آیین تحویل سال نو در ۳۰ بقعه متبرکه کهگیلویه و بویراحمد
آیین تحویل سال نو در ۳۰ بقعه متبرکه کهگیلویه و بویراحمد
مراسم تحویل سال نو شمسی در جوار ۳۰ امامزاده شاخص کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر دیشموک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در نشست با خبرنگاران رسانه های محلی با اشاره به اینکه اسکان موقت زائران و مسافران در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ در برخی امامزادگان انجام می شود گفت: در ایام نورزو بقعه متبرکه امامزادگان استان آماده پذیرایی و ارائه خدمات رفاهی، گردشگری و مذهبی به زائران و مسافران هستند.
برنامه ریزی برای اجرای برنامه های نوروز و رمضان در بقاع متبرکه
حجت الاسلام عباس نصیر الاسلامی افزود: با توجه به تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان، پیش‌بینی می‌شود که شرایط و زمان سفرهای نوروزی نسبت به سال‌های گذشته، تغییراتی داشته باشد و برنامه ریزی ها برای برگزاری ویژه برنامه های این ایام در دستور کار است.
وی بیان کرد: بر اساس این سطح بندی سه بقعه متبرکه شاخص استان در سطح یک(بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی‌حکیمه (س)، بقعه متبرکه امامزاده سید محمود ع در قلعه رئیسی کهگیلویه و بقعه متبرکه امامزاده مختار ع دریاسوج، ۱۰ بقعه متبرکه سطح دو و هفده بقعه متبرکه در سطح سه میزبان طرح نوروزی آرامش بهاری است.
وجود ۱۴۰۰ موقوفه منفعتی و انتفاعی در استان
حجت‌الاسلام نصیر الاسلامی بیان کرد: ۱۴۰۰ موقوفه منفعتی و انتفاعی در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم که از این تعداد ۵۹ موقوفه منفعتی هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود دو موقوفه مهم و منفعتی استان گفت: موقوفه ریحانه گچساران برای اسکان دختران بی سرپرست و بدسرپرست و موقوفه طاهری که برای نیت واقف استفاده و هزینه می شوند.
نصیر الاسلامی همچنین از پایان طرح اطلس جغرافیایی و “جی.آی.اس”  بقاع متبرکه خبرداد و افزود: برای اولین بار اطلس جغرافیایی امامزادگان انجام و از ۲۲۵ امامزاده و بقعه متبرکه، اطلس جغرافیایی ۲۲۳ امامزاده به پایان رسید، همچنین از بین رقبات اطلس جغرافیایی ۱۶۵ رقبه به پایان رسید.
تلاش برای احیاء برخی موقوفات در استان
وی از تلاش برای احیاء برخی موقوفات از جمله امامزاده خاتونین(س) دشت سقاوه و معین التجاره بوشهری خبر داد و گفت: در صورتی که ۱۰ درصد موقوفات منفعتی استان احیاء شود کمک بزرگی به استان خواهد کرد.
نصیرالاسلامی از شروع ساخت طرح خلیج فارس در پیگیری به تهران و مشهد و رایزنی با بنیاد توسعه موقوفات کشور خبر داد و گفت: قرار داد برای ادامه ساخت پروژه موقوفه‌ای خلیج فارس در ۸ هزار و ۵۰۹ متر مربع برای ایجاد اشتغال و کمک به نیت واقف خیراندیش منعقد شد و پس از ماه مبارک رمضان کار پروژه احداث خواهد شد.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در اداره کل اوقاف استان گفت: عملیات ساخت و ساز در اکثر بقاع متبرکه از جمله حسینیه امامزاده سید محمد سی‌سخت، سید محمود قلعه رئیسی و سایر امامزادگان آغاز شده است.
لزوم تلاش برای احیا برخی موقوفه های منفعتی
نصیرالاسلام ادامه داد: تلاش می شود با احیا برخی موقوفه های منفعتی استان کهگیلویه و بویراحمد از طریق دستگاه قضایی از جمله موقوفه ۱۲ هکتاری دهدشت آمار موقوفات منفعتی استان چند برابر شود.
وی ادامه داد: در حال پیگیری احیای موقوفه امامزاده شمس الدین و امامزاده ضامن باشت، امامزاده خاتونین مارگون هستیم که با احیای این موقوفه ها، وضعیت موقوفه منفعتی استان افزایش خواهد یافت.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان رتبه ۲۹ یا ۳۰ را در بین استان‌های کشور در زمینه موقوفه دارد.
آغاز ساخت طرح موقوفه خلیج فارس در استان بعد از ماه رمضان
نصیر الاسلامی تاکید کرد: با رایزنی‌ها و پیگیری‌ها انجام شده در سال ۱۴۰۱ عملیات عمرانی پروژه خلیج فارس از سوی بنیاد توسعه موقوفات کشور در زمینی به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع، سه طبقه تجاری با زیر بنای ۸۵۰۰ متر مربع و سه طبقه پارکینگ با زیربنای ۱۰هزار و ۲۰۰ متر مربع طی قرار دادی با شرکت انفاق مشهد پس از ماه مبارک رمضان شروع می شود.
وی ادامه داد: طی امسال دو اداره اوقاف شهرستانهای بویراحمد و کهگیلویه که تاکنون مستاجر بودند در ساختمان جدید مستقر می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح “قرار دوازدهم” در استان گفت: در روزهای دوازدهم هر ماه طرح مومنانه کمک به فقرا و نیازمندان اطراف امامزادگان شاخص استان اجرا می شود.
اجرای طرح آرامش بهاری و ضیافت الهی در بقاع متبرکه استان
نصیر الاسلامی با اشاره به اجرای “طرح آرامش بهاری” و “ضیافت الهی” در ۳۰ امامزاده و بقعه متبرکه کهگیلویه و بویراحمد افزود: این طرح از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم اردیبهشت ماه و پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
وی ادامه داد: برنامه تحویل سال نو، مداحی، ادعیه و زیارت، مسابقات فرهنگی، برپایی خیمه های معرفت، پاسخگویی به سوالات و شبهات شرعی، قرائت قرآن، مسابقات فرهنگی، محفل اُنس با قرآن و نقاشی کودک از جمله برنامه های این طرح است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقتصاد گردشگری مذهبی تاکید کرد: باید تلاش کنیم با اجرای طرح “شمیم خدمت” و ایجاد کارگاههای کوچک در مناطق اطراف امامزادگان شاخص، به معیشت، درآمد و اشتغال مردم کمک شود.
انتهای پیام/
  • نویسنده : مالک آهنگ