مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران با بیان اینکه توجه عموم مردم به ثبت فشارخون برای جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی ضروری است گفت: در روزهای باقی مانده، شهروندان برای حفظ سلامتی خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

روز یکشنبه نشست خبری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران با موضوع بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد.
سهراب صیدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران با ابراز اینکه هدف کمپین بسیج ملی فشارخون غربالگری ۵۰درصد جمعیت بالای ۳۰سال و درمان ۱۰درصد از این جمعیت است گفت: تاکنون از ۶۴هزار نفر بالای سن سی سال، ۵۳درصد جمعیت شهری و روستایی غربالگری شده است.
مدیرشبکه بهداشت و درمان با ذکر اینکه کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول را در ثبت فشارخون داشته است گفت: سطح مشارکت و ثبت فشارخون در شهرستان گچساران بیشتر از میانگین کشوری شده و این مرهون تلاش کادر بهداشت و درمان و مشارکت رسانه ها در اطلاع رسانی های عمومی است.
سهراب صیدی با اشاره به حضور خوب و حداکثری پرسنل شبکه بهداشت و درمان در سطح شهر جهت شناسایی و ثبت فشارخون شهروندان گفت: درحال حاضر به ۴۸مرکز بهداشت در سطح شهرستان، ۵۴ ایستگاه در شهر و روستاها فعال هستند.
صیدی بیان داشت: ۱۶۷کاربر در این مراکز مشغول به فعالیت هستند و از روز گذشته با همکاری آموزش و پرورش و سپاه پاسداران، مینی بوس سلامت در مکان های پرتردد جهت شناسایی و ثبت فشارخون افراد حضور یافته است.

فرهنگ سازی در حذف نمک از سفره غذایی یکی از عوامل مهم در کنترل فشارخون بالا است، صیدی مدیرشبکه بهداشت و درمان دراین باره گفت: مصرف نمک برای هر فرد در روز بیش از ۵ گرم مشکل ساز است.
دکتر صیدی درباره این تصور عامه که «نمک باید روی سفره باشد» و برخاسته از تفکرات دینی است گفت: در زمان گذشته مصرف نمک پایین بود و به همین دلیل مصرف نمک توصیه می شد، اما امروزه ۱۰تا۲۰برابر نمک مورد نیاز فرد مصرف می شود، ضمن اینکه در هنگام پخت غذا حجم زیادی از نمک وارد غذا می شود. بنابراین توصیه به مصرف نمک قبل و بعد از غذا درست نیست.