این دسترسی به شما داده نمی‌شود/حواستان را جمع کنید/دسترسی متوقف+جزییات
این دسترسی به شما داده نمی‌شود/حواستان را جمع کنید/دسترسی متوقف+جزییات
سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با بیان اینکه «اجرای کامل مصوبه مجلس محترم، دغدغه جدی نظام است و کسی حق ندارد از آن کوتاه بیاید» تصریح کرد: تمدید یا استمهال در کار نیست و هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعطا نخواهد شد.

«کاظم غریب آبادی» بامداد دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران نتیجه مذاکرات رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات ایران را تشریح کرد و بیان داشت:‌در گفت‌وگو ها، آژانس بر ضرورت احترام به قانون مجلس و اجرای آن تاکید کرد بطوریکه در بیانیه نیز انعکاس داشته است.

وی افزود: ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی  فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی گردد.

سفیر کشورمان خاطر نشان کرد: مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت  ضروری که در بند ۲ بیانیه آمده، همانطور که در پیوست توافق شرح داده شده، این است که ایران به مدت ۳ ماه اطلاعات برخی فعالیت ها و تجهیزات نطارتی را که در پیوست مشخص شده ضبط کرده و نزد خود نگه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه «در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند» افزود: چنانچه ظرف ۳ ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

غریب آبادی افزود: به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پایان سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، با صدور بیانه‌ای مشترک درباره تداوم فعالیت‌های ضروری بازرسان آژانس در ایران تفاهم کردند.

بر اساس این تفاهم فعالیت‌های ضروری نظارت و راستی آزمایی آژانس تا سه ماه ادامه پیدا می کند. تفاهم صورت گرفته به طور پیوسته مورد بازنگری قرار خواهد گرفت تا نسبت به کارکرد آن برای هدفی که در نظر گرفته شده، اطمینان حاصل شود.

بر اساس بیانیه یادشده، ایران همچنین به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتامه پادمانی با آژانس کمافی‌السابق ادامه می دهد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذرماه گذشته با تصویب قانون لغو تحریم‌ها، دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

ایران دوشنبه گذشته نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام را به مدیرکل آژانس تسلیم کرد.