و شاخص بورس رشد بیشتری پیدا می‌کرد و ممکن بود مشکلات بیشتری نسبت به وضعیت کنونی ایجاد شود.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در مورد تکلیف سهام عدالت متوفیان هم تصریح کرد: از سال ۱۳۸۵تاکنون بیش از ۳میلیون از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و تخصیص سهام عدالت افراد فوت‌شدگان به وراث آن‌ها مراحل قانونی متعددی دارد.
تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ازجمله آیین‌نامه اجرایی س‌ها زمان ممکن و به‌صورت غیرحضوری انجام شود ضمن اینکه سودهای تعلق‌گرفته مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ را نیز بین وراث تقسیم خواهیم کرد.
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وعده واریز سود سهام عدالت در دهه سوم اسفند ماه را داده است. این سود تا چند روز دیگر واریز می‌شود؟
دولت باید تا پایان امسال سود سهام عدالت را به حساب سهامداران واریز کند.
مسئولیت وصول و پرداخت سود عملکرد سال ۹۹ سهام عدالت و اعلام زمان آن بنا به مصوبه شورای عالی بورس با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.
در خصوص زمان واریز سود نیز مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی می‌گوید: برآورد زمانی ما این است که در دهه سوم اسفند می‌توان سود را به حساب مشمولان واریز کرد؛ بنابراین سود سهام عدالت در نزدیک‌ترین زمان ۱۸ روز دیگر واریز می‌شود. یعنی اگر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند در روزهای آینده سود را جمع‌آوری کند، می‌تواند آن را در شروع دهه سوم این ماه یعنی روز ۲۱ اسفند واریز کند.
اما اگر همانند سال گذشته فرایند واریز سود از سوی شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت به کندی انجام شود، احتمالا واریز سود نیز به آخر دهه اسفند موکول شود؛ بنابراین دیرترین زمان ممکن برای واریز سود ۲۷ روز دیگر است که با آخرین روز سال مصادف می‌شود.
البته یک احتمال دیگر نیز وجود دارد، آن هم احتمال واریز شدن نیمی از سود قبل از عید نوروز است. یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نتواند به وعده خود عمل کند و واریز سود امسال نیز همانند سال گذشته به دو قسمت تبدیل شود.