انقلاب عظیم در بحث کشاورزی رهاورد نظام اسلامی
انقلاب عظیم در بحث کشاورزی رهاورد نظام اسلامی
 کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌هایی است که در زمان طاغوت در فقر مطلق بس می برده است ، اما پس از انقلاب اسلامی با اولویت قرار دادن بخش کشاورزی به عنوان محورتوسعه و یکی از مهم‌ترین حلقه های مفقوده در شکوفایی استان، انقلابی شگرف در این حوزه و معیشت مردم ایجاد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود ظرفیت های مهمی از جمله نفت، گاز، آب، جنگل، خاک مناسب قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را یدک می کشید و در واقعیت حاکمیت مستقلی نداشت و بوروکراسی اداری این استان توسط سایر استان ها انجام می گرفت.

 

خدمات نظام پس از انقلاب اسلامی در این استان به ویژه در زمینه تولید محصولات کشاورزی و عبور از کشت سنتی به مکانیزه به هیچ وجه قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

 

این استان با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰ درصد روان آب های ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

 

کشاورزی و دامداری از مشاغل غالب در کهگیلویه وبویراحمد به شمار می‌آید که توسعه و تحول در این عرصه توانسته زندگی ساکنان استان را متحول کند زیرا کشاورزی با آب و نان مردم سر و کار دارد.

 

سازمان جهاد سازندگی سابق و جهاد کشاورزی فعلی خدمات بسیار زیادی را به کشاورزان و مردم این استان طی چهار دهه گذشته عمر انقلاب تاکنون در زمینه های مختلف ارایه داده است.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد زمانی از کمترین امکانات و تجهیزات برخوردار بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی دستاوردهای بسیاری کسب کرد تا زمینه را برای استقلال و خودکفایی استان در حوزه مواد غذایی فراهم کند.

 

کشاورزی در استان به صورت سنتی و به صورت روزمرگی و معیشتی برای خانواده ها بوده ولی اکنون کشاورزی استان به سمت مکانیزه شدن حرکت کرده و می توان این ادعا را داشت که در بخش کشاورزی استان انقلاب شده است.

 

آمار موجود نشان می دهد سرجمع تولیدات این استان قبل از انقلاب تنها ۱۰ تن بوده که اکنون سالیانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود، این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

 

انقلاب در تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ رهاورد نظام اسلامی

سیمای استان قبل و بعد از انقلاب اسلامی در حوزه باغبانی جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با آغاز انقلاب اسلامی روند محرومیت‌ زدایی‌ها در عرصه‌های مختلف آغاز شد که پیشرفت‌ها در عرصه کشاورزی بسیار چشمگیر و حائز اهمیت است.

سید علی معتمدی‌ پور اظهار کرد: تعداد ادوات کشاورزی استان در قبل از انقلاب ۹۱۰ مورد بوده که اکنون به ۱۶هزار و ۹۰۰ مورد رسیده و ضریب مکانیزاسیون در استان قبل از انقلاب کمتر از ۰.۱ اسب بخار در هکتار بوده و اکنون به ۱.۷۲ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب سطح زیر کشت باغات تجمعی ۲ هزار و ۶۳۰ (هکتار) بوده که پس از انقلاب به ۴۱ هزار هکتار رسیده است به گونه ای که رشد ۱۶ برابری نسبت به قبل داشته و برای ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: قبل از انقلاب ایجاد واحدهای گلخانه ای صفر (هکتار) بوده که پس از انقلاب به ۴۵ هکتار رسیده و اکنون در دولت سیزدهم ۱۳۶ هکتار زیرساخت گلخانه ای در استان ایجاد شده است.

معتمدی‌ پور تاکید کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی و سطح زیر کشت اراضی شیبدار نیز قبل از انقلاب صفر بوده است اما اکنون به ترتیب ۷۱۰ هکتار و ۱۰ هزار و ۸۹۰ هکتار رسیده اند که جهشی تصاعدی داشته است.

 

انقلاب در تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ رهاورد نظام اسلامی

توسعه شیلات از هیچ تا رتبه برتر کشوری

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

صنعت شیلات یکی از مهم ترین زیربخش های اقتصادی در تامین امنیت غذایی، محرومیت زدایی، تجارت، ایجاد اشتغال و کارآفرینی در جهان به حساب می آید که شناخت کافی از اقتصاد شیلات و آموزش و ترویج آن نقش اساسی در سلامت جامعه و توانمندسازی صادرات کشور ایفا خواهد کرد.

هیچ مزرعه پرورش ماهی در استان پیش از انقلاب وجود نداشته اما اکنون ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی وجود دارد و برای ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در استان اشتغالزایی کرده است.

همچنین تولید ماهی صفر بوده و حالا به ۲۰ هزار تن و تولیدو تکثیر بچه ماهی به ۲۰میلیون قطعه رسیده است و این استان با تولید حدود ۲۰ هزار تن تولید آبزیان رتبه سوم کشور در تولید آبزیان سردآبی را داراست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد شهرک های آبزی پروری کار فوق العاده مهم است یعنی مثل گلخانه ها رسانی متمرکز کم هزینه تر است و هزینه سرمایه گذار پایین تر می آید.

سید علی احمدزاده افزود: بهتر است به جای پراکندگی به سمت شهرک های آبزیان شیلات سوق داده شود و در منطقه مارون و زهره ایجاد شود.

وی تصریح کرد: هدفگذاری شود تا چندین شهرک ایجاد شود تا بازدهی بالاتر رود و استقبال بیشتری خواهد داشت و در شرایط خرید، فروش و بازاریابی تاثیر گذار خواهد بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به شعار راهبردی امسال نیز با ایجاد شهرک های آبزی پروری شاهد تولید و اشتغال در مناطق مختلف به ویژه روستاها و مناطق دورافتاده خواهیم بود.

 

انقلاب در تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ رهاورد نظام اسلامی

خودکفایی استان در امور دام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولید گوشت قرمز نیمه صنعتی و صنعتی قبل از انقلاب تنها ۷۰ تن (ظرفیت) بوده که به هشت هزار و ۲۵۰ تن رسیده است به این معنا که رشد ۱۱۷ برابری نسبت به قبل داشته و برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

معتمدی پور عنوان کرد: ظرفیت تولید گوشت مرغ صنعتی ۲۳۸ تن بوده که اکنون به ۲۵ هزار و ۷۸۸ تن رسیده است و رشد ۱۰۸ برابری نسبت به قبل را نشان می دهد که برای ۸۱۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب تولید تخم مرغ صنعتی صفر بوده که اکنون به سه هزار و ۶۶۸ تن رسیده و تولیدشیر صنعتی و نیمه صنعتی سه هزار و ۵۰۰ تن بوده که به ۶۵ هزار تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تولید گوشت قرمز صنعتی و نیمه صنعتی ۷۰ تن تولید داشته که به چهار هزار تن رسیده و رشد ۵۷ برابری نسبت به قبل داشته است و برای پنج هزار و ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

معتمدی پور تاکید کرد: تعدادمرغداری های صنعتی گوشتی یک (واحد) بوده که به ۱۴۹ واحد رسیده و هیچ واحد مرغداری صنعتی تخم گذار وجود نداشته اما اکنون به پنج مورد رسیده است.

وی اضافه کرد: تعداد گاوداریهای صنعتی تنها سه واحد بوده که به ۱۰۳ واحد رسیده است و رشد ۵۱ برابری نسبت به قبل داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تعداد پرواربندی بره صنعتی ۲ واحد بوده که به ۱۲۵ واحد رسیده و هیچ واحد ماکیان (بوقلمون،کبک،بلدرچین) نبوده اما اکنون ۱۷ مورد وجود دارد.

معتمدی پور بیان کرد: میزان تولید عسل قبل از انقلاب در استان تنها ۶۰ تن بوده و اکنون به یک هزار و ۶۵۹ تن رسیده است.

 

انقلاب در تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ رهاورد نظام اسلامی

انقلاب در توسعه زراعت استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: قبل از انقلاب سطح زیر کشت اراضی زراعی دیم استان تنها هشت هزار و ۵۰۰ (هکتار) بوده اما اکنون به ۸۲ هزار و ۲۹ هکتار رسیده و سطح زیر کشت اراضی زراعی آبی چهار هزار و ۶۱۰ (هکتار) بوده که ۴۳ هزار و ۳۰۴ هکتار رسیده است.

وی افزود: تولید بذور اصلاح شده، خرید تضمینی گندم و توزیع کود شیمیایی هر سه مورد صفر بوده اند اما اکنون به ترتیب به ۹۷۰۶.۵۱ تن، ۳۷۰۰۰ تن و ۱۹۰۰۰ تن رسیده اند.

معتمدی پور تصریح کرد: همچنین تعداد سیلو قبل از انقلاب یک مورد بوده اکنون به پنج مورد در استان رسیده است.

 

انقلاب در تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ رهاورد نظام اسلامی

مهم ترین شاخص های توسعه ای در آب و خاک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تامین آب اراضی دیم(بخش عمومی) استان قبل از انقلاب صفر بوده که اکنون به ۱۱ هزار هکتار رسیده و پنج هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: اجرای سیستم های نوین آبیاری نیز قبل از انقلاب در استان صفر بوده اما به ۳۷ هزار هکتار رسیده و ۶ هزار و ۳۸۰ شغل ایجاد کرده است.

معتمدی پور عنوان کرد: قبل از انقلاب تامین آب اراضی دیم توسط تسهیلات ،پمپاژه های کوچک،احداث و تجهیز چاه خط انتقال و کانال ۱۱۰ ( هکتار ) بوده و حالا به ۱۵ هزار هکتار رسیده و ۱۳۶ برابر نسبت به قبل افزایش داشته و هفت هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: قبل از انقلاب در زمینه احداث کانال های کشاورزی و شبکه آبیاری ۱۲ کیلومتر کار شده بود اما اکنون به ۷۴۰ کیلومتر رسیده و رشد ۶۲ برابری را نشان می دهد که برای هفت هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

وی افزود: احداث جاده های دسترسی به مزارع کشاورزی ۱۰ کیلومتر بوده که به ۴۱۰ کیلومتر رسیده و تجهیز و نوسازی اراضی ملی و سنتی صفر بوده که به چهار هزار و ۳۰۰ هکتار رسیده است.

معتمدی پور بیان کرد: تعداد شبکه آبیاری زهکشی در دست بهره برداری، تعداد شبکه آبیاری زهکشی در دست اجرا، تعداد سد های در دست اجرا و تعداد سد های در دست بهره برداری قبل از انقلاب صفر بوده اند در حالی که بعد از انقلاب به ترتیب به ۱۳، ۶، ۲ و یک مورد رسیده اند.

 

انقلاب در تولیدات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛ رهاورد نظام اسلامی

تدوام توسعه طرح های کشاورزی استان در دولت سیزدهم

سفر پر خیر و برکت نخست آیت الله ابراهیم رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ماه سال گذشته ۲۱۷ مصوبه در پی داشت که در این میان هفت مصوبه مهم آن سهم سازمان جهاد کشاورزی استان بود که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از سال گذشته تاکنون روند اجرایی خوبی را سپری می کنند.

معتمدی پور اجرای سد خاکی ایلی آباد بهمئی، تامین آب اراضی دشت بن لنده، سد خاکی کوهبرد کهگیلویه، ایستگاه پمپاژ سمرون و احمدغریب دنا، ایجاد زیرساخت های شهرک های کشاورزی را از جمله طرح های مهم مصوب سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

وی افزود: همچنین ۲ مصوبه دیگر شامل اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه ای برای ۴۰ واحد مرغداری و اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای توسعه باغات در اراضی شیب دار از دیگر طرح های مصوب سفر بوده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این هفت مصوبه از محل منابع توازن، کمتر توسعه یافته، بند ب تبصره پنج، تامین اعتبار شده اند و تاکنون برای پنج مصوبه سفر شامل سد خاکی ایلی آباد بهمئی، تامین آب اراضی دشت بن لنده، سد خاکی کوهبرد کهگیلویه، ایستگاه پمپاژ سمرون و احمدغریب دنا، ایجاد زیرساخت های شهرک های کشاورزی تامین اعتبار صورت گرفته است.

معتمدی پور عنوان کرد: کل مبلغ اختصاص یافته ۱۳۴ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۶۱ میلیارد تومان به پنج طرح مذکور تخصیص یافته است.

وی ابراز کرد: برای سد خاکی ایلی آباد بهمئی ۳۶ میلیارد تومان، تامین آب اراضی دشت بن لنده ۲۰ میلیارد تومان، سد خاکی کوهبرد کهگیلویه ۴۷ میلیارد تومان، ایستگاه پمپاژ سمرون و احمدغریب دنا ۶ میلیارد تومان و برای ایجاد زیرساخت های شهرک های کشاورزی ۲۵ میلیارد تومان در سفر نخست رئیس جمهور به استان تصویب شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: درصد پیشرفت فیزیکی طرح ها به ترتیب اجرای سد خاکی ایلی آباد بهمئی ۶۶ درصد، تامین آب اراضی دشت بن لنده ۶۴ درصد، سد خاکی کوهبرد کهگیلویه ۶۳ درصد، ایستگاه پمپاژ سمرون و احمدغریب دنا ۸۷ درصد و ایجاد زیرساخت های شهرک های کشاورزی ۷۲ درصد است.

معتمدی پور افزود: البته هنوز در خصوص اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه ای برای ۴۰ واحد مرغداری از طریق بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۰ و اختصاص ۳۵ میلیارد تومان برای توسعه باغات در اراضی شیب دار کاری صورت نگرفته و این ۲ مصوبه اجرایی نشده اند.

وی تاکید کرد: همچنین علاوه بر هفت مصوبه در سفر نخست رئیس جمهور تعداد ۲۵ مصوبه در متمم سفر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان در بخش های آب، خاک، شیلات، دام، دامپزشکی، منابع طبیعی، امور اراضی امور عشایر استان و غیره دیده شد که هنوز اعتبارات آن ابلاغ نشده است.

در حال حاضر نیز کشور در یک جنگ نابرابر اقتصادی قرار دارد و حوزه جهاد کشاورزی برای تامین نیاز مردم به عنوان یک مولفه مهم در وسط میدان حضور دارد.

در حوزه تولید و کشاورزی باید با بصیرت دینی کار کرد و جهاد کشاورزی همان‌گونه که در دوران جنگ و جهاد خدمت بی‌منت به مردم داشت امروز نیز در جنگ اقتصادی و بخش تولید با کار و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی در خدمت بی منت به مردم گام برمی‌ دارد.

شروع عملیات احداث سه زنجیره کامل تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز، حذف تعرفه صادرات گوجه‌فرنگی، ایجاد ۱۳۶ هکتار زیرساخت گلخانه‌ای، شروع چندین مجتمع تولیدی بزرگ در حوزه دام و آبزیان و تکمیل پنج پروژه بزرگ آبی نوید تحول زیرساختی در بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزون بر یکهزار میلیارد تومان برای بیش از ۲۰۰ پروژه در دست اجرای جهاد کشاورزی استان تعریف شده که این حجم از پروژه و اعتبار بی سابقه بوده است.

احمدزاده افزود: نگرش دولت کنونی مثبت و حمایتی است و توجه خاصی به استان های محروم ازجمله کهگیلویه و بویراحمد دارد که در این باره رئیس جمهور تاکید ویژه ای برای حمایت از استان داشته و به وزرای مختلف هم اعلام کرده است.

  • نویسنده : مالک آهنگ