اقدام خوب: حذف رسم تیراندازی و خوانندگی در مراسمات چاروسا+تصاویر
اقدام خوب: حذف رسم تیراندازی و خوانندگی در مراسمات چاروسا+تصاویر
رئیس دادگستری چاروسا هرگونه تیراندازی و خوانندگی در چاروسا ممنوع شد.

امروز با حضور امام جمعه، رئیس دادگستری، ریش سفیدان، بزرگان، دهیاران و شوراهای روستاهای جاورده با دعوت حوزه پاسگاه کوشک نشستی جهت بررسی مشکلات اجتماعی در روستای بلویری چاروسا برگزار شد.

در این نشست به بررسی مشکلات مختلف اجتماعی حوزه جاورده پرداخته شد.

ارشیا از شورای دهستان جاورده ضمن خیرمقدم به حاضرین با تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه عنوان کرد: تیراندازی در مراسمات یک امر غلط و اشتباه و در گذشته اگر چنین رسمی رایج بود به دلیل نبود فضای مجازی و رسانه بود و امروز به دلیل فضای مجازی رایج نیاز به چنین مواردی نیست.

وی خواستار جمع آوری این رسم رسومات غلط از مراسمات شد و بیان کرد: این عمل در بسیاری از خانواده ها سبب خسارات جبران ناپذیری شد و بسیاری از خانواده ها را عزادار کرد و نباید به این رسم و رسومات غلط بسنده کنیم.

بدخش از اهالی روستای بلویری هم در این نشست با تقدیر از امام جمعه قلعه رئیسی به بیان مشکلات مردم و تلاش رئیس دادگستری چاروسا در زمینه حقوق عامه مردم به مشکلات روستای بلویری اشاره و تصریح کرد: در روستای بلویری ۸۰ خانوار است که مشکلاتی دارند از جمله آنها اجرا  نشدن طرح هادی در روستا و دو دره در روستاست که چندین سال به همین شکل نیمه کاره مانده و نیاز به توجه ویژه است و از رئیس دادگستری می خواهیم در زمینه تضییع بیت المال ورود و نگذارد حق مردم ضایع شود، و یک مشکل دیگر تغییر شبکه برق فشارقوی روستا است که نیاز است تغییر شبکه داده شود.

آیت الله قادرپناه فرمانده پاسگاه کوشک چاروسا هم در این نشست با تسلیت ایام فاطمیه با بیان اینکه ۷هزار ۴۰نفر در حوزه جاورده چاروسا زیر نظر پاسگاه کوشک است یادآور شد: این حوزه کمترین پرونده در زمینه های مختلف دارد که نشان از بزرگی و اجتماعی بودن مردم این منطقه دارد که باید به این مردم افتخار و خود را مدیون این مردم می دانم.

وی امنیت را مدیون ریش سفیدان و بزرگان دانست و گفت: در بسیاری از پرونده ها و مشکلات اجتماعی این بزرگان بودند که ورود و نگذاشتند زمینه اختلاف به وجود بیاید.

قادرپناه با بیان اینکه حوزه پاسگاه کوشک و روستاهای اطراف کمترین سرقت را داشته عنوان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات که اجتماعی که در این مناطق زیادشد مسائل اختلافات ملکی است که باید در ثبت و قولنامه ها و همچنین قولنامه های گذشته دقت بیشتری شود تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

فرمانده پاسگاه کوشک چاروسا تیراندازی در مراسمات را یک رسم غلط دانست و گفت: طبق قانون تیراندازی در مراسمات خلاف و مطمئنا برخورد می کنیم و با عواملی که سبب ناامنی در مناطق باشد به شدت برخورد خواهیم کرد.

وی از مردم خواست تا هرگونه سرقت را هر چه سریع تر به کلانتری و پاسگاه اطلاع دهند.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی هم در این نشست با تسلیت ایام فاطمیه بیان کرد:  خدا می فرماید “ما مردگان را باز زنده می گردانیم و کردار گذشته و آثار وجودی آنها ثبت می گردد” همه آثار مردگان ثبت و در حساب قیامت ثبت می شود در بسیاری مواقع این آثار صدقه، علم، خدمت به مردم، یک کار عام المنفع است و یک کار خیرخواهانه است و خلاصه اینکه ما بعد از مرگ هر فردی هرکار و اقدامی انجام دهیم برای آن ثبت می شود و باید مواظب اعمال اموات بعد از مردن آنها باشیم.

امام جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه تلاش کنیم تا اموراتی که سبب خیرات برای مردگان است را انجام دهیم تصریح کرد: وقتی میتی از دنیا می رود اگر به دنبال آن قرآن، صدقه و خیرات بدهیم مطمئنا خیراتی برای آن ثبت کردید اما اگر برای میت تیراندازی و خوانندگی انجام دهید مطمئن باشید این منطقی و عاقلانه نیست و به جای این اقدام قاری قرآن  و زیارت قرائت انجام دهید تا اهل بیت به داد میت می رسند.

وی افزود: به جای این اقدام نامناسب تیراندازی و خوانندگی به اقدامات زیبا و خداپسندانه بپردازید و تلاش کنید به جای این اقدامات نامناسب؛ کاشت درخت کنید، زمین اهدا کنید، قرائت قرآن داشته باشید و خیرات بفرستید چرا که این اقدامات برای اموات شما به جا می ماند و اقداماتی که هیچ فایده برای اموات شما ندارد را انجام ندهید.

صلواتی گفت: بعضی با این فرهنگ غلط می خواهند نام و نشان برای اموات خود بجا بگذارند که مطمئن باشید این نام نشان نیست بلکه نام و نشان با اموراتی که خدا و اهل بیت می فرماید را انجام دهید تا به جا بماند و وقتی رجوع کنید به آداب دفن میت که از زبان پیامبر بیان شد متوجه می شوید که چه آداب زیبا دارد و به بعضی از این آداب می پردازیم که کسی که مشایت کننده میت پیاده باشد و از دو طرف میت حرکت کنند و سعی کنیم به جای این اقدامات آداب دفن میت را مطالعه کنیم تا بتوانیم میت خود را با آداب اسلامی دفن کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی چاروسا اسراف را یکی دیگر از معضلات تیراندازی در مراسمات دانست و ادامه داد: با شرایط اقتصادی امروز مردم به خصوص مناطق محروم که یک فشنگ مبلغ قریب به ۱۵ الی ۲۰ هزار تومان است در یک مراسم ختم حساب کنید چه مقدار می شود و بعد نگاه که می کنیم همان خانواده به نان شب نیازمند هستند و این یک اسراف کامل واضع است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی افزود: به جای این کار اشتباه و رسم غلط می شود به چند خانواده یتیم و بی سرپرست کمک، یا صرف عواملی کنید که بتواند برای میت و اموات شما خیراتی باشد و بلکه این رسم غلط فایده برای میت شما ندارد و این کار یک اقدام گناه و باید از این گناه باز دارنده شویم و برای این امر مهم باید همه کمک و همکاری کنند.

صلواتی تاکید کرد: در هیچ جای دین چنین عاملی گفته نشد و این دلیل نمی شود که چون در یک نقطه از استان چنین کاری انجام می دهند ما هم انجام دهیم و بلکه عدم این کار باید از مردمی همچون مردم طیبی که مردم بزرگی هستند شروع شود تا این رسم غلط از شهرستان و استان برداشته شود.

امام جمعه قلعه رئیسی در پایان از همه به خصوص بزرگان خواست تا جلوی چنین گناهی بگیرند و نگذارند چنین عاملی در مراسمات رخ دهد.

حجت الاسلام صادق انصاری پور رئیس حوزه قضایی چاروسا با تقدیر از حضور همه ریش سفیدان و بزرگان در این مراسم اظهار داشت: حضرت علی(ع) می فرمایند “که ریش سفیدان و بزرگان برکت جامعه هستند” و نگاه که می کنم بیشتر روستاهای که کار آنها پیش نمی رود به خاطر نبود ریش سفید و بزرگ در آن روستاست و دقیقا مطابق با همین فرموده علی(ع) است که ریش سفیدان برکت مناطق ما هستند و باید قدردان آنها باشیم.

وی هدف از این نشست را بررسی مشکلات اجتماعی به خصوص برداشتن رسم غلط تیراندازی و خوانندگی در این مناطق دانست و یادآور شد: یکی از عواملی که باعث شد تا ریش سفیدان جمع و در این نشست دعوت شوند نشان از این است که دادگستری و نیروی انتظامی بدون مردم و ریش سفیدان و بزرگان روستا و منطقه کاری به پیش نمی برند و بسیاری از شما صفیران صلح دادگستری هستید و باید از این ظرفیت ریش سفیدی استفاده کرد.

انصاری پور تاکید کرد: فارغ از قانون این تیراندازی یک گناه کبیره است  و نباید این گناه کبیره انجام بگیرد و فلسفه منطقی که پشت این تیراندازی در مراسمات ختم و جشن باشد نیست و اگر شما دلیل منطقی داشته باشید ما هم انصراف می دهیم اما مطمئنا دلیل منطقی ندارد.

رئیس دادگستری چاروسا با بیان اینکه هر نعمتی که در محل و جای خود استفاده نشود کفران نعمت است تصریح کرد: هر نعمتی که در رضای خود استفاده نشود این کفران نعمت است و استفاده از اسلحه باید در جای خود استفاده شود که متاسفانه نمی شود و تیر اندازی در مراسمات ختم و جشن در جای خود نیست و مطمئن باشید چون در جای خود نیست حرام است و نباید این کار حرام انجام دهید و اگر ادعا مسلمانی می کنیم باید تمامی روش های مختلف زندگی را مطابق با مسلمانی باشد.

وی ظرفیت معتمدین را بی بدیل دانست و خاطرنشان کرد: ما می توانستیم به پاسگاه و کلانتری ها دستور دهیم که هرکس در مراسمات مختلف تیراندازی و خواننده آورد برخورد کنند اما هدف ما فرهنگ سازی بود و باید همه از این فرهنگ درست استقبال کنند و ما دوست نداشتیم بی حرمتی صورت بگیرد چرا که می دانیم خیلی خبر ندارند از روند این تیراندازی اما با این اقدام می خواستیم به همه آگاهی دهیم که این اقدام یک اقدام گناه و نباید صورت بگیرد.

انصاری پور با بیان اینکه بعد از این نشست هرگونه تیر اندازی و خوانندگی در این منطقه ممنوع است عنوان کرد: هرگونه تیراندازی و خوانندگی بعد از این نشست ممنوع است و مطمئن باشید اگر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اگر موردی پیدا و اطلاع رسانی شد هم اسلح ضبط خواهد شد و هم با اشد مجازات برخورد خواهد شد.

رئیس حوزه قضایی چاروسا با بیان اینکه در برابر قانون هیچ تعارفی نداریم ادامه داد: این تذکرات را به کسانی می دهیم که در بعضی مراسمات جوانی می کنند و اقدام به این کار اشتباه و گناه سر می زنند و می خواهیم که هوشیار باشند که اگر تاکنون شاهد چنین مواردی بودید دیگر نباید این اقدام زشت رخ دهد و اگر موردی پیدا شد با اشد مجازات برخورد خواهد شد.

وی به قانون اسلح به قانونی و غیرقانونی بودن آن پرداخت، و در ادامه به موضوع خوانندگی هم اشاره و گفت: ورود هرگونه خواننده برای مراسمات ختم و جشن در چاروسا ممنوع است و همان طور که در ماه های گذشته با نصب بنر و اطلاع رسانی شد و بسیاری استقبال کردند اگر شاهد چنین مواردی باشیم مطمئنا برخورد خواهیم کرد.

انصاری پور به سرقت ها هم اشاره و بیان کرد: پرونده سرقت در چاروسا بسیار پایین است اما یکی از  علت های سرقت احشام مقصر خود دامداران است چرا که دامدار بیش از چندین دام با درآمد چند میلیونی دارد اما متاسفانه درب و محل نگهداری دامش اصلا مکان مناسبی نیست و هفته آینده از نیروی انتظامی می خواهیم که محل نگهداری دام در بسیاری از روستاها که حساس هستند بازدید کنند و تذکرات لازم را به دامداران ارائه دهند.

وی با بیان اینکه با سارقین برخورد شدید می شود ادامه داد: با سارقینی که اقدام به سرقت کردند برخوردهای شدیدی شد و اگر در آینده هم شاهد چنین مواردی باشیم برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام/