اختصاص اعتبار برای مطالعات سد آبریز
اختصاص اعتبار برای مطالعات سد آبریز
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ، ۱۶ میلیارد تومان برای تکمیل مطالعات سد آبریز ( سد مارون ۲ ) واقع در این استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبر دیشموک،  علی شهابی نسب روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار، اظهار داشت: سد آبریز هم یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان، به ویژه منطقه کهگیلویه است و هدف از اجرای آن نیز تأمین آب کشاورزی منطقه (دهدشت، چرام و لنده)، آب شرب و صنعت است.

وی افزود: این سد یکی از پروژه های بسیار مهم استان بوده که مطالعات آن تقریباً رو به اتمام می باشد و مجوز زیست‌محیطی آن اخذ شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت سد آبریز کهگیلویه را حدود ۱۳۵ میلیون متر مکعب عنوان کرد و اظهار داشت :با بهره برداری از این سد کشاورزی منطقه متحول خواهد شد.

شهابی نسب تاکید کرد: این سد با مخالفت هایی برون از استان مواجه بود و ادعا داشتند که سد باعث کم آبی رودخانه مارون می شود اما براساس نظر کارشناسان هیچگونه تأثیری بر کم‌آبی رودخانه مارون در منطقه خوزستان نخواهد داشت و حتی یک سد تنظیمی برای سد مارون یک است.

وی ابراز داشت: سد آبریز علاوه بر نقش مهمی که در تحول و توسعه کشاورزی منطقه خواهد داشت در جلوگیری از فرسایش و سیلاب های مخرب برای خوزستان مفید خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تمام سدهای بزرگ استان در سال‌های گذشته در خروجی استان احداث شده‌اند اما سد مارون در خروجی کهگیلویه است.

وی اضافه کرد: امید است مطالعات سد آبریز نهایی شود و مجوز ماده ۲۳ آن گرفته شود و حداقل از ابتدای سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی شود.

رودخانه مارون که در زیر حوزه مارون جراحی در جریان است یکی از رودخانه های مهم جنوب کشور قلمداد می شود و تمام «آورد» این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد که براساس آنچه که مسئولان آب منطقه ای این استان می گویند معادل ۲ میلیارد مترمکعب در واقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای داده است.

این رودخانه در جنوب غربی ایران قرار گرفته و از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه بوده که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.

حوالی مهرماه ۹۸ بود که رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو تاکید کرد که عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام آغاز خواهد شد و دولت سابق مصمم به ساخت این طرح است.

اما آنگونه که انتظار می رفت کاری از پیش نرفت تا اینکه با روی کار آمدن دولت عدالت محور سیزدهم در همه حوزه ها به ویژه عدالت در توزیع آب گام های مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور برداشته شده و نور امید برای تکمیل آن در دل مردم استان روشن شده است.

دغدغه مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سالها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.

انتهای پیام/