افاضلی: گزینه‌های ایرانی را سوزاندیم/ فدراسیون برای انتخاب سرمربی خارجی زمان می‌خرد
افاضلی: گزینه‌های ایرانی را سوزاندیم/ فدراسیون برای انتخاب سرمربی خارجی زمان می‌خرد
مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: با مطرح کردن نام گزینه‌های ایرانی برای هدایت تیم ملی آن‌ها را سوزاندیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، هومن افاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ، در مورد مطرح شدن گزینه‌های مختلف ایرانی برای سرمربیگری تیم ملی کشورمان اظهار داشت:‌ اینگونه مطرح شدن اسامی مختلف برای هدایت تیم ملی خیلی بد است و بیشتر به نظر می‌آید یک روند تشریفاتی طی می‌شود تا فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی خارجی زمان داشته باشد. این کار به این معنی است که مربی ایرانی سرمربی تیم ملی نخواهد شد اما نباید با سرمایه‌های خود چنین رفتاری داشته باشیم.

وی افزود: انتخاب سرمربی قواعدی دارد. نیازی هم نیست اسامی گزینه‌ها را تا وقتی در مورد آنها به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اید، اعلام کنید. چگونه اکنون نام گزینه‌های خارجی تیم ملی اعلام نمی‌شود؟ امروز نفراتی مثل خمز و مورایس را معرفی کرده‌اند که این موضوع هم الکی است. روند کار در دنیای فوتبال به این شکل است که هر زمان مذاکرات‌تان با یک سرمربی جدی شد، نام او را اعلام کنید.

مربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان تصریح کرد:‌ خود من در ورود برانکو و کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران نقش داشتم. مذاکره با هر دو مربی نیز با روندی که گفتم، انجام شد. یعنی نام نفرات تا زمان جدی مذاکرات و رسیدن به نتیجه مسکوت مانده بود اما وقتی نام گزینه‌ها را پیش از جدی شدن مذاکرات اعلام می‌کنید، یعنی آنها را سوزانده‌اید.

افاضلی اضافه کرد: استنباط من این است که فدراسیون دنبال مربی خارجی است اما فعلا می‌خواهد با مطرح کردن اسم گزینه‌های ایرانی زمان بخرد تا کارهای مذاکره با سرمربی خارجی را انجام بدهد. خیلی بعید می‌دانم از بین مربیان ایرانی که نام‌شان مطرح شد کسی سرمربی تیم ملی شود و نام بردن از آنها نیز خیلی بد است زیرا در بین آنها مربیان موجهی حضور دارند که نباید چنین رفتاری با آنها می‌شد.به نظر من در حق آنها نهایت بی‌انصافی انجام شد.

وی در مورد اینکه آیا در شرایط فعلی مربی داخلی به تیم ملی کمک می‌کند یا خارجی، عنوان کرد: با توجه به زمان کمی که تا جام ملت‌های آسیا داریم، باید فردی سرمربی تیم ملی شود که از فوتبال ایران شناخت دارد. به همین دلیل تا این رقابت‌ها انتخاب گزینه ایرانی را ارجح‌تر می‌دانم. مربی خارجی اگر اکنون بخواهد به ایران بیاید وقت زیادی ندارد. او باید توانایی‌های ذهنی و فنی بازیکنان را زیر فشار بشناسد و یکسال برای تیم ملی زمان زیادی نیست بلکه بسیار کم است.

سرمربی پیشین تیم ملی امید اضافه کرد: در باشگاه یک مربی می‌تواند با گذشت سه چهار ماه روی بازیکنانش تسلط پیدا کند اما به دست آوردن شناخت از بازیکنان در تیم ملی پروسه‌ای ۳-۲ ساله و زمان‌بر است. اکنون زمان بسیار کمی تا جام ملت‌ها داریم و باید انتخاب گزینه ایرانی را در اولویت قرار بدهیم اما در شرایط فعلی بعید می‌دانم چنین کاری صورت بگیرد.

افاضلی در خصوص اینکه آیا تیم ملی ایران می‌تواند با الگوبرداری از کشورهایی مثل کره‌جنوبی به سراغ نسل‌سازی برای جام‌جهانی ۲۰۲۶ برود، کاری که به نظر می‌رسد قطری‌ها نیز با انتخاب کارلوس کی‌روش انجام داده‌اند  گفت:‌ تیم ملی قطر در دوره اخیر جام ملت‌های آسیا قهرمان شد. به همین دلیل اکنون کار را مقداری راحت‌تر گرفته و به سراغ نسل‌سازی رفته است. اما ما پس از جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین که با برانکو به رتبه سوم رسیدیم فقط یکبار به نیمه‌نهایی صعود کردیم که در این دوره بازی رده‌بندی برگزار نشد.

وی افزود: خیلی از نفرات نسل فعلی کشورمان نمی‌توانند در جام جهانی آینده به دلیل بالا رفتن سن بازی کنند. باید با این نسل در جام ملت‌ها نتیجه بگیریم و سپس تیم را جوان‌تر کنیم. باید از این نسل حداکثر استفاده را برای نتیجه‌گیری در جام ملت‌ها ببریم. اکنون نباید مانند کشورهای مورد اشاره چنین هدفگذاری داشته باشیم. می‌توانیم چند بازیکن جوان هم به ترکیب تیم ملی در جام ملت‌ها اضافه کنیم و باید این اتفاق بیفتد اما با توجه به زمان محدود باقیمانده تا شروع رقابت‌ها باید با چند تغییر از همین مجموعه فعلی استفاده کرده و سعی کنیم بهترین نتیجه را در جام ملت‌ها به دست بیاوریم.

پایان پیام/

  • نویسنده : مالک آهنگ