اگر عقل دارید، اصالت دارید / نسل‌های آینده در آنچه ما به پا کردیم می‌سوزد
اگر عقل دارید، اصالت دارید / نسل‌های آینده در آنچه ما به پا کردیم می‌سوزد
وی بیان کرد: هر گاه وزن کشی‌های اجتماعی‌اش بر مبنای رذیلت‌ها بود تأسف بخورید که چند نفر عاقل تعصب‌هایشان را از آنها نگرفت.

همایش هم اندیشی و هم دلی اقوام در گچساران با حضور آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت، فرماندار، رئیس دادگستری و جمعی از مدیران و اقشار مختلف شهرستان گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا از دوگنبدان، آیت الله ملک حسینی نماینده ولی فقیه استان کهگیلویه و بویراحمد در این همایش که امروز صبح (۱۰ تیرماه ۹۸) در سالن آمفی تئاتر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: برای آنکه شائبه سیاسی ایجاد نشود بهتر است طی چند ماه آینده جلسه و یا جلساتی برگزار شود اگرچه هیچگاه نپسندیدم اقتضائات باندی و حزبی را، با اقشار مختلف جلساتی برگزار کنید و بنده هم حضور پیدا می‌کنم.
وی اظهار کرد: تمامی قومیت‌ها و شناسنامه انسان باید در یک شناسنامه و هویت هضم شود اگر این اتفاق افتاد، و انسان از کرامت اول یعنی عقل و اختیار برخوردار شد، به کرامت نهایی آنگاه خواهید رسید آنگاه که هضم کنید تمام ویژگی‌های بنی آدم را در آن.
آیت الله ملک حسینی ابراز کرد: چون بحث نیم چه فکری است و شاید افراد در تفکر یکسان نباشند و حتی عنوان همایش «هم اندیشی» را من نمی‌پسندم اگر دقت کرده باشید در کلام مقام معظم رهبری، ایشان همدلی و همزبانی را ذکر کرده‌اند.
وی بیان کرد: اگر منظور از همدلی رسیدن به یک احساس یگانه است و منظور از همزبانی رسیدن به یک ابراز یگانه، معنا ندارد که من و شما به یک اندیشه یگانه دعوت بشویم. خداوند ما را با افکار متفاوت آفریده است، اما ایمان یعنی هضم این اندیشه‌ها در احساس واحد الهی. وقتی قصه همزبانی آمد یعنی یگانه، همه یکپارچه لا اله الله، هرچند که اندیشه‌ها متفاوت باشد. همدلی ناظر بر درون ماست و همزبانی ناظر بر بیرون ماست.
نماینده ولی فقیه در استان گفت: انسان در هر مکانی و زمانی چه در شهرستان گچساران باشد و چه یاسوج، و در هر قوم و ایلی که بدنیا بیاید نه برای او مایه ننگ است و نه مایه افتخار. ملیت و زبان و قومیت رمز افتخار نیست. هضم هویت‌های متکثر در هویت واحده انسانی در کرامت اول یعنی عقل و اختیار
وی ابراز کرد: در کنار حضرت علی دو نفر مفاخره می‌کردند، هر کدام می‌گفتند من و ایلم، من و قومم. حضرت فرمود به بدنهایی که پوسید و یا بدن‌هایی که در جهنم جای دارد افتخار می‌کنید. شما اگر عقل دارید اصالت دارید. اگر اخلاق دارید شرافت دارید.
وی گفت: شما اگر غیبت، تهمت، دروغ را حرام می دانید شرافت و کرامت دارید. افتخار به کرامت تقوا و شهامت است. اگر این اتفاق افتاد انسان می‌فهمد چرا زاده شده است.
آیت الله ملک حسینی بیان کرد: امروزه غیر از این هویت‌ها، هویت پست‌ها هم آمده است. در کنار مرز قوم و ایل و ملیت و زبان، مرز پست‌ها هم آمده است. اگر من کرامت اخلاقی نداشته باشم این عنوان ولایت فقیه بیشترین ظلم است که من کرده‌ام. عنوان کاری نمی‌کند، بازتاب عنوان است که می‌تواند تأثیر بنهد. باید فکری کرد و تمام هویت‌ها را در هویت ایمانی و تقوایی هضم کرد.
وی با ابراز اینکه انتخابات را پیش رو داریم و باید نشان دهیم مؤمن هستیم، به روایتی از امام صادق اشاره کرده و گفت: مؤمن نمی‌تواند ترسو، دروغگو و خیانتکار باشد، امکان ندارد انسانی مؤمن باشد ولی این دو ویژگی را داشته باشد.
آیت الله ملک حسینی گفت: براستی بپذیریم اگر دروغگو بودیم و اگر خائن به امانتی که به ما سپرده شده است بودیم، عنوان ایمان و تقوا را یدک نکشیم. اگر این است می‌توانیم نشستی که به نام همدلی و به نام همزبانی است را حراست کنیم و به آن افتخار کنیم.
وی اظهار داشت: مشکل دیگر بنیه اجتماعی است. این مراسم عروسی و ختم که مردم ما با حساسیت در آن شرکت می‌کنند این دفاع از حقوق‌ها، صلح‌ها و سازش‌ها بنیه اجتماعی ما را قوی می‌کند.
وی بیان کرد: هر گاه وزن کشی‌های اجتماعی‌اش بر مبنای رذیلت‌ها بود تأسف بخورید که چند نفر عاقل تعصب‌هایشان را از آنها نگرفت. همان فرهیخته‌ها و خواصی که اشاره کردند، نیامدند بنشینند. نسل‌های آینده در آنچه ما به پا کردیم می‌سوزد.