تکنیک‌های برخورد با «عشق‌های دوران نوجوانی»/نوجوانان را سرزنش نکنیم
تکنیک‌های برخورد با «عشق‌های دوران نوجوانی»/نوجوانان را سرزنش نکنیم
همه می دانند که دوران نوجوانی، دوران سر پر شر و شور عشق و دوست داشتن های موقتی و ظاهری است اما خود نوجوان به خاطر خودمحوری که دارد، تصور می کند این عشق اول و آخر و درست است . خانواده چطور می توانند راه و روش درست را به نوجوان نشان دهند؟

در بین دوره های رشد هر انسانی، نوجوانی یک دوره حساس است که افراد دارای سلایق خاص و علائق متفاوتی می شوند چرا که با دنیای جدید و متفاوتی روبه رو شده و درک تازه ای از همه چیز پیدا می کنند. یکی از مسائل مهم در این دوره عشق و عاشقی و گرایش به جنس مخالف است که اغلب نوجوانان با مخالفت و نگرانی والدین مواجه می شوند.

در این دوره خود نوجوان به خاطر شرایط خاص بلوغ بسیار آسیب پذیر است اما خیلی از والدین که دوران نوجوانی خودشان را فراموش کرده اند، نحوه ارتباط با نوجوان در این دوره را بلد نیستند و با رفتارهای اشتباه باعث گرایشات انحرافی و مشکلات اخلاقی و رفتاری بچه هایشان می شوند. والدین باید بدانند که این دوره را چطور مدیریت کنند تا نوجوان بخوبی و سلامت از این مرحله زندگی عبور کند.

نوجوان ها عموما در این دوره براساس دوست ها و گروه هایی که در آنها عضو هستند، عمل می کنند و دیدگاه خاصی هم نسبت به دوست داشتن و عشق و عاشقی در این دوره پیدا می کنند. سعی کنید بیشتر در این زمان با نوجوان گفت وگو کنید تا احساس تنهایی نداشته باشد. حواستان باشد که شنونده خوبی باشد و مثل یک دوست پای صحبتش بنشینید، نه یک والد سرزنش گر تنبیه کننده!

نکته دیگر این است که درباره عشق های دوره  نوجوانی با فرزندتان خیلی شفاف صحبت کنید اما شخصیت او را زیر سوال نبرید که تو نمی دانی و اشتباه می کنی!

*با نوجوان چطور صحبت کنیم؟

عبارت‌هایی شبیه «این آدم به درد تو نمی‌خورد»، «شأن تو بالاتر از این است»، «سطح خانواده آنها پایین است»، «بهتر از اینها در انتظار تو است» نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه گسستی که بین پدر و مادر و نوجوان وجود دارد، بیشتر و او را روز به روز از پدر و مادرش دورتر و به جمع همسالانش نزدیک‌تر می‌کند.

باید تمرین کنید که با متانت و از سر همدلی با آنها درباره همه چیز از جمله عشق صحبت و آنها را از پیامدهای منفی عشق در زمان نوجوانی آگاه کنیم.

به جای اینکه عشق را به کلی انکار و آنها را از هرگونه رابطه‌ای منع کنید، به آنها بگویید که حق هر انسانی است که عشق را تجربه کند اما به دلیل پیامدهای آسیب‌رسانی که در نوجوانی دارد، بهتر است آن را کمی به تعویق بیندازیم.

با این رویکرد حتی جسورترین نوجوان ها منطقی می‌شوند. وقت آن است که نوجوانان را جدی‌تر بگیریم، احساس‌هایشان را بیشتر به رسمیت بشناسیم و الگو‌های کهن فرزندپروری و نگاه تحکم‌آمیز و از بالا به پایین را دور بریزیم.

پذیرش اینکه دختر نوجوانتان به روابط با جنس مخالف اشتیاق دارد، کمی سخت به نظر می رسد. اما آنچه که راهگشا است آگاهی از نحوه برخورد مناسب  با دختران و پسران نوجوان است. اطلاعات و آگاهی خود را از روحیات نوجوان خود بالا ببرید و پیش از آنکه او دست به این چنین انتخاب هایی بزند، او را از معضلات و مضرات این دوستی، آگاه کنید.

*نوجوان را سرزنش نکنید و رابطه دوستانه داشته باشید

سعی کنید از سرزنش دور شوید و زمانی که به شما اعتماد می کند، فضای دوستانه داشته باشید  مثل یک دوست صمیمی او را راهنمایی کنید تا او به خواسته های درستش برسد. سعی نکنید در روابط با دوستانش مچ او را بگیرید ، چرا که این کار نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه باعث می شود که او از شما دور شود و کارهای پنهانی انجام دهد. اگر نوجوان خطایی هم مرتکب شد ، از آن  چشم پوشی کنید تا به مسیرهای اشتباه ، از ترس شما نرود.

*با عشق نوجوان‌تان مستقیم مبارزه نکنید

سعی کنید به جای جنگ و ستیز و مبارزه ، برای او یک پناهگاه امن باشید تا به فکر جنگ با شما نباشد و به خاطر دوری از شما نخواهد کار اشتباه بکند. چه نوجوان هایی که در این دوره از خانه فراری می شوند و دچار معضلات زیادی از جمله اعتیاد می شوند، سعی کنید آرامشتان را حفظ کنید و خونسرد باشید و به روش های صحیح برای ارتباط با نوجوان پناه ببرید.

*از فرزندتان حمایت کنید

یکی از مهمترین مواردی که عشق و محبت شما را به فرزندتان نشان می دهد  و باعث می شود او به شما تکیه کند، این است که از او حمایت کنید جملاتی مثل «تو تا آخر عمر بچه ما هستی»، « ما از تو حمایت می کنیم» باعث احساس امنیت در او می شود. بنابراین به جای وضع کردن قوانین سفت و سخت و معلم سخت گیر بودن، اجازه تجربه به بچه بدهید البته تجربیاتی که به قیمت سنگین برایش تمام نشود. بچه ها را خیلی سوال پیج نکنید واجازه دهید راحت باشند اما از دور حواستان به ارتباطاتش باشد و در زمینه دوست یابی و عشق و عاشقی حتما راهنمای او باشید.

به فرزندتان آموزش دهید که نباید روابط با دیگران تمام زندگی اش بشود ، مسائل احساسی و عاطفی از درس جداست. معمولا وقتی نوجوانی وارد رابطه عشقی می شود، تمایل زیاد به صحبت با طرف مقابل و ارتباطات فضای مجازی و اینترنت پیدا می کند، بهتر است برای او محدودیت اینترنت وضع کنید تا بتواند احساساتش را محدود و کنترل کند ولی نه اینکه به یاغی شدن بچه بیانجامد.

انتهای پیام/